۱۳۸۹ فروردین ۲۳, دوشنبه

تري گليسيريد خون - چربيها - اطلاعات عمومي پزشكي - پلاكت خون 2

ادامه از پست قبل



تحقيقات- همشهری آنلاین:
یک بررسی جدید نشان می‌دهد که کمبود ویتامین D با 26 درصد خطر مرگ بیشتر در مردان و زنان همراه است.
به گزارش خبرگزاری فرانسه پژوهشگران دانشکده پزشکی دانشگاه جانز هاپکینز در بالتیمور مریلند با بررسی 13000 مرد و زنی در ابتدا سالم در فاصله سال‌های 1994 تا 2000 میزان مرگ و میر افرادی را که مقادیر ویتامین D در خون‌شان کم و طبیعی بود، مورد مقایسه قرار دادند.
تا 31 دسامبر سال 2000 هزار و هشتصد نفر از این افراد درگذشتند که علت مرگ 700 نفر آنها بیماری قلبی- عروقی بود. 400 نفر از این افراد درگذشته دچار کمبود ویتامین D بودند،به عبارت دیگر کمبود ویتامین با 25 درصد افزایش خطر مرگ و میر همراهی داشت.
این پژوهشگران که نتایج بررسی خود را در آخرین شماره نشریه آرشیوهای طب داخلی منتشر کرده‌اند، می‌گویند یافته‌های آن‌ها به همراه سایر بررسی‌هایی که کمبود ویتامین D را به افزایش میزان سرطان پستان و افسردگی در سالمندان ارتباط می‌دهد، موید رابطه میان کمبود این ویتامین و افرایش مرگ و میر است.
پژوهش‌های قبلی انجام شده بوسیله همین پژوهشگران در دانشگاه جانز هاپکینز بیانگر 80 درصد افزایش خطر بیماری‌های شریان‌های محیطی در افراد دچارکمبود ویتامین D بود.
ارین میکوس یکی از سرپرستان این تحقیق می‌گوید: "نتایج ما روشن‌تر می‌کند که همه مردان و زنانی که به سلامتی‌شان توجه دارند، باید به دقت میزان ویتامین D خون‌شان را زیرنظر داشته باشند و اطمینان حاصل کنند که مقدار آن کافی است."
اما هنوز دلیل همراهی میزان کم ویتامین D و میزان‌های بالاتر مرگ و میر روشن نیست.
ویتامین D که عمدتا در نتیجه قرار گرفتن پوست در معرض نور خورشید در بدن تولید می‌شود، نقشی حیاتی در دستگاه ایمنی بدن ایفا می‌کند، و به گفته این دانشمندان 50 درصد افراد بزرگسال 50 ساله و بالاتر و نیز شمار قابل‌توجهی از افراد جوان‌تر دچار کمبود ویتامین D هستند.
کمبود فعالیت و ورزش در خارج خانه، آلودگی و سالمندی به عنوان دلایل احتمالی کمبود ویتامین D مطرح شده‌اند.
پزشکان 15 دقیقه قرار گرفتن روززانه در برابر نور خورشید را برای به دست آوردن ویتامین D کافی توصیه می‌کنند، و البته می‌توان این مقدار را با خوردن ماهی‌های چرب هم به دست آورد.
میزان دریافت روزانه توصیه‌شده برای ویتامین D بین 200 تا 400 واحد بین‌‌المللی است.

+ نوشته شده توسط آرش در سه شنبه بیست و هشتم آبان 1387 و ساعت 12:4 | آرشیو نظرات

چه افرادي به مكمل ويتامين D نياز دارند؟



عمومی- 1- نوزادان: نوزاداني كه با شير مادر تغذيه مي‌‌شوند به كمبود ويتامين D دچار شده چون شير مادر به اندازه كافي از اين ويتامين ندارد و در عين حال نوزادان به اندازه كافي در معرض تابش نور آفتاب قرار نمي‌گيرند.
2- گياه‌خواران: مصرف نكردن ماهي، تخم مرغ و شير موجب مي‌شود كه گياه‌خواران نتوانند از طريق مواد غذايي، ويتامين D جذب كنند.
3- افراد بالاي 50 سال: در اين سنين پوست كمتر قادر به ساختن ويتامينD است و كليه‌ها هم كمتر مي‌توانند ويتامين D را به ماده‌اي قابل جذب براي بدن تبديل كنند.
4- افراد با پوست‌هاي تيره: هرچه پوست تيره‌تر باشد، ويتامين D كمتري مي‌سازد.
5- افراد چاق: ويتامين D در چربي حل مي شود به همين دليل ميزان آن در بدن افراد چاق كم است.
6- آفتاب‌گريزها: آن دسته از افرادي كه آفتاب گريز هستند و از قرار دادن پوست خود در معرض آفتاب جلوگيري مي‌كنند بايد مكمل استفاده كنند چون پوست آنها هيچ‌گاه نمي تواند اين ويتامين را به كمك نور خورشيد بسازد.
+ نوشته شده توسط آرش در سه شنبه بیست و هشتم آبان 1387 و ساعت 11:40 | آرشیو نظرات

عمر بیشتر با ویتامین دی



تحقيقات- همشهری آنلاین:
کمبود ویتامین دی عامل مرگ سالانه 600 هزار نفر بر اثر ابتلا به سرطان است اما دانشمندان از اضافه‌شدن طول عمر توسط با مصرف ویتامین دی‌ اطلاعات جدیدی به دست آورده‌اند.
به گزارش دیلی، مصرف روزانه یک کپسول ویتامین دی توسط 57 هزار داوطلب نشان داد که این ویتامین می‌تواند چند سال به عمر هر فرد اضافه کند.
مصرف این ویتامین ظاهرا ابتلا به دیابت و بیماری‌های قلبی را کم می‌کند و همین امر باعث زندگی طولانی‌تر انسان می‌شود.
تحقیقات دانشمندان در طول 6 سال روی 57 هزار داوطلب نشان داده است که آمار مرگ در بین آنان که ویتامین را مصرف کرده‌اند 7 درصد کمتر از افراد عادی است.



+ نوشته شده توسط آرش در سه شنبه بیست و هشتم آبان 1387 و ساعت 11:35 | آرشیو نظرات

اين درد ديگر بازگشتي ندارد!



بيماری- سميه شرافتي:
مي‌گويند 97 درصد افراد در طول زندگي حداقل يك بار كمردرد را تجربه مي‌كنند.
اما در كنار اين آمار نبايد فراموش كنيم كه اصطلاح ديسك كمر (به درست يا غلط) و اعمال جراحي مربوط به آن يكي از كابوس‌هاي مردم در تمام دنياست! اما ظاهرا همچنان كه پيشرفت‌هاي پزشكي هر روز اميدهاي جديدي به بيماران مي‌دهند، درمان‌هاي جديد اين بيماري هم از قافله عقب نمانده‌اند.
به‌طوري كه شايد بتوان ديگر اين مژده را به بيماران مبتلا به جلوافتادگي ديسك و بيماراني كه دچار تنگي كانال نخاع هستند داد كه روش‌هاي قديمي درمان بيمار‌ي‌ آنها حالا جاي خود را به روش‌هايي داده‌اند كه علاوه بر بهبودي تقريبا صد در صدي بيمار را هر چه زودتر به زندگي عادي بازمي‌گردانند.
يكي از اين متدهاي جديد هم روش جراحي بسته مفاصل (ماكس اسپاين) است. روشي كه پروفسور فرهاد فريد، جراح ارتوپد، فوق تخصص طب ورزشي و عضو هيات علمي دانشگاه بن آلمان در اين گفت‌وگو در مورد آن بيشتر توضيح مي‌دهد.
• روش‌هاي معمول جراحي ديسك از چه زماني جاي خود را به روش جراحي بسته دادند؟
روش جراحي بسته مفاصل كه به آن آرتروسكوپي هم مي‌گوييم، اولين بار سال 1918 انجام شد به‌طوري كه يك جراح عمومي با يك لاپاراسكوپ اين عمل را انجام داد. حتي در آن موقع اين جراح توانست با اين روش از 21 پارگي ديسك، 18 تاي آن را تشخيص دهد. پس اين روش جديد نيست منتهي چون تا الان فناوري جديدي براي اين كار نداشتيم، مدت‌ها طول كشيد تا آرتروسكوپي جديد با تلويزيون در سال 1978 انجام شود. الان هم 30 سال است كه در اروپا و آمريكا اين روش را به استانداردي كه الان وجود دارد رسانده‌اند و طي 9 سال روي 800 بيمار انجام شده است.
• خب اصلا چرا روش جراحي بسته مفاصل؟
البته زياد درست نيست كه بگوييم جراحي بسته چون در اين روش ستون فقرات 3 تا 4 سانت شكاف داده مي‌شود. ولي جالب اين است كه در اين روش از ايمپلنت بين مهره‌ها استفاده مي‌شود يعني ايمپلنت بين دو مهره قرار داده مي‌شود تا مهره‌اي كه روي مهره ‌ديگر افتاده و به ديسك فشار وارد مي‌كند، جا بيفتد و فشار روي عصب نياورد.
جنس اين ايمپلنت هم از تيتانيوم است. البته بايد بگويم ايمپلنت اصلا ارزان نيست و 2 هزار و 20 يورو قيمت دارد ولي ما قرار گذاشتيم كه در ايران بين هزار و 400 يورو يعني 2 ميليون و دويست هزارتومان براي بيمار تمام شود. در هر حال اگرچه اين عمل گران است، ولي به‌علت اينكه به بيومكانيك ستون فقرات آسيب نمي‌رساند و مخارج اعمال جراحي معمولي از جمله هزينه بيمارستان را ندارد، بسيار با ارزش است.
• آقاي دكتر، اين روش براي همه بيماراني كه احتياج به جراحي ديسك دارند، كارايي دارد؟
خير، ماكس اسپاين براي بيماراني كه مبتلا به جلو افتادگي ديسك هستند، تنگي كانال نخاع دارند، در 5 مهره پايين ستون فقرات، آرتروز كمر دارند و يا كساني كه تا 100 يا 200 متر راه مي‌روند ديگر نمي‌توانند ادامه دهند و بايد بنشينند، به كار مي‌رود.
• خب كمي به شيوه عمل جراحي هم اشاره مي‌كنيد؟
اگر يك بيماري ساده مثل جلو افتادگي ديسك را در نظر بگيريم، روش كار از طريق اين جراحي به اين صورت است كه ايمپلنت مثل يك جك بين 2 تا مهره قرار مي‌گيرد و بين 8 تا 14 ميلي‌متر بسته به بيمار، منجر به ايجاد فاصله بين مهره‌ها مي‌شود. در اين حالت ديسك جلو افتاده سر جاي خودش برمي‌گردد.
• زمان اين عمل جراحي چقدر است؟
اين عمل 20 دقيقه طول مي‌كشد و در واقع يك عمل سرپايي است. به‌طوري كه بعد از 2 هفته بيمار مي‌تواند به زندگي عادي خود برگردد. البته بايد بعد از 4 هفته ورزش‌هاي مخصوص‌اش را انجام دهد.
• منظورتان از سرپايي بودن عمل اين است كه بيهوشي كامل براي بيمار نداريم؟
نه اصلا، منظور اين است كه بيمار يك صبح تا شب در بيمارستان مي‌ماند همراه با بيهوشي كامل و بعد مرخص مي‌شود.
• با اين شرايط برتري اين تكنيك نسبت به جراحي‌هاي ديگري كه روي ستون فقرات انجام مي‌شد، چيست؟
تكنيك‌هاي معمول مورد استفاده در درمان بيماري‌هاي ستون فقرات روش كارشان به اين صورت است كه وارد نخاع مي‌شوند. اين كار براي بيمار 2خطر دارد؛ يكي اينكه امكان فلج شدن قسمتي از عصب پا وجود دارد و ديگر اينكه وقتي ديسك جلو افتاده را با پانچ‌هاي مختلف بر مي‌دارند، 2 تا مهره روي هم ساييده مي‌شوند. در اين حالت مفاصل كوچك به هم گير مي‌كنند.
• اين يعني وضعيت بيمار اصلا بهتر از قبل نمي‌شود؟
نه‌، در اين شرايط اگرچه بيمار ديگر درد سياتيك را ندارد ولي كمر درد را هميشه دارد. چون تمام مجموعه مفاصل و مهره‌ها در واقع واحد حركتي ستون فقرات هستند و طبيعي است وقتي كه ديسك را برداريم، اين واحد براي هميشه آسيب ديده است. اما در روش جديد ما ديگر به نخاع كاري نداريم.
• آقاي دكتر در طول مدتي كه اين عمل جراحي در دنيا انجام مي‌شود، چقدر نتايج آن قابل‌قبول بوده است؟
با قطعيت مي‌توانم بگويم تا به حال 87درصد نتيجه آن مورد قبول بوده است و آماري از فلج شدن بيماران تا الان گزارش نشده است در حالي‌كه در اعمال جراحي ديگر كه تا الان به‌طور روتين انجام مي‌شوند، بين 2 تا 3 درصد امكان فلجي وجود دارد.
• پس اين عمل جراحي فقط مربوط به ديسك كمر و ستون فقرات است‌؟
بله الان هم در ايران روي هيچ بيماري انجام نشده و ما سعي داريم كه اين روش را به ايران هم بياوريم تا ترسي كه بيماران از عمل ديسك دارند، از بين برود.
• با اين حال مي‌توانيم بگوييم احتمال برگشت ديسك هم در اين روش به هيچ وجه وجود ندارد؟
امكان اين اتفاق هست ولي خيلي كم. چون مهره‌ها از هم جدا نگه داشته مي‌شود مگر اينكه انتخاب بيمار درست نباشد چون اين روش براي بيماراني كه پوكي استخوان دارند اصلا خوب نيست تا الان هم دو بيمار كه مبتلا به پوكي استخوان بودند و تحت اين عمل قرار گرفتند، حين عمل دچار شكستگي استخوان شدند. پس يك سري از بيماران ازجمله مبتلايان به پوكي استخوان حتما بايد با روش‌هاي معمولي جراحي شوند.
• در مورد نحوه انتخاب بيمار هم توضيح مي‌دهيد؟
ببينيد، همانطور كه گفتم در مورد بيماراني كه آرتروز كمر دارند و يا مبتلا به تنگي كانال نخاع هستند، آرتروز مفاصل كوچك دارند، بيماراني كه درد كمر از مدت‌هاي زياد و طي سال‌هاي طولاني دارند و از كورتون استفاده مي‌كنند و يا ورزشكاراني كه مهر‌ه‌هايشان آسيب ديده و يا اسب‌سواران اين روش مفيد است.
• و اگر اين روش جا بيفتد، روش‌هاي ديگر منسوخ مي‌شوند؟
سؤال خوبي است، اين روش براي جلو افتادگي ديسك است پس براي جلو افتادگي ديسك ديگر برداشتن كامل ديسك روش خوبي نيست. ولي زماني هم هست كه پرده ديسك پاره شده و محتويات داخل آن روي كانال عصب افتاده و روي آن فشار مي‌آورد. در اين صورت فقط بايد با روش‌هاي معمولي بيمار را جراحي كرد.
• و توصيه‌هاي بعد از عمل؟
بعد از عمل بيمار ورزش‌هايي را زير نظر فيزيوتراپ انجام مي‌دهد تا عضلات كمر قوي شود.
اين بيماران ديگر كمربند احتياج ندارند ولي ما به خاطر احتياط اين كمربند را توصيه مي‌كنيم. آب درماني هم براي اين بيماران مفيد است.

+ نوشته شده توسط آرش در سه شنبه بیست و هشتم آبان 1387 و ساعت 11:29 | آرشیو نظرات

پوكي استخوان بيماري همه‌گير دنياي امروز



موضوع : اسکلت و مفاصل
اين بيماري با كاهش توده استخواني و افزايش شكستگي استخوان همراه است و روند آن، چنان آهسته و تدريجي است كه بيمار هيچ‌گونه علايم هشداردهنده‌اي را احساس نمي‌كند تا زماني كه اولين شكستگي اتفاق بيفتد. از عواقب اين شكستگي‌ها نيز مي‌توان به درد، عدم‌توانايي حركتي، ناتواني در انجام امور روزمره، زمين‌گير شدن و بالاخره در بسياري از موارد به مرگ اشاره كرد. مطابق آمار منتشر شده از بنياد بين‌المللي پوكي استخوان از هر ۳ زن و از هر ۵ مرد بالاي ۵۰ سال يك نفر حقيقت تلخ اين بيماري را تجربه خواهد كرد. همچنين براساس بـرآوردهـــاي اخير تقريبا 1 نفر از هر 4 زن و 1 نفر از هر 8 مرد بالاي 50 ســال مبـتــــلا بــه بيماري پوكي استخوان هستند.

دكتر سيد محمود طباطبايي، استاد جراحي مغز و اعصاب دانشگاه علوم پزشكي شهيد بهشتي و رئيس انجمن پوكي استخوان در مورد اين بيماري بيشتر توضيح مي‌دهد. وي معتقد است همه مردم در معرض ابتلا به اين بيماري هستند منتها با انجام يك سري اقدامات مي‌توان از شروع زودرس آن جلوگيري كرد.
• چرا تا 50 سال پيش بيماري پوكي استخوان وجود نداشت؟
در طول 50 سال گذشته الگوهاي عوامل خطرساز زندگي تغيير كردند. در آن زمان بيماري‌هاي واگيردار شيوع بيشتري داشتند ولي امروز با واكسيناسيون و بهبود وضعيت بهداشت و درمان خيلي از اين بيماري‌ها ريشه‌كن شدند.
• ولي آيا تابلوي مرگ و مير جامعه هم تغيير كرده؟
نه. اين تابلو به يك سري از عوامل ديگرتغيير پيدا كرده است. 50 سال قبل بيماري‌هاي قلبي اصلا به اين ميزان شايع نبود. حتي تا 20 سال قبل اصلا جراحي قلب در دنيا وجود نداشت. ولي امروز بيماري‌هاي غيرواگير جاي بيماري‌هاي واگيردار را گرفته‌اند. بيماري‌هاي روحي و رواني، سرطان‌ها، بيماري‌هاي قلبي، امروزه بيشتر ديده مي‌شوند. علاوه بر اين با بهبود بهداشت و بهتر شدن شرايط زندگي، اميد به زندگي به 80سال افزايش يافته است به‌خصوص در كشور ما اميد به زندگي در مردان به 70 سال و در زنان به بالاتر از اين سن رسيده و اين يعني تعداد افراد مسن افزايش يافته و در جامعه، طبي به نام طب سالمندي به‌وجود آمده است. يكي از مباحثي هم كه مترادف با پيري است، بحث پوكي استخوان است.
• پس مي‌توان گفت پوكي استخوان در مفهوم كلي قسمتي از روند طبيعي سير زندگي است؟
بله، اما اين بيماري آن قدر حائز اهميت است كه دنيا براي آن يك سازمان بين‌المللي تاسيس كرده است. خوشبختانه كشور ما هم انجمن پوكي استخوان دارد و به سازمان بين‌المللي وصل است.
• به هيچ وجه نمي‌توان از اين روند طبيعي جلوگيري كرد؟
چرا، ببينيد، استخوان به‌عنوان يك بافت همبند جزو بافت‌ها و نسوج فعال بوده و از دوران تولد تا حدود 20 سالگي در اوج سازندگي است. يعني در مرحله تكامل. از اين سن تا 40 سالگي استخوان‌ها محكم مي‌شوند ولي از سن 35 تا 40 سالگي بالانس بين سازندگي و تخريب به نفع تخريب استخوان پيش مي‌رود. اينجاست كه پوكي استخوان اتفاق مي‌افتد يعني همه افراد در مرحله‌اي از زندگي به آن مبتلا مي‌شوند. منتهي ما بايد راه‌هاي پيشگيري از ابتلا زودرس به اين بيماري را به جامعه معرفي كرده و همچنين راه‌هاي شناخت و درمان اين بيماري را به جامعه بشناسانيم.
• فراد در معرض خطر اين بيماري بيشتر چه كساني هستند؟
افراد در معرض خطر اين بيماري تمام افراد جامعه هستند يعني همه افراد به‌خصوص زنان بعد از 40 سالگي بايد احساس خطر كنند. براي اين كه اين بيماري به‌عنوان بيماري خاموش معروف است و هيچ علامتي ندارد.
• يعني پوكي استخوان تا منجر به شكستگي نشود، فرد متوجه آن نخواهد شد؟
دقيقا همين‌طور است، البته گاهي مردم با كوچكترين درد در ناحيه كمر آن را با اين بيماري اشتباه مي‌گيرند در حالي كه بايد بگويم پوكي استخوان اصلا درد هم ندارد. مگر اين كه استخوان بشكند.
• كمي به عوامل خطري كه افراد در معرض خطر بيشتر با آنها درگير هستند، اشاره مي‌كنيد؟
مهم‌ترين نكته يائسگي زودرس است يعني اگر خانمي در سن 30 سالگي يائسه شد، بايد حتما به پزشك متخصص مراجعه كند. البته به غير از اين خود يائسگي در خانم‌ها هم مهم است. علاوه بر اين كه زايمان و تغييرات هورموني هم در اين ميان نقش عمده‌اي دارند. دومين عامل هم فقر تغذيه است. كلسيم، ويتامينD، پروتئين‌ها، سبزيجات، ميوه‌جات و... البته بايد بگويم كه همه افراد بعد از 60 سالگي در معرض كمبود مواد غذايي هستند. علاوه بر اين امروزه رسم شده كه خيلي از زنان به‌دنبال كم كردن وزن هستند ولي بايد بدانند كه كم كردن ناگهاني وزن عاملي خطرناك براي پوكي استخوان است و بايد با اصول علمي و زير نظر متخصص وزن كم كرد.
• افراد سيگاري چطور؟
همه افراد سيگاري و افراد معتاد هم در معرض خطر هستند. همچنين كساني كه الكل مصرف كرده و يا افرادي كه اصلا ورزش نمي‌كنند. چون در حال حاضر زندگي ماشيني تحرك انسان‌ها را گرفته و باعث شده ميزان تحرك افراد كم شود. علاوه بر اين كمبود نور آفتاب و آپارتمان نشيني هم در اين ميان خيلي مؤثرند. چون نور آفتاب يكي از منابع غني استخوان ساز است.
• در اين ميان يك سري از افراد هم به‌دليل ابتلا به بيماري‌هاي مختلف و استفاده از داروهاي خاص در معرض خطرند مثل مبتلايان به آسم كه مجبورند كورتن مصرف كنند. اين‌طور نيست؟
درست است، ببينيد، همه افرادي كه روماتيسم دارند و يا صرع دارند و دارو مي‌خورند، همه كساني كه بيماري قلب دارند، مبتلايان به آسم كه كورتن مصرف مي‌كنند و همه كساني كه اختلالات غده پاراتيروئيد و تيروئيد دارند. بايد نسبت به ابتلا به اين بيماري حساس باشند چون متأسفانه در اغلب موارد بيمار از اين بيماري بي‌خبر است.
• شما به اين بيماري‌ها اشاره كرديد. براي پيشگيري چه بايد كرد؟
اولين راه تغذيه سالم مثل استفاده از مواد لبني نظير شير، ماست در همه سنين است. البته رعايت اين مسئله در سنين كودكي و جواني مهم‌تر است چون جذب كلسيم در اين سنين بهتر انجام مي‌شود.
• يعني در سنين بالاتر كلسيم جذب نمي‌شود؟
نه، جذب كلسيم تا آخر عمر امكان دارد منتها شدت آن فرق مي‌كند و در سنين بالاتر كمتر مي‌شود. ولي اين بدان معنا نيست كه افراد بزرگسال ديگر از مصرف كلسيم دست بكشند. البته فراموش نكنيم ورزش و تحرك، بهره‌گيري از نور آفتاب و جلوگيري از اعتياد هم در اين ميان بسيار مهمند. زندگي سالم اجتماعي و بي‌استرس را هم نبايد فراموش كرد.
• اين اقدامات در همه مراحل زندگي مهم‌ هستند ولي اگر زماني به مرحله‌اي رسيديم كه به پوكي استخوان نزديك شديم، بايد چه كنيم؟
اولا بايد زير نظر يك متخصص باشيم و روش‌هاي تشخيصي اين بيماري را جدي بگيريم. حتي انجام يك عكس ساده هم براي نشان دادن پوكي استخوان كافي است. البته بهترين راه تست تراكم استخوان است.
• اين تست را هر چند وقت يكبار بايد انجام داد؟
اين تست، تستي بي‌ضرر است كه اشعه زيادي ندارد و هر يك تا 2 سال انجام آن كافي است. چون پوكي استخوان روند كندي دارد.
• و براي كسي كه ديگر مبتلا به اين بيماري شده، چه بايد كرد؟
اگر فرد به مراحل بيماري‌زايي رسيد، به اندازه كافي كلسيم و ويتامين D به او تزريق مي‌شود كه دوز آن براساس سن بيمار و جنس و ميزان پوكي استخوان فرق دارد. البته يك سري از داروهاي خوراكي هم استفاده مي‌شوند.
• با اين حال يك سري از احتياط‌ها هم براي اين افراد براي بهبود كيفيت زندگيشان لازم است، نه؟
بله، مثلا تمام افراد مسن بالاي 70 سال كه درجاتي از پوكي استخوان دارند، بايد در زمينه جلوگيري از زمين خوردن، استفاده نكردن از پله، توجه به لبه‌هاي فرش، استفاده از عصا براي جلوگيري از عدم‌تعادل و... توجه لازم را داشته باشند.
• بيشتر كدام قسمت از نواحي بدن دچار شكستگي مي‌شوند؟
متأسفانه تعداد موارد شكستگي استخوان مخصوصا ستون فقرات و سر ران در اين بيماري زياد است. اين در حالي است كه در سال 2002 2ميليون شكستگي استخوان سر ران اتفاق افتاد كه اين عدد مطمئنا در سال 2050 به بيش از 6 ميليون شكستگي مي‌رسد. 25 درصد اين افراد هم در همان سال اول شكستگي مي‌ميرند و 50 درصد هم دچار معلوليت‌هايي مي‌شوند كه ديگر هيچ‌گاه به زندگي عادي برنمي‌گردند و اين بار براي جامعه از نظر هزينه و معلوليت بسيار سنگين است.
چون در آمريكا سالانه 20 ميليارد دلار براي افراد دچار شكستگي ناشي از پوكي استخوان هزينه مي‌شود كه اين هزينه در جامعه ما به هيچ وجه هزينه كمي نيست.




+ نوشته شده توسط آرش در یکشنبه بیست و ششم آبان 1387 و ساعت 22:1 | آرشیو نظرات

نگراني جهاني در موردعدم‌توقف بيماري ايدز



بيماری- گروه اجتماعي - وحيدرضا نعيمي:
كارشناسان معتقدند درصورتي كه جامعه جهاني اقدام جدي در زمينه مبارزه با ايدز انجام دهد، اين بيماري ديگر مزمن و همه‌گير نخواهد بود.
اما مبارزه با اين بيماري كه جزء اهداف توسعه هزاره سازمان ملل متحد است، به هيچ وجه به پيش‌بيني‌هاي صورت گرفته نزديك نشده است.
به گزارش‌ آي پي اس، بان‌كي‌مون دبيركل سازمان ملل اخيرا اعلام كرد در حالي كه حدود 7سال تا 2015 يعني سال هدف براي تحقق اهداف توسعه هزاره مانده است، به‌نظر مي‌رسد مبارزه با ايدز به‌خصوص در آفريقا در حد پيش‌بيني‌ها نخواهد بود.
برنامه توسعه هزاره عبارت است از 8هدف كه توسط 189 كشور براي تحقق اهدافي همچون كاهش فقر مطلق، مبارزه با نابودي محيط‌زيست و ايدز تا سال 2015 معين شده است. بر همين اساس، بيماري‌هايي مانند ايدز و مالاريا بايد متوقف شوند و روند گسترش آنها معكوس شود.
گزارش اخير سازمان ملل نشان مي‌دهد ايدز همچنان در مناطق جنوب صحراي آفريقا يك بيماري مرگبار است.
هر روز حدود 7هزار و 500 نفر به اين بيماري مبتلا مي‌شوند و 5هزار و 500 نفر ديگر بر اثر آن مي‌ميرند. آمار سازمان ملل حاكي از آن است كه فقط در سال 2007، 6/1 ميليون نفر در اين كشورها جان خود را بر اثر ايدز از دست دادند و 5/22 ميليون نفر دچار آن هستند.
دسترسي به داروهاي مبارزه با ايدز، مالاريا و سل بهتر شده است، اما دسترسي به داروهاي اساسي ارزان قيمت هنوز در بخش دولتي و خصوصي كافي نيست و نوسان شديد قيمت‌ها باعث مي‌شود فقرا از دسترسي به آن محروم باشند.
گروهي از كارشناسان از وضعيت گسترش ايدز در برخي كشورها ابراز نگراني مي‌كنند، از جمله گامبيا. سازمان ملل مدتي پيش به اشاعه نوعي داروي تقلبي براي مبارزه با ايدز در اين كشور اعتراض كرد، اما از اين كشور اخراج شد.
اكنون اين سؤال مطرح شده است كه سازمان ملل چگونه مي‌تواند جلوي كشورهايي را كه اينگونه غيرمسئولانه با شهروندان خود رفتار مي‌كنند، بگيرد.
در عين حال وضعيت عرضه داروها در برخي كشورها فوق‌العاده است، از جمله در ناميبيا. در سال 2003 فقط 3 درصد مبتلايان به ايدز دارو دريافت ‌كردند، اما در سال 2007 اين نسبت به 57 درصد رسيد.
اين نسبت در همين سال در كشور روآندا 60 درصد بود. اما در موزامبيك وضعيت خطرناكي حاكم است؛ در برخي نقاط اين كشور رشد اين بيماري به 20 درصد رسيده است.
دبيركل سازمان ملل خواستار برگزاري نشستي با حضور سران بيش از100 كشور جهان و رؤساي شركت‌ها و بنيادهاي بزرگ بين‌المللي در روز پنجشنبه هفته جاري براي بررسي راه‌هاي تقويت اقدامات جهاني به‌منظور تحقق اهداف توسعه هزاره شده است
+ نوشته شده توسط آرش در یکشنبه بیست و ششم آبان 1387 و ساعت 21:57 | آرشیو نظرات

داروهای جدید ضدایدز برای بیماران درمان نشده



عمومی- همشهری آنلاین:
پژوهشگران پزشکی نتایج کارآزمایی‌های بالینی جدیدی بر روی یک داروی جدید ضدایدز را اعلام کردند
که گسترش این ویروس مرگبار را در میان بیماران از پیش درمان‌نشده بهتر کنترل می‌کند.
به گزارش خبرگزاری فرانسه داروی جدید ایسنترس (Isentress) (نام ژنریک: رالتگراویر raltegravir) که به وسیله شرکت داروسازی معظم مرک تولید شده است، اولین دارو از نوع جدیدی از داروهای ضدایدز به نام "مهارکننده‌های انتگراز HIV" است که تکثیر HIV را کنترل می‌کنند.
کارآزمایي‌های بالینی مرحله III - آخرین گام پیش از پذیرش تقاضای تایید دارو بوسیله سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) - نشان داده است که داروی ایسنترس بار ویروسی HIV را در 86 درصد بیماران به میزان غیرقابل‌‌شناسایی کاهش می‌دهد، در حالیکه تنها در 82 درصد بیمارانی که با داروی افاویرنز (efavirenz) یک داروی قدیمی‌تر ضد HIV که آن را هم شرکت مرک می‌سازد، بار ویروسی به این حد رسید.
این پژوهشگران در چهل و هشتمین کنفرانس میان‌‌علمی (interscience) درباره داروهای ضدمیکروبی در واشنگتن همچنین اعلام کردند که عوارض جانبی در گروه درمان‌شده با ایسنترس به طور قابل‌توجهی کمتر از گروه افاویرنز بود (44 درصد در مقابل 77 درصد).
شرکت مرک همچنین اعلام کرد بیمارانی که در این کارآزمایی بالینی شرکت کرده بودند همچنین داروهای تنوفوویر (tenofovir) و امتریسیتابین (emtricitabine) را در ترکیب با ایسنترس و افاویرنز دریافت کرده بودند.
سازمان غذا و داروی امریکا در 12 اکتبر 2007 به داروی ایسنترس تایید زودرس داد تا این دارو برای درمان بیمارانی که به نشانه‌های اولیه مقاومت در برابر داروهای ضدرتروویروسی موجود - مشکلی شایع در بیماران مبتلا به ایدز - را بروز می‌دهند، به کار رود.
بر اساس تخمین شرکت مرک از حدود 500000 بیمار آمریکایی که با مخلوطی از داروهای ضد HIV درمان می‌شوند، تا حداکثر 40 درصد آنها دچار مقاومت به درمان می‌‌شوند.
تحلیلگران صنعت داروسازی می‌گویند استفاده دوبار در روز قرص‌های ایسنترس برای این گروه بیماران، ممکن است در سه سال آینده بازار فروشی یک میلیارد دلاری برای این دارو فراهم آورد که در رقابت مستقیم با داروی الویتگراویر ساخت شرکت Gilead Sciences قرار دارد. این دارو نیز تحت کارآزمایی بالینی است.
+ نوشته شده توسط آرش در یکشنبه بیست و ششم آبان 1387 و ساعت 21:43 | آرشیو نظرات

پیوند مغز استخوان برای علاج ایدز



درمان- همشهری آنلاین:
پزشکان یک مرد که دچار ایدز بود، می‌گویند به نظر می‌رسد 20 ماه پس از پیوند مغز استخوان به او علاج شده است
به گزارش آسوشیتد‌پرس در حالیکه پژوهشگران - و خود پزشکان این مرد - هشدار می‌دهند که ممکن است این مورد چیزی جز یک خوش‌شانسی نباشد، دیگران می‌گویند ممکن این مورد الهامبخش علاقه بیشتر به استفاده از ژن‌درمانی برای مقابله با بیماری باشد که هر سال جان دو میلیون نفر را می‌گیرد.
ویروس ایدز 33 میلیون نفر را در سراسر جهان آلوده کرده است.
دکتر گرو هوتر چهارشنبه 12 نوامبر (22 آبان) اعلام کرد که بیمار 42 ساله او، یک آمریکایی نام‌نبرده شده که در برلین زندگی می‌کرد، بیش از یک دهه بود که به ویروس ایدز آلوده شده بود. اما 20 ماه پس از اینکه مورد پیوند مغز استخوان به طور ژنتیکی انتخاب‌شده قرار گرفت، دیگر علائمی از داشتن ویروس را نشان نمی‌دهد.
هوتر گفت: "ما هر روز منتظر خبر بد مثبت بودن این بیمار از لحاظ ویروس ایدز بودیم."
اما این خبر نیامد. پژوهشگران در بیمارستان و دانشکده پزشکی چاریته برلین می‌گویند آزمایش بر روی مغز استخوان، خون و سایر بافت‌های اندام‌ها از لحاظ ویروس ایدز منفی بوده است.
با این حال دکتر آندرو بدلی، رئیس آزمایشگاه پژوهشی HIV و ایمنی‌شناسی در مایو کلینیک در روچستر مینه‌سونا در آمریکا گفت این آزمایش‌ها احتمالا به اندازه کافی فراگیر نبوده است.
او گفت: "کاوش بسیار بیشتری بر روی نمونه‌های زیستی فراوان و متفاوت از این بیمار لازم است تا ثابت شود که ویروس ایدز در بدن او وجود ندارد."
پیوند مغز استخوان برای درمان ایدز یا عفونت HIV برای اولین بار نیست که انجام می‌شود. در سال 1999 مقاله‌ای که در ژورنال "فرضیه‌های پزشکی" (Medical Hypotheses) نتایج 32 تلاش در این زمینه بین سال‌های 1982 تا 1996 را مورد بازبینی قرار داد. بر اساس این بازبینی HIV در دو مورد ظاهرا ریشه‌کن شده بود.
بیمار دکتر هوتر در بیمارستان چاریته هم‌‌زمان تحت درمان ایدز و سرطان خون (لوسمی) – که بدون ارتباط با HIV دچار آن شده بود- قرار داشت.
هنگامی که هوتر - که متخصص خون است و متخصص ایدز نیست - برای درمان لوسمی بیمار با پیوند مغز استخوان آماده می‌شد، به یادآورد که برخی از افراد دارای جهش ژنتیکی هستند که آنها را نسبت به عفونت HIV مقاوم می‌کند.
اگر این جهش که دلتا 32 نام دارد، از هر دو والد به ارث برسد، با مهارکردن - CCR5،گیرنده‌ای که به عنوان دروازه‌ای برای ورود HIV به سلول عمل می‌کند ، مانع اتصال HIV به سلول‌ها می‌شود.
هوتر به گزارشگران که در دانشکده پزشکی چاریته گردآمده بودند، گفت: "من در سال 1996 به طور اتفاقی در این مورد مطلبی خوانده بودم. در هنگام درمان بیمار به یاد آن افتادم و فکر کردم که ممکن است در درمان بیمار موثر واقع شود."
تقریبا یک نفر از هر 1000 اروپایی و آمریکایی این جهش را ار هر دو والد خود به ارث می‌برند، و هوتربه دنبال یکی از چنین افرادی را در میان دهندگانی که با نوع مغز استخوان بیمار تطبیق داشته باشد، گشت، و 61 نفری که مورد آزمایش قرار گرفت، دارای این جهش ژنتیکی بود.
پیش از پیوند، این بیمار با داروهای قدرتمند و پرتوتابی مورد درمان قرار گرفت تا سلول‌های آلوده مغز استخوان خودش نابود شوند و دستگاه ایمنی‌‌اش از کار بیفتد- درمانی که برای بین 20 تا 30 درصد گیرند‌ها مرگبار است.
همچنین داروهای قوی که برای ایدز دریافت می‌کرد، قطع شد. گروه هوتر نگران بودند که این داروها ممکن است با بقای سلول‌های مغز استخوان جدید تداخل کنند. آنها خطر کاهش دفاع‌های بدن بیمار را پذیرفتند، به این امید که سلول‌های جدید، دارای جهش مورد نظر، ویروس را از خودشان دفع کنند.
آنتونی فاوسی، مدیر مووسه ملی آلرژی و بیماری‌های عفونی آمریکا در این باره گفت این عمل بیش از حد پرهزینه و خطرناک است که به عنوان درمان خط اول به کار رود. اما افزود که این شیوه ممکن است الهامبخحش پژوهشگران برای استفاده از ژن‌درمانی به عنوان وسیله‌ای برای مهار یا سرکوبی ویروس ایدز باشد.
+ نوشته شده توسط آرش در یکشنبه بیست و ششم آبان 1387 و ساعت 21:37 | آرشیو نظرات

پيشينه 100ساله ويروس HIV



بيماری- ترجمه - ستاره سمائي:
تجزيه و تحليل ژنتيكي نمونه‌بافتي كه اخيرا در جمهوري دمكراتيك كنگو كشف شده است، باعث شد دانشمندان به اين باور برسند كه بيش از يك قرن از موجوديت ويروس ايدز مي‌گذرد.
‌در تحقيقاتي كه به‌تازگي منتشر شده، نوشته شده است تجزيه ژنتيكي يك نمونه بافت‌برداري كه اخيرا در جمهوري دمكراتيك كنگو كشف شده است، باعث شده دانشمندان اين‌طور نتيجه‌گيري كنند كه ويروس ايدز بيش از يك قرن است كه در جمعيت‌هاي انساني وجود دارد.
اين مطالعه كه توسط ميشل وروبي، زيست‌شناس تكاملي دانشگاه آريزونا در تاكسون، سرپرستي شده، منشأ تاريخي آن را حدود سال 1900، يعني 30 سال زودتر از آنچه در تحليل‌هاي قبلي مشخص شده بود، ذكر كرده است.به خاطر تشابه‌هاي زياد ژنتيكي ويروس ميمون‌مانند به HIV-1، شايع‌ترين نوع اين ويروس، معروف شده كه HIV-1 در شامپانزه‌ها ايجاد شده است.
برآورد مي‌شود اين ويروس در حال حاضر 33 ميليون نفر را در سطح جهان گرفتار كرده باشد.اما كشف اين موضوع كه چه‌زماني اين ويروس به نوع بشر منتقل و بين انسان‌ها منتشر شده، نكته‌اي دشوار است. اولين موارد ابتلا به ايدز در ايالات‌متحده در سال 1981 شناسايي شدند و قديمي‌ترين شواهد در مورد اين ويروس مربوط به نمونه خوني است كه در سال 1959 از مردي ساكن در جايي كه بعدها كنگوي بلژيكي ناميده شد، گرفته شده است.
براي پيدا كردن سر‌منشأ، دانشمندان به يكي از شناخته شده‌ترين روش‌هاي ژنتيكي استناد كرده‌اند تا آهنگ تحول انواع زيرگروه‌هاي اين ويروس را تعيين كنند. با دانستن آهنگ دقيق تحول، دانشمندان مي‌توانند به عقب برگردند و به نقطه‌اي برسند كه زيرگروه‌هاي مختلف اين ويروس يكسان بوده‌اند. اين دسته از ويروس‌ها مي‌توانند شكل تغيير نيافته و اوليه اين ويروس را در انسان نشان دهند.
بت كوربر، متخصص ژنتيك در آزمايشگاه ملي لس‌آلامس در نيومكزيكو، مي‌گويد: ويروس HIV به طرز شگفت‌انگيزي، سريع منتقل مي‌شود و تغييراتش همزمان با انتقال به نفر بعدي، رخ مي‌دهد. بنابراين ما بايد سرعت سير تحولي آن را بدانيم تا بتوانيم به عقب برگرديم.
كوربر نمونه‌خون سال1959 را با نمونه‌هاي امروزي مقايسه و تحليل كرد. او توانست اجداد اين ويروس را تا حدود سال 1931 تعقيب كند.در تحليل‌هاي جديد، بافت غده لنف زني را كه در سال 1960 در كنگوي بلژيك درگذشته، مورد بررسي قرار دادند. نمونه بافت اين شخص يكي از 800 نمونه‌اي بود كه در قالب‌هاي پارافيني كه به اندازه يك قالب يخ است، در دانشگاه كينشاسا نگهداري مي‌شود. محققان نمونه مذكور را با موارد جديد تطبيق دادند تا آهنگ تغيير و تحول اين ويروس مشخص شود؛ بعد اين آهنگ تغيير را با نمونه سال 1959 مطابقت داده و اجداد آنها را تا سال‌هاي 1884 و 1924 تعقيب كردند.
وروبي مي‌گويد: من سعي كردم نمونه‌هاي قديمي را تا همين چند سال پيش تعقيب كنم. به محض اينكه به مرحله ديگري در همان بازه زماني دست پيدا كنيم، تمام فرآيند تكاملي به‌صورت يك تصوير، ظاهر خواهد شد.
پژوهشگران حدس مي‌زنند ايجاد شهرهاي مستعمراتي همزمان با عوض شدن قرن، به‌عنوان كاتاليزوري براي قدرت دادن به اين ويروس عمل كرده است.دكتر استيون ام. ولينسكي، يكي از همكاران اين تحقيق، مي‌گويد: شهرهاي مستعمراتي نه تنها به معني وجود تعداد هرچه بيشتر ميزبان بالقوه براي زندگي ويروس‌ها در بخش‌هاي محصور بلكه عاملي براي فحشا و ديگر رفتارهاي پرخطر براي انتقال ويروس هستند. ولينسكي، متخصص بيماري‌هاي عفوني در مدرسه پزشكي فين‌برگ در دانشگاه شمال‌غرب شيكاگو مي‌گويد: احتمالا شهرسازي در اين ماجرا به‌عنوان محرك اصلي نقش داشته است.
لس‌آنجلس‌تايمز-2 اكتبر 2008
+ نوشته شده توسط آرش در یکشنبه بیست و ششم آبان 1387 و ساعت 21:2 | آرشیو نظرات

18 هزار و 320 بيمار مبتلا به ايدز در ايران



بيماری- گروه اجتماعي - محمد سرابي:
همايش سالانه پژوهش ايدز در ايران با شركت كارشناسان و پژوهشگران اين حوزه در بيمارستان امام خميني برگزار شد.
در اين همايش كه رياست آن را دكتر مينو محرز و دبيري علمي آن را مهرناز رسولي‌نژاد برعهده داشت، 30 مقاله در حوزه‌هاي مختلف مرتبط با ايدز از جمله اعتياد از سوي محققان و پژوهشگران ارائه شد.
همايش سالانه پژوهش ايدز در ايران از 2جهت قابل‌توجه است؛ يكي اينكه برگزار كننده آن يكي از معدود مراكز تخصصي پژوهش در حوزه بيماري ايدز است و دوم اينكه سخنراني‌هاي ارائه شده در همايش، طيفي متنوع از مقالات عمومي تا تحقيقات تخصصي آزمايشگاهي را دربر مي‌گيرد.
همايش امسال تحت تأثير ارتباط ميان گسترش بيماري ايدز و اعتياد تزريقي قرار داشت و دكتر سعيد صفاتيان مديركل درمان و بازپروري ستاد مبارزه با مواد مخدر در سخنراني خود با اشاره به اين ارتباط گفت: يكي از مشكلات اصلي ما قانع كردن مديران نسبت به كارايي برنامه‌هاي كاهش آسيب است.
خيلي اوقات مقامات بالا اين برنامه‌ها را مي‌پذيرند ولي مديران پايين‌تر مقاومت مي‌كنند. البته خوشبختانه در سال‌هاي اخير اين فضا تا حدي عوض شده است.
وي افزود: زماني كه ما توانستيم بخشنامه قوه قضائيه در مورد توزيع سرنگ در زندان‌ها را بگيريم راه سختي را طي كرده بوديم.
حتي به خاطر دارم يك مقام قضائي اروپايي با تعجب مي‌گفت كه صدور اين بخشنامه به‌معناي اين است كه وجود اعتياد تزريقي در زندان‌ها رسما شناخته شده است.
صفاتيان در ادامه خاطرنشان ساخت : به‌عنوان كسي كه 14 سال در حوزه اعتياد فعاليت كرده است تأكيد مي‌كنم كه بنا بر تجربه جهاني استفاده از معتادان بهبود يافته در برنامه كاهش آسيب بيشترين كاركرد را دارد.
وقتي يك معتاد بهبود يافته با كوله پشتي حاوي 100 سرنگ به محلات آلوده مي‌رود، بيشتر از افرادي كه تا به حال با اعتياد تماس نداشته‌اند تأثيرگذار خواهد بود.
صفاتيان با اشاره به دستاوردهاي 5ساله برنامه‌هاي كاهش آسيب بيان داشت: دستگاه خودپرداز سرنگ به‌عنوان بخشي از برنامه آسيب كاربرد خاص خودش را دارد.
داروخانه‌ها و مراكز بهداشتي از صبح تا عصر باز هستند ولي معتادي كه نيمه شب به دنبال تزريق است و امكان دارد كه با سرنگ مشترك تزريق را انجام دهد، هدف اصلي ساخت و توزيع اين دستگاه‌هاست.
وي در پايان اظهار داشت: بعد از آمريكاي جنوبي كه سال‌هاست برنامه‌هاي كاهش آسيب را اجرا مي‌كند ايران از جمله كشورهايي است كه به موفقيت‌هاي خوبي دست پيدا كرده و اميدواريم در چارچوب ارتباطات بين‌المللي موفق شويم مراكز كاهش آسيب در كشورهاي همسايه را با محوريت ايران به يكديگر متصل كنيم.
دكتر آذرخش مكري، معاون مركز ملي مطالعات اعتياد نيز كنترل انتقال بيماري ايدز با كنترل اعتياد را مورد توجه قرار داد و گفت: درمان نگهدارنده يكي از اركان اصلي مهار انتقال ايدز است.
در كشورهاي توسعه يافته بين 30تا 70 درصد معتادان تحت برنامه درمان نگهدارنده هستند؛ در حالي كه كشور ما اين آمار به 5 درصد مي‌رسد.
اين روانپزشك در شرح درمان نگهدارنده افزود: درمان نگهدارنده يعني ماده مخدر ارزان خوراكي خالص با اثر ملايم كه توسط اشخاص متخصص به معتاد داده شده و همراه با مشاوره و آزمايش روند خارج شدن ماده مخدر اصلي و جايگزيني آن مورد بررسي قرار مي‌گيرد.
وي عنوان كرد: اين درمان بايد در 5 مرحله اثر خود را نشان دهد كه از استمرار دريافت دارو و موفقيت در كاهش يا قطع ماده اول آغاز شده و به كاهش رفتارهاي پرخطر و بهبود شاخص‌هاي شغلي و اجتماعي مي‌رسد كه در انتها به بازگشت معتاد به زندگي عادي مستقل از دارو ختم خواهد شد.
ما تا به حال به مرحله كاهش رفتارهاي پرخطر با درمان متادون دست پيدا كرده‌ايم و آمارها نشان‌دهنده كاهش موارد تزريق در معتاداني است كه تحت درمان نگهدارنده هستند، بنابراين گسترش بيماري ايدز در ميان آنها كاهش پيدا مي‌كند.
مكري درمورد مواد جايگزين ديگر نيز يادآور شد: «به غير از متادون، بوپرونورفين و تنتوراوپيوم هم براي جايگزين كردن مواد مخدر استفاده مي‌شود كه بوپرونورفين 65 درصد و تنتوراوپيوم
63 درصد از معتادان را در دوره درمان نگه‌داشته است.
مشاهدات نشان دادند كه بوپرونورفين هم توانسته رفتار پرخطر را كاهش دهد ولي درمورد تنتوراوپيوم هنوز آمار دقيق مبتلايان به‌دست نيامده است.
دكتر مهدي صداقت، رئيس اداره ايدز وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي از ديگر سخنرانان همايش بود كه موضوع صحبت‌هاي خود را به آمار بيماري ايدز اختصاص داد و گفت: از 1990 تا سال 2005 موارد ابتلا به HIV در جهان 4 برابر شد و تا 40 ميليون نفر پيش رفت ولي با ارائه آمارهاي جديد، روند كاهش اين بيماري مشاهده شد كه پيش‌بيني مي‌كنيم اين تعداد در پايان سال 2007 به 33 ميليون نفر برسد.
وي با ذكر اينكه در پايان سال 2010 در روسيه 8-5 ميليون نفر، در چين 15-10 ميليون نفر و در هند 20-15 ميليون نفر به ايدز مبتلا خواهند شد، ادامه داد: تا آخر مهر ماه سال‌جاري 18 هزار و 320 نفر آلوده به HIV در ايران ثبت شده است.
براساس برآوردهاي جهاني احتمالا بين 70 تا 80 هزار نفر در ايران به HIV مبتلا هستند كه اگر يك‌پنجم اين تعداد توسط مراكز رسمي ثبت شده باشد نشانه مقابله مؤثر با اين بيماري است.
دكتر صداقت درمورد مشخصات بيماران ثبت خاطرنشان كرد: از سال 80 تا 86 تعداد مبتلاياني كه رابطه جنسي پرخطر را دليل ابتلا به ايدز عنوان مي‌كردند افزايش داشته است.
در ميان اين 18 هزار نفر 69 درصد دليل ابتلاي خود را تزريق مشترك مواد مخدر، 9/7 درصد رابطه جنسي، 3/1 درصد فرآورده‌هاي خوني و 6/0 درصد انتقال مادر به فرزند ثبت كرده‌اند، 1/21 درصد نيز دليل ابتلاي خود را نامشخص دانسته‌اند كه در اين مورد احتمال رفتارهاي پرخطر را نبايد از نظر دور داشت.
باتوجه به تأثير تلاش‌هاي صورت گرفته در زمينه كنترل اعتياد تزريقي و به‌تبع آن انتقال ويروس HIV از اين راه به‌نظر مي‌رسد روند رو به رشد الگوي انتقال جنسي بيماري ايدز هم شايسته توجه بيشتري است؛ همچنان‌كه شركت‌كنندگان در همايش نيز بر آن تأكيد داشتند
+ نوشته شده توسط آرش در یکشنبه بیست و ششم آبان 1387 و ساعت 20:55 | آرشیو نظرات

راه رفتن، عملكرد مغز را تقويت مي‌كند



تحقيقات- ترجمه - ستاره سمائي:
يك تحقيق جديد، فوايد پياده‌روي را در بهبود بيماران 50 سال به بالايي كه دچار سكته مغزي شده بودند تشريح كرد.
يافته جديد: همه مي‌دانند كه پياده‌روي تاثير بسيار زيادي در افزايش ظرفيت تنفسي، ماهيچه‌ها و مفاصل دارد اما دو تحقيق اخير نشان داده‌اند راه رفتن مي‌تواند عملكرد مغز را هم ارتقا دهد.
توضيح: دكتر گري اسمال، پروفسور روانپزشكي و كهن‌سالي كه در مؤسسه عصب‌شناسي و رفتارشناسي انساني «سمل» UCLA فعاليت دارد، مي‌گويد: راه رفتن يا هر ورزش تكرارشونده ديگري مي‌تواند مغز را از طرق مختلفي تغيير دهد. قلب خون بيشتري پمپ مي‌كند كه نه تنها عضلات، بلكه مغز را تحت‌تاثير قرار مي‌دهد. مغز شما به خون نياز دارد، چراكه خون حاوي مواد مغذي و اكسيژن است كه براي سلول‌ها مفيد است و مغز را سالم‌سازي مي‌كند.
وي مي‌افزايد: همچنين انجام يك كار به‌صورت تكرار‌شونده مي‌تواند سيستم عصبي مغز را تحريك كرده، باعث فعاليت بخش‌هاي مختلف مغز شود. البته همچنان كه بدن به مرور زمان، در انجام آن فعاليت ماهر مي‌شود، ممكن است كيفيتش كاهش يابد اما محرك‌هاي ديگر مي‌توانند مؤثر باشند.
مراحل تحقيق: در مطالعه‌اي، برنامه پياده‌روي براي بيماران سكته مغزي ترتيب داده شد تا بتوانند بهتر و در مراحل بعدي، تندتر راه بروند. همچنين انجام حركات تكرارشونده باعث شد نواحي مختلف مغز آنها فعال شود.
محققان انتظار داشتند بيشترين ميزان فعاليت را در قشر مخ ببينند كه مهارت‌هاي حركتي را كنترل مي‌كند، اما در عوض بيشترين فعاليت در ناحيه زير قشري ديده شد كه در راه رفتن، نقش اندكي دارد. البته دكتر اندرو لوفت، سرپرست اين تحقيق مي‌گويد: شايد ما اين ناحيه را دست‌كم گرفته بوديم!
از حدود نيمي از 71 نفري كه به واسطه برخي ناتواني‌هاي حركتي مورد مطالعه قرار گرفتند، خواسته شد تا روي يك دستگاه تردميل سه بار در هفته، با سرعتي ملايم براي بيش از 40 دقيقه راه بروند، بقيه اين افراد هم براي مدت مشابهي به انجام حركات كششي مشغول شدند.
تمام اين افراد از نظر سرعت و ظرفيت تنفسي ابتدا و شش ماه بعد از ورزش‌ها مورد آزمايش قرار گرفتند سرعت گروه پياده‌روها 51درصد افزايش يافت و اين در حالي بود كه پيشرفت گروه ورزش‌هاي كششي، فقط 11درصد بود. همچنين تناسب اندام گروه پياده‌روها افزايش يافت و ظرفيت تنفسي آنها حدود 18 درصد بهتر شد درحالي‌كه تناسب اندام گروه ورزش‌هاي كششي مقدار كمي كاهش يافت.
عكس‌هاي رزونانس مغناطيسي، فعاليت شديدتري را در ناحيه زيرقشري گروه پياده‌رو نشان داد كه باعث تعجب محققان شد. لوفت، پروفسور توانبخشي اعصاب در دانشگاه زوريخ در سوئيس مي‌گويد: ما متوجه شديم كه احتمال وقوع اين تغييرات، نه تنها در لايه‌هاي سطحي مغز، بلكه در سطوح عميق‌تر آن نيز وجود دارد.دكتر دنيل هانلي، دستيار اين مطالعه مي‌گويد: حركت تكرارشونده‌اي كه به‌طور نمونه در هر جلسه فيزيوتراپي تكرار مي‌شود، بسيار آهسته است. ما حركات تكراري زيادي را براي هر كدام از پاها انجام مي‌دهيم چراكه فكر مي‌كنيم اين كار با تغييرات مغزي مرتبط است.
محققان معتقدند مغز حتي راه رفتن را دوباره ياد مي‌گيرد يا خود را دوباره برنامه‌ريزي مي‌كند تا نواحي آسيب‌ديده بر اثر سكته را دوباره معالجه كند.
لس‌آنجلس تايمز-01 سپتامبر 2008



+ نوشته شده توسط آرش در شنبه بیست و پنجم آبان 1387 و ساعت 21:23 | آرشیو نظرات

فضاي سبز،دشمن بيماري‌هاي قلبي



تحقيقات- گروه سلامت:
همه ما مي‌دانيم كه بودن درخت‌ها و گياهان در اطراف‌مان آرامش‌بخش و نشاط‌آور است و به‌طور ضمني معتقديم كه جسم و روان ما در محيط‌هايي كه فضاي سبز بيشتري دارد، سالم‌تر است.
اما به تازگي در اين مورد تحقيق مفصلي انجام شده كه همه اين باورها را از لحاظ روش‌هاي علمي نيز تاييد مي‌كند.به گزارش بي‌بي‌سي، در اين مطالعه كه در نشريه معتبر لانست چاپ شده است، مشخص شده افرادي كه در مناطق فقير، اما سرسبز زندگي مي‌كنند، به نسبت ساير افراد ساكن محلات فقيرنشين، سالم‌ترند.
پيش از اين بررسي‌ها نشان داده بود افرادي كه درآمد كمتري دارند و در محلات فقيرتر شهر زندگي مي‌كنند، از لحاظ طول عمر و شاخص‌هاي سنجش سلامت، پايين‌تر از افراد ثروتمند جامعه محسوب مي‌شوند. مطالعه حاضر نشان داده كه با كاشت درخت و گياه در اين محلات، مي‌توان فاصله طبقاتي را كه در سلامت اين دو گروه وجود دارد، تا حد قابل‌ملاحظه‌اي از بين برد. مطالعه حاضر كه در دانشگاه گلاسكو و سنت اندروز به‌طور مشترك انجام شده، نشان مي‌دهد مرگ ناشي از بيماري‌هاي قلبي با افزايش مساحت فضاهاي سبز شهري، كاهش مي‌يابد.
البته اختلاف بين فقير و غني، در سلامت و بيماري، همچنان باقي است، اما توسعه فضاهاي سبز، باعث مي‌شود احتمال مرگ و افزايش بيماري‌هاي قلبي، در محلات فقيرنشين، به نصف كاهش پيدا كند. همچنين مشخص شده كه شيوع بيماري فشارخون بالا نيز در اين حالت كاهش بارزي پيدا مي‌كند.زمان بهبود بعد از جراحي نيز كمتر مي‌شود و سطح استرس و تنش رواني افراد هم پايين‌تر از حالت عادي افرادي است كه در محلاتي با فضاي سبز كمتر زندگي مي‌كنند.
اين اولين مطالعه‌اي نيست كه تاثير فضاهاي سبز را، نه فقط بر زيباسازي محيط‌هاي شهري، كه بر سلامت افراد يادآوري مي‌كند. پيش از اين مطالعاتي انجام شده بود كه نشان مي‌داد نوجواناني كه در نزديكي محل اقامت آنها و در مسير خانه تا مدرسه‌شان، يك پارك عمومي با فضاي سبز و امكان پياده‌روي مفرح وجود دارد، بيشتر ورزش مي‌كنند و تمايل بيشتري به تحرك و پياده‌روي از خودشان نشان مي‌دهند.
مطالعه ديگر نشان داده بود برخلاف باور برخي افراد كه گمان مي‌كنند گياهان عامل ايجاد آلرژي و حساسيت در كودكان هستند، كودكاني كه در خيابان پردرخت شهر زندگي مي‌كنند، كمتر از ساير كودكان احتمال دارد كه به آسم و حساسيت مجاري تنفسي دچار شوند. اين موضوع، احتمالا به‌دليل كاهش قابل‌توجه آلودگي هوا در اين مناطق بوده است كه معمولا حاوي ذرات معلق حساسيت‌زا است.
اما طراحي فضاهاي شهري و تاثير آن در سلامت شهروندان، تنها در كاشت درخت و ساختن پارك‌ها خلاصه نمي‌شود. مطالعات انجام‌شده در كشورهاي ديگر نشان مي‌دهد افرادي كه در محلاتي زندگي مي‌كنند كه دسترسي خوبي به باشگاه‌هاي ورزشي دارند، به‌طور قابل‌ملاحظه‌اي وزن متعادل‌تري دارند؛ ‌وضعيتي كه برخلاف مطالعه قبلي، معمولا در محلات ثروتمندتر رخ مي‌دهد.
اين نتايج تاكيد مي‌كند كه مي‌توان با طراحي هوشمندانه‌تر فضاهاي شهري و ايجاد باشگاه‌هاي ورزشي و پارك‌ها، كاشت درخت و گياه در حاشيه خيابان‌ها و مواردي مانند اين، از بروز بيماري‌ها پيشگيري كرد، به جاي آنكه تنها به فكر درمان آنها بود. اگر نمي‌توانيم فاصله‌هاي طبقاتي را به اين سرعت از بين ببريم، مي‌توانيم با زيباتر كردن و سالم‌تر كردن محيط، به سلامت افراد در كوتاه‌مدت، كمك كنيم.
ريچارد ميچل، مسئول تيم تحقيق دانشگاه گلاسكو در اسكاتلند در اين باره مي‌گويد: «مطالعات پيشين نشان داده‌اند كه زندگي در نزديكي فضاي سبز با بهبود وضعيت سلامت افراد ارتباط دارد اما يافته‌هاي ما نشان مي‌دهد كه برخي اثرات مثبت فضاي سبز، جدي‌تر و گسترده‌تر از آن است كه خود من انتظار داشتم. از اين‌رو پيام اصلي تحقيق ما اين است كه فضاي سبز ابزار ديگري براي دولت‌ها است تا شكاف موجود را، از نظر سلامتي، بين فقرا و ثروتمندان پر كنند.» وي مي‌افزايد: «تشويق افراد به استفاده از فضاي سبز كه موجب شادابي و بهبود بنيه جسمي و سلامت آنها مي‌شود، مي‌تواند در درازمدت هزينه‌هاي درماني دولت‌ها را كاهش دهد.»
به گفته دكتر ميچل حضور در پارك‌ها و فضاهاي باز، با كاهش استرس و ترغيب فرد به انجام فعاليت‌هاي فيزيكي – كه هر دو خطر حمله قلبي را كاهش مي‌دهند – موجب تفاوت در وضعيت سلامت افراد مي‌شوند.
او مي‌افزايد: «براي نخستين بار است كه ما نشان مي‌دهيم فضاي سبز مي‌تواند تا اين اندازه مفيد و مؤثر باشد، تاثيري كه ناشي از ترغيب افراد به تحرك فيزيكي و تجديد قوا به لحاظ روحي است.»
در تحقيق دانشمندان دانشگاه گلاسكو، وضعيت زندگي و سلامت 366‌هزار نفر در حد فاصل سال‌هاي 2001 تا 2005 با توجه به نزديكي يا دوري محل زندگي آنها از فضاي سبز مورد بررسي قرار گرفت.
+ نوشته شده توسط آرش در شنبه بیست و پنجم آبان 1387 و ساعت 21:5 | آرشیو نظرات

قرص هاي ويتامين از بروز بيماري قلبي پيشگيري نمي کنند .
يکي از بزرگترين و طولاني ترين مطالعاتي که تاکنون بر روي مکمل ها انجام شده است، نشان مي دهد قرص هاي ويتامين “سي” و ويتامين “يي” که مصرف بسيار گسترده اي دارند، موجب پيشگيري از بروز بيماري قلبي در مردان نمي شوند.
به گزارش خبرنگار سایت پزشکان بدون مرز ، دستکم در يک تحقيق که پيشتر انجام شده بود، مشاهده گرديد ويتامين يي خطر بروز سکته هاي مغزي خونريزي دهنده را افزايش مي دهد.
“باربارا هوارد” دانشمند علوم تغذيه در “موسسه تحقيقات مداستار هياتسويل” گفت: علاوه بر ترديد درمورد مفيد بودن قرص هاي ويتامين، نسبت به ضرر بالقوه آنها نيز نگران هستيم.
نتايج اين مطالعه در نشريه اينترنتي “مجله انجمن پزشکي آمريکا” منتشر شده است.
باوجود مدارک روز افزوني که نشان مي دهد آنتي اکسيدان ها از ابتلا به بيماري قلبي پيشگيري نمي کنند و حتي مي توانند مضر نيز باشند، حدود ۱۲ درصد از آمريکايي ها مکمل هاي ويتامين “سي” و “يي” مصرف مي کنند.
يک تحقيق قبلي نيز نشان مي داد، ميزان بروز سکته هاي مغزي خونريزي دهنده در مردان سيگاري که ويتامين يي مصرف مي کنند در حد بالايي است و براي سلامت قلب ساير افراد نيز مفيد نيست.
در رابطه با ويتامين سي، برخي تحقيقات نشان مي دهد اين مکمل مي تواند به ابتلا به سرطان و نه مبارزه با آن کمک کند. مطالعه اي که در گذشته بر روي زناني که در معرض خطر بيماريهاي قلبي قرار دارند انجام شد، نشان مي داد مصرف ويتامين سي از بروز حملات قلبي پيشگيري نمي کند.
مطالعه جديد بر روي ۱۴ هزار و ۶۴۱ پزشک مرد ۵۰ سال به بالا انجام شد که ۵ درصد آنها در ابتداي اين مطالعه در سال ۱۹۹۷ بيماري قلبي داشتند.
اين افراد در چهار گروه قرار گرفتند و به آنها ويتامين يي، ويتامين سي يا هر دو و يا دارونما داده شد.
پس از گذشت هشت سال، هيچ تفاوتي ميان ميزان حمله قلبي، سکته مغزي يا ساير مرگ و ميرهاي مرتبط با قلب در ميان اين گروه ها ديده نشد.
با اين وجود ۳۹ مرد که ويتامين يي مصرف مي کردند به سکته هاي مغزي خونريزي دهنده مبتلا شدند، در حالي که در گروه هاي ديگر تنها ۲۳ نفر دچار اين نوع سکته شدند. خطر بروز سکته در مرداني که ويتامين يي مصرف مي کردند ۷۴ درصد بيشتر بود.
همچنين مطالعه ديگري نيز نشان داد که مصرف ويتامين هاي “ب-۱۲″ و (فوليک اسيد) نيز از ابتلا به بيماري قلبي پيشگيري نمي کنند.
اين مطالعه بر روي بيش از ۱۲ هزار تن که از حملات قلبي، جان سالم بدر برده بودند، به رياست دکتر “جين آرميتاج” از دانشگاه آکسفورد در انگليس انجام شد

+ نوشته شده توسط آرش در شنبه بیست و پنجم آبان 1387 و ساعت 21:3 | آرشیو نظرات

غذاهای سالم برای مغز



خواص‌خوراکی‌ها- همشهری آنلاین:
آنچه شما می‌خورید، می‌تواند آثار درازمدتی بر حفظ کارآیی و دقت عمل مغز داشته باشد
عمل به این توصیه‌های غذایی به حفظ سلامت مغز شما کمک خواهد کرد:
• سبزی‌ها: تا جایی که می‌‌تواند سبزیجات از رنگ‌های، اشکال و گونه‌‌های مختلف بخورید.
• آنتی‌اکسیدان‌ها: این ترکیبات در ویتامین‌های C، E و A یا بتاکاروتن یافت می‌‌شوند، شما باید به مقدار کافی از این مواد بخورید. این مواد به طور طبیعی در سبزی‌ها و میوه‌ها یافت می‌شوند.
• اسیدهای چرب اومگا 3: این ترکیبات در ماهی‌های چرب مانند ماکرو، شاه‌ماهی، ساردین، ماهی کولی،ماهی سفید و تون یافت می‌شوند.
• ویتامین B: روزی یک قرص بخورید.
• مولتی‌ویتامین: روزی یک قرص بخورید، اما از مقدار توصیه‌شده تجاوز نکنید. خوردن ویتامین بیشتر از حد مجاز شما را سالمتر نمی‌‌کند و ممکن است خطرناک باشد.
HealthDay News, 10 Sep., 2008
+ نوشته شده توسط آرش در جمعه بیست و چهارم آبان 1387 و ساعت 16:12 | آرشیو نظرات


يافته تازه درباره رابطه چاقي و كاركردهاي مغزي



تحقيقات- همشهري آنلاين:
افراد چاق ممكن است دچار كاهش توانايي تجربه لذت خوردن باشند كه آنها را وامي‌دارد براي تشديد ارضاي خود در خوردن افراط كنند
به گزارش خبرگزاري فرانسه نتايج اين بررسي كه اين هفته در مجله Science به چاپ رسيده است، نشان مي‌دهد كه افراد چاق ممكن است داراي گيرنده‌هاي لذت كمتري در مغز‌هاي‌‌شان باشند.
اريك استايس، پژوهشگر روانشناسي در دانشگاه تگزاس در آستين (UT) سرپرست اين پژوهش مي‌گويد اين وضعيت آنها را وامي‌دارد كه براي رسيدن به همان ميزان لذتي كه ساير افراد مي‌برند، مواد پاداش‌دهنده ديگري مانند غذا يا دارو مصرف كنند."
در چنين وضعيتي كه ممكن است به گذشته تكاملي نوع بشر ارتباط داشته باشد، مغز انسان به میزان کمتری دوپامين- که به آن "ماده شيميايي لذت" هم می گویند- ترشح می کند.
هنگام غذاخوردن نیز ترشح این ماده، لذتی را را ایجاد می‌کند که باعث می‌شود فرد به تغذيه کردن كه براي حفظ حيات افراد لازم است، ادامه دهد.
اما پژوهشگران معتقدند كه "مراكز پاداش" ضعيف در مغز افراد چاق را وا مي‌دارد كه غذاي بيشتري بخورند.
استايس كه اختلالات غذاخوردن و چاقي براي تقريبا دو دهه مورد بررسي قرار داده است، مي‌گويد: "اين پژوهش بيانگر آن است كه افراد چاق داراي گيرنده‌هاي دوپامين كمتري نسبت به افراد عادي هستند."
گرچه پژوهش‌هاي گذشته نشان داده است كه عوامل زيست‌شناختي نقش عمده‌اي در چاقي دارند، اين بررسي يكي اولين تحقيقاتي است كه به طور مثبت بيانگر آن است افزايش وزن افراد آنها را در معرض خطر بيشتر قرار مي‌دهد.
اين پژوهشگران از دانشگاه تكزاس، به همراه دانشمندان از موسسه پژوهشي اورگون و دانشمندان علوم مغز از دانشكده پزشكي دانشگاه ييل در كنتيكت اين بررسي را انجام داده بودند.
با استفاده از تكنيكي به نام MRI كاركردي (fMRI)، پژوهشگران ميزاني را كه گيرنده‌هاي لذت در افراد در پاسخ به خوردن "ميلك‌شيك شكلات" در مقابل محلول بيمزه فعال مي‌شوند، اندازه‌گیری کردند.
سپس پژوهشگران در میان این افراد وجود گونه‌های ژنی را مورد بررسی قرار دادند که با شمار كمتر گيرنده‌هاي دوپامين مربوط می‌شوند.
بعد پژوهشگران تغييرات در شاخص توده بدني مشاركت‌كنندگان را در طول دوره‌اي يكساله مورد بررسي قرار دادند.
به گفته استايس اين نتايج كليد درك افزايش وزن‌اند و به افراد در معرض خطر كمك مي‌كنند.
او گفت: "گرچه افراد داراي كاهش حساسيت در مدار پاداش در معرض خطر بيشتر افزايش وزن ناسالم‌اند، ممکن است با تغييرات در رفتار يا گزينه‌هاي داروشناختي از اين نقصان پاداش جلوگيري و چاقي را پيشگيري يا درمان كرد."
+ نوشته شده توسط آرش در جمعه بیست و چهارم آبان 1387 و ساعت 16:10 | آرشیو نظرات



بدن ما روزانه به پروتئين مختلف نياز دارد
پروتئين يک ماده محافظتي اصلي براي بدن محسوب مي شود كه در عملکرد شکل‌گيري سلول‌ها و سيستم امنيتي بدن نقش بسزايي دارد.

به گزارش سلامت نیوز، پروتئين ترکيب ماده اصلي و تشکيل دهنده ماهيچه‌هاست.

وجود پروتئين همچنين در عملکرد سيستم امنيتي بدن حياتي است و در صورت محروميت از پروتئين، بدن بيشتر در معرض بيماري‌ها و عفونت‌ها قرار مي گيرد.

اگر فردي جراحي، زخم و يا سوختگي داشته باشد به پروتئين بيشتري نياز دارد تا زخم‌ها زودتر بهبود يابند.

براي بدست آوردن پروتئين‌هاي کافي از رژيم غذايي بايد هر روز از غذاهاي متنوع استفاده کنيم.

رايج‌ترين منبع پروتئين گوشت است. شير و ديگر انواع لبنيات نيز از پروتئين غني هستند. سفيده تخم‌مرغ بنابر بعضي ادعاها کاملترين نوع پروتئين را دارد البته بسياري از اين منابع حيواني پروتئين، حاوي چربي بالايي هم هستند.

براي پرهيز از مصرف چربي زياد، از گوشت‌هاي کم چربي همچون گوشت مرغ، ماهي، گاو و گوساله استفاه کنيد. آنها را به شکل کباب شده و آب پز استفاده نماييد. البته بدون اضافه کردن چربي و روغن هنگام پخت غذا آنها را طبخ نماييد.

گياه‌خواران نيز مي توانند پروتئين کافي در رژيم غذايي خود را از طريق مصرف لوبياها، عدس ، سبزيجات و غلات تامين كنند.

حال بايد بدانيم که بدن ما روزانه به چه ميزان پروتئين نياز دارد؟ بهترين و مناسب ترين ميزان مصرف پروتئين گوشتي بين 90 تا 60 گرم در هر وعده غذايي (ناهار و شام) و 60-90 گرم مصرف پروتئين لبني مي باشد (تقريبا يک فنجان شير يا 60 گرم پنير).

محصولات پروتئيني کم چربي و بدون چربي بهترين انتخابها بين مواد غذايي هستند.

زنان باردار يا شيرده به بيش از 20 گرم پروتئين اضافي در روز نياز دارند تا احتياجات غذايي جنين و يا نوزاد خود را برآورده نمايند.
+ نوشته شده توسط آرش در جمعه بیست و چهارم آبان 1387 و ساعت 16:8 | آرشیو نظرات

پالس‌های مغناطیسی برای درمان بیماران افسرده



تحقيقات- همشهری آنلاین:
اولین تحریک‌کننده غیرتهاجمی مغز برای درمان افسردگی - وسیله‌‌ای که پالس‌های مغناطیسی به درون جمجمه می‌فرستد – مورد تایید قرار گرفت.
به گزارش آسوشیتدپرس پالس‌های مغناطیسی که این دستگاه از خود ساطع می‌کند، باعث ایجاد تغییرات الکتریکی کوچکی در مغز می‌شود که سلول‌‌های مغزی را به فعالیت وامی‌دارد. در عین حال این وسیله جدید، خطرات الکترودهایی را که از راه جراحی در مغز کاشته می‌شوند یا آخرین علاج یعنی درمان با شوک الکتریکی را ندارد.
این شیوه ملایم‌تر که آن را "تحریک مغناطیسی فراجمجمه‌ای" (TMS) می‌نامند، برای هر کسی مناسب نیست.[ضربان‌هاي مغناطيسي براي درمان افسردگي]
سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) این وسیله جدید را که NeuroStar نام دارد، به طور خاص برای بیمارانی مورد تایید قرار داده است که اولین داروی ضدافسردگی تجویزشده برای آنها بر بیماری موثر نبوده است.
دکتر مارک جرج از دانشگاه پزشکی کارولینای جنوبی در چارلستون که در کاربرد TMS در درمان افسردگی پیشگام بوده است، در این باره می‌گوید: "ما در حال گشودن حوزه‌ جدیدی در پزشکی هستیم.حوزه کامل جدیدی که به سوی تحریک الکتریکی غیرتهاجمی مغز پیش می‌رود."
در حالیکه نیاز فراوانی به راهبردهای ابداعی برای درمان افسردگی وجود دارد- دست کم از هر پنج بیمار افسرده یکی به درمان‌ها مقاومت نشان می‌دهد- پرسش این است که TMS واقعا چقدر نفع می‌رساند.

سازمان غذا و داروی آمریکا، NeuroStar را که با نسخه پزشک قابل تهیه است، بر اساس داده‌های یک تحقیق اخیر در مورد آن مورد تایید قرار داده است. در این تحقیق بیماران افسرده بدون اینکه بدانند به دو گروه تقسیم شدند؛ گروهی با TMS و گروهی با درمانی ساختگی که شبیه مغناطیس بود، مورد درمان قرار گرفتند. نتایج نشان داد که بیمارانی که با TMS درمان شده‌اند، تا حدی بهتر شده‌اند.
این بررسی با پرسش‌هایی آماری آمیخته بود که تردید خود مشاوران علمی FDA را برانگیخت.
اکنون موسسه‌های ملی بهداشت (NIH) آمریکا برای یافتن پاسخی روشن‌تر یک بررسی مستقل را ترتیب داده‌اند که 260 بیمار را دنبال می‌کند و ممکن است نتایج آن تا ابتدای سال آینده میلادی منتشر شود.
تعیین کمّی سودمندی درمان با این شیوه جدید، با در نظر گرفتن هزینه لازم برای درمان، کلید یافتن این پاسخ است.
دکتر فیلیپ جانیکاک از مرکز پزشکی دانشگاه راش در شیکاگو که در بررسی این شیوه جدید شرکت داشت، می‌گوید انتظار می‌رود TMSهزینه‌ای میان 6000 تا 10000 دلار بسته به تعداد جلسات درمانی داشته باشد. این شیوه درمانی بسیار گران‌قیمت‌تر از دارو‌های ضدافسردگی است که هزاران دلار ارزان‌تر از شیوه‌های درمانی تهاجمی برای افسردگی هستند.
دانشمندان علوم اعصاب سال‌هاست که از TMS به عنوان یک ابزار پژوهشی در بررسی‌های مغزی استفاده کرده‌اند.

+ نوشته شده توسط آرش در جمعه بیست و چهارم آبان 1387 و ساعت 16:3 | آرشیو نظرات

بیماران قلبی باید از لحاظ افسردگی بررسی شوند



درمان- همشهری آنلاین:
انجمن قلب آمریکا توصیه می‌کند بیماران قلبی به طور مرتب از لحاظ نشانه‌های افسردگی مورد بررسی قرار گیرند.
به گزارش آسوشیتدپرس بر اساس توصیه‌هایی که این انجمن در نشریه Circulation منتشر کرده است، بیماری افسردگی در مبتلایان به حمله قلبی و افرادی که به علت مشکلات قلبی در بیمارستان بستری شده‌‌‌اند، سه بار شایع‌تر از مردم عادی است.
نویسندگان این مقاله می‌گویند تنها حدود نیمی از پزشکان قلب می‌گویند که افسردگی بیماران‌شان را درمان می‌کنند- و همه آنهایی که در آنها تشخیص افسردگی داده می‌شود،‌ درمان نمی‌شوند.
اریکا فورلیچر، استاد پرستاری در دانشگاه کالیفرنیا در سانفرانسیسکو دراین باره می‌گوید: "به نظر من ما می‌توانستیم رنج بیماران تا حد قابل ملاحظه‌ای کاهش دهیم و پیامدهای بیماری را بهبود بخشیم."
این هیات انجمن قلب آمریکا می‌نویسد در حالیکه شاهد مستقیمی در دست نیست که بیماران قلبی که از لحاظ افسردگی غربالگری می‌شوند،اوضاع بهتری پیدا می‌کنند، افسردگی می‌تواند عواقب بیماری قلبی و کیفیت زندگی را بدتر کند. به گفته این کارشناسان بیماران قلبی افسرده ممکن است داروهای خود را نخورند، رژیم غذایی‌شان را تغییر ندهند و در برنامه‌های بازتوانی شرکت نکنند.
فورل‌چیر که یکی از روسای هیاتی که توصیه‌ها را ارائه کرده‌اند، می‌گوید هر کسی از متخصص قلب گرفته تا پرستار و پزشک عمومی می‌تواند و بایست در تعیین اینکه آیا بیمار قلبی دچار افسردگی است یا نه شرکت داشته باشد.
این هیات پیشنهاد می‌کنند که بیماران قلبی در ابتدا با پرسیدن دو سوال استاندارد مورد غربالگری قرار گیرند: آیا در دو هفته گذشته به انجام کارها علاقه‌ای دارید یا از انجام آنها لذت می‌برید؟ آیا احساس نومیدی، افسردگی و غمگینی دارید؟
اگر پاسخ بیمار به یک یا هر دوی این پرسش‌های مثبت باشد، استفاده از یک پرسشنامه برای تعیین افسرده بودن بیمار و شدت ان توصیه می‌شود. این هبات می‌گوید اگر بیمار افسرده تشخیص داده شود، ممکن است لازم باشد او را به یک متخصص واجد شرایط در درمان افسردگی ارجاع کرد، گزینه‌های درمانی ممکن است شامل استفاده از داروهای ضدافسردگی، مراجعه به روان‌درمانگر و ورزش باشد

+ نوشته شده توسط آرش در جمعه بیست و چهارم آبان 1387 و ساعت 15:58 | آرشیو نظرات

يافته‌هاي يك پژوهش دانشگاهي درباره رابطه شخصیت و موسیقی



ديدگاه- همشهری آنلاین:
رابطه تنگاتنگ سلیقه موسیقی و تیپ شخصیتی افراد در تحقیقاتی با مشارکت بیش از ۳۶ هزار داوطلب از سراسر دنیا تعیین شد.
پروفسور آدریان نورث از دانشگاه هریوت وات، کسی است که این تحقیقات را انجام داده و می‌گوید که این تحقیق بزرگترین تحقیقی بوده که تاکنون در این زمینه انجام شده است.
به گزارش بی.بی.سی نتیجه این تحقیقات نشان می‌دهد افرادی که به موسیقی کلاسیک علاقه دارند افرادی خجالتی هستند در حالی که طرفداران موسیقی هوی‌متال بی‌مساله هستند و با خودشان راحتند.
پروفسور نورث نتایج این تحقیقات را تحقیقاتی مهم و غیرقابل پیش‌بینی توصیف می‌کند.
او می‌گوید: «به ارتباطی میان ذائقه موسیقی افراد و شخصیت آنها شک کرده بودیم اما این برای نخستین بار است که توانستیم با فاکتورهای حقیقی آن را دریابیم.»
پروفسور نورث می‌گوید که این تحقیقات می‌تواند کاربردهای زیادی در بازاریابی داشته باشد: «اگر شما بدانید که سلیقه موسیقی مخاطبان چیست می‌توانید بفهمید چه شخصیتی دارد و به چه کسانی چه چیزی را باید بفروشید.»
«این تحقیقات اثرات زیادی بر صنعت موسیقی دارد که نگران سقوط بازار فروش سی دی است.»
«یکی از نتایج غیرمنتظره این تحقیقات نشان دادن شباهت‌های اخلاقی میان طرفداران موسیقی هوی‌متال و کلاسیک است. هر دو گروه، افرادی خلاق هستند که با خودشان راحتند اما علاقه‌ای به حضور زیاد در اجتماع ندارند.»
«عموم مردم تصور می‌کنند طرفداران موسیقی هوی متال افرادی در آستانه خودکشی هستند و برای خودشان و جامعه خطرناکند اما برعکس این تصور آنها بسیار نازک‌بین و لطیف هستند.»
برای انجام این تحقیقات از بیش از ۳۶ هزار نفر از سراسر دنیا در مورد ۱۰۴ ژانر موسیقی و تیپ شخصیتی‌شان سوال شد. این تحقیقات همچنان ادامه دارد
بخشی از ارتباط موسیقی و شخصیت
بلوز اعتماد به نفس بالا، باوقار، معاشرتی و بی‌مسئله
جاز اعتماد به نفس بالا، خلاق، معاشرتی و بی‌مسئله
موسیقی کلاسیک اعتماد به نفس بالا، خلاق، درونگرا و بی‌مسئله
هندی اعتماد به نفس پایین، خلاق، کم تلاش
هوی متال خلاق، کم‌کوش، غیرمعاشرتی، باوقار و بی‌مسئله
سول اعتماد به نفس بالا، خلاق،معاشرتی، باوقار و بی‌مسئله



+ نوشته شده توسط آرش در جمعه بیست و چهارم آبان 1387 و ساعت 14:6 | آرشیو نظرات




ارتباط سوء تغذیه پروتئینی با ریزش مو
در مورد اغلب افراد دارای مشکل ریزش مو، فقدان پروتئین عامل اصلی نمی باشد. درست است که کمبود شدید پروتئین باعث ریزش مو می شود، اما افراد دارای تغذیه ، اشتها و هضم مناسب نباید چنین مشکلی داشته باشند.

آیا این ادعا درست است که عدم مصرف پروتئین کافی باعث ریزش مو می شود؟
در واقع می توان گفت که باید به حد کافی مواد پروتئین دار مصرف کرد و نه بیش از اندازه و نیاز. افراد بزرگسال و سالم روزانه باید 50 گرم پروتئین مصرف کنند که در حدود 10% از کل کالری را فراهم می کند. این مقدار با مصرف 1 لیوان شیر یا یک فنجان ماست به راحتی به دست می آید. در اغلب موارد ریزش مو ربطی به مصرف پروتئین ندارد . دلایل اصلی ریزش مو میتواند ، موارد زیر باشد:
1- تاسی مدل مردانه، ترکیبی از عوامل ژنتیکی و هورمونی باعث کم شدن فولیکول های مو می شود و به مرور زمان حجم مو کم و کمتر می شود.
2- آسیب وارده به مو مثل گرما و حرارت یا قرار گرفتن مو در معرض مواد شیمیایی موجود در آرایشگاه ها
3- داروها، لیست بزرگی از داروها باعث ریزش مو می شود.
4- استرس
5- حاملگی، در طول بارداری موها پرپشت می شود و بعد از زایمان ریزش مو شروع می شود.
سایر عوامل نادر ریزش مو عبارتند از نقصان کار کلیه و کبد و یا بیماریهای پوستی مثل لوپوس
در مورد افراد با سوء تغذیه پروتئینی آنچه بیشتر نگران کننده است ، تاثیر منفی آن بر عملکرد سیستم ایمنی بدن، کند شدن سرعت بهبود زخم ها، فقدان انرژی کافی و ضعف ماهیچه ای است. مهم ترین دلیل سوء تغذیه پروتئینی عبارتند از :
1- دسترسی ناکافی به غذا
2- جذب غیر نرمال مواد غذایی به دلیل عملکرد دستگاه گوارش
3- ایدز
4- کیست فیبروز
5- کم اشتهایی عصبی
سایر عوامل سوء تغذیه پروتئینی عبارتند از : افسردگی، خوردن چندین دارو به صورت تواماً ، مصرف الکل و غیره....

تهیه شده در گروه ترجمه سلامت نیوز
+ نوشته شده توسط آرش در جمعه بیست و چهارم آبان 1387 و ساعت 13:36 | آرشیو نظرات

مفاهیم: اختلال اضطراب فراگیر چيست؟



آموزش- همشهری آنلاین- ترجمه زهرا جباری امیری:
اختلال اضطراب فراگیر(GAD) نگراني مداوم يا ترسي است كه به رويداد و موقعيت خاصي وابسته نیست، يا متناسب با انتظار از آن موقعیت نیست.
براي مثال، فردي كه به این اختلال مبتلاست، ممكن است در مورد كودكي كه در سلامت كامل است، دائما نگراني داشته باشد.
احتمال ابتلا به این عارضه در زنان بيشتر از مردان است. معمولا این عارضه در افراد وقتي در ابتدای دهه 20 زندگی هستند، شروع مي‌شود.
اغلب افراد گاه به گاه نگران می‌شوند و این نگراني‌هاي گاهگاهی عادی محسوب می‌شود و به معنای ‌آن نیست که فرد دچاز اضطراب فراگیر است.
اگر شما به اضطراب فراگیر مبتلا باشید، آنقدر احساس نگرانی می‌کنید که کارهای روزمره‌تان را نمی‌توانید انجام دهید، و در بیشتر روزها احساس تنش و نگرانی دارید.
سایر نشانه‌های اختلال اضطراب فراگیر اینها هستند:
• اشکال در به خواب رفتن یا در خواب ماندن.
• تنش عضلاني.
• تحريك پذيري.
• اشکال در تمركز كردن.
• زود خسته شدن.
• بيقراري يا احساس " دلشوره" و عصبي بودن.
اگر در اغلب اوقات احساس تنش می کنید و یا برخی از علائم بالا را دارید، با دکترتان در این مورد مشورت کنید.
احتملا پزشك شما را معاينه خواهد کرد و از شما پرسش‌هايی به عمل خواهد آورد تا مطمئن شود چيز ديگري علت بيماري شما نیست.
بعضي وقتها برخي از انواع داروها ممكن است سبب اضطراب شود. اگر غده تيروئيد شما بيش از حد فعال باشد يا مبتلا به افسردگي باشید، ممکن است دچار علائم اضطرابی شوید.
اگر پزشك دلیل ديگری برای نشانه‌های اضطرابی پیدا نکند. ممکن است نیاز داشته باشید که برای بهیودی از این اختلال، تحت درمان قرار گیرید.


افراد مبتلا به اختلال اضطراب فراگیر بايد راه‌هایی را یاد بگيرند تا از عهده‌ نگراني و اضطراب بر آيند. ممكن است به مشاور نياز داشته باشيد تا به شما کمک کند به آنچه سبب ایجاد تنش در شما می‌شود، پی‌ببرید.
همچنين ممكن است نياز به مصرف داروهايي كه به كاهش اضطراب در شما كمك كنند، داشته باشيد. پزشك مي‌تواند درمان صحيح را به شما معرفي كند.
بيماران مبتلا به اختلال اضطراب فراگیر را می‌توان بهبود بخشید. اگر داروي‌های ضداضطراب برای شما تجویز شود، ممكن است بتوانید مصرف آنها را در زمانی در آینده متوقف کنید. دکترتان به شما خواهد گفت که چه وقت می‌توانید مصرف داروی‌تان را قطع کنید.
Familydoctor.org



+ نوشته شده توسط آرش در جمعه بیست و چهارم آبان 1387 و ساعت 13:4 | آرشیو نظرات

وقتي استرس داريم چي بخوريم؟ خوراکي‌هاي آرامبخش



موضوع : سفره سالم
اين روزها ديگر استرس با زندگي بسياري از ما عجين شده و کمتر کسي را مي‌توان يافت که نه تنها در طول هفته بلکه هر روز (البته در مقادير متفاوت)، آن را تجربه نکند. اما آيا مي‌دانيد با به‌کارگيري روش‌هايي مي‌توان تاثير اين استرس‌ها را بر زندگي به حداقل رساند؟
شايد باورتان نشود اگر بگوييم، مطالعات نشان داده‌اند، برخي مواد غذايي تاثير نامطلوبي بر مغز و خلق و خوي ما دارند و بهتر است در صورت مواجهه هر روزه‌مان با انواع استرس‌ها، از آنها کمتر استفاده کنيم.
به طور مثال، مصرف مقدار زياد شکلات به محض از بين رفتن تاثير موقت و کوتاه مدت شکر و کافئين ممکن است شما را کسل کند و يا مصرف بيش از اندازه چيپس‌هاي شور باعث از دست رفتن آب بدن و مغزتان شود و خستگي را برايتان به ارمغان آورد و آخر اينکه وعده‌هاي غذايي پرچرب، هورمون استرس را افزايش داده و آنها را در سطح بالايي نگه مي‌دارد. مشکل اين است که‌اين خوراکي‌ها درست همان مواد غذايي هستند که دقيقا در زمان نامناسبي به سراغشان مي‌رويم، چون به جاي آرامش بخشيدن، تنش ناشي از کار يا زندگي روزانه را تشديد مي‌کنند.

استرس چاقي مي‌آورد
استرس شديد حتي ممکن است آسيب تغذيه‌اي جدي بر جاي بگذارد و اثرات حاد و خطرناکي را به بار آورد. هورمون‌هايي که در واکنش به استرس آزاد مي‌شوند با کاستن از مقدار سروتونين که هورمون آرام بخش است، نياز بدن به کربوهيدرات را افزايش مي‌دهد كه البته افزايش مصرف اين گروه غذايي چاقي و اضافه وزن را براي مصرف كننده به همراه
مي‌آورد. به ‌اين ترتيب، در شرايط پرتنش، خودداري از خوردن تنقلات براي تسکين استرس دشوار مي‌شود اما پاداش پيگيري جدي مصرف مواد غذايي مغذي، کم چرب، کم شيرين و کم کافئين، آرامش خواهد بود.
لازم است در همين‌جا اضافه كنيم كه مصرف مواد غذايي مانند شيرگرم، سينه مرغ و فيله گوسفند به دليل تريپتوفان فراواني كه دارند براي ايجاد آرامش در افرادي كه بيشتر در محيط‌هاي استرس‌زا قرار مي‌گيرند، توصيه مي‌شود زيرا اين اسيد آمينه (واحد تشكيل‌دهنده پروتئين‌ها) موجب توليد سروتونين يا همان هورمون آرامش بخش مي‌شود.
نتايج يک پژوهش تازه
در پروژه‌اي به نام پروژه غذا و خلق که يک گروه پژوهشي از محققان تغذيه در انگلستان به انجام رسانده‌اند، مواد غذايي استرس‌زا و مواد غذايي پشتيبان شناسايي شده‌اند، به عبارت ساده‌تر در اين تحقيق، غذاهايي که استرس را از درون تشديد مي‌کنند و غذاهايي که به افراد تحت استرس کمک مي‌کنند، گزارش شده‌اند. اطلاعات به دست آمده بر اساس تجارب شخصي 200 فرد تحت بررسي تهيه شده است. حدود 90 درصد افراد بررسي شده گزارش داده‌اند که سلامت روان آنها با تغييراتي که در رژيم غذايي‌شان داده بودند، بهبود چشمگيري پيدا کرده است. اين شرکت کنندگان گزارش دادند که کاهش مصرف يا حذف «خوراکي‌هاي استرس‌زا» مانند شکر 80 درصد، کافئين 79 درصد، الکل 55 درصد و شکلات 53 درصد بيشترين تاثير مثبت را بر بهداشت روان آنها داشته است. در عوض، خوردن مقادير بيشتري از «خوراکي‌هاي پشتيبان» مانند آب 80 درصد، سبزيجات 78 درصد، ميوه 72 درصد و ماهي چرب 52 درصد بسيار مفيد بوده است. علاوه بر موارد ياد شده، در اين پژوهش چند راهکار تغذيه‌اي نيز بيان شده است، به ‌اين ترتيب که خوردن منظم وعده‌هاي غذايي، مصرف ميان وعده‌هاي مغذي و در اولويت قرار دادن وعده‌هاي اصلي غذايي نيز در کنار توجه به مصرف خوراکي‌هاي پشتيبان بسيار کارساز است.
کمتر قهوه بنوشيد
همه ما مي‌دانيم که رعايت اعتدال در نوشيدن قهوه يك اصل است، زيرا دريافت بالاي كافيين بي‌قراري، تعريق زياد، بي‌خوابي و افزايش ضربان قلب را به همراه دارد. حتي ديده شده، نوشيدن مقادير بالاي قهوه دم كرده ميزان كلسترول خون را نيز بيشتر مي‌كند. از اين رو، توصيه مي‌شود كه بيش از 3 تا 4 فنجان قهوه نوشيده نشود.
به علاوه، در دوران بارداري بايد از نوشيدن بيش از اندازه آن خودداري كرد و نبايد آن را به بيش از 5 فنجان رساند. زيرا مطالعات نشان داده‌اند، نوشيدن 4 تا 7 فنجان‌ (در افراد با حساسيت‌هاي مختلف) به ميزان 80 درصد احتمال مرده‌زايي را در خانم‌هاي باردار بالا برده و اگر اين فنجان‌ها به 8 يا بيشتر نيز برسد، اين احتمال به 300 درصد خواهد رسيد. جالب است بدانيد كه كافيين بالا اين عوارض را به طور مستقيم به دنبال خواهد داشت. از اين رو، متخصصان تغذيه اعلام كرده‌اند، دريافت 300 ميلي گرم كافيين كه برابر نوشيدن سه يا چهار فنجان قهوه در روز است، براي مادر و جنين مشكلي را ايجاد نخواهد كرد.
ويتامين گروه B، ويتامين ضد استرس
آماندا گري، يکي از محققان در پروژه «غذا و خلق» که براي بهبود خلق‌وخو تغيير رژيم غذايي را بر دارو مقدم مي‌شمارد، مي‌گويد: «باوجود شواهدي که نشان‌ مي‌دهد مکمل‌هاي غذايي در تسکين نشانه‌هاي بيماري و بهبود سلامت موثر هستند، اين روش‌ها در جايگاه جايگزين يا مکمل باقي مي‌مانند». با وجود اين در پژوهش کيفي که هم اکنون در جريان است، به طور جدي اين موضوع بررسي مي‌شود که غذايي که مصرف مي‌کنيم چه تاثيري بر ترکيب شيميايي بدن مي‌گذارد.
اکنون مي‌دانيم هورمون‌هاي استرس مانند کورتيزول، ويتامين‌هاي بدن را که براي کمک به بروز پاسخ‌هاي استرس شناخته شده مصرف مي‌کنند. به ‌اين ترتيب، در مواقعي که درگير فعاليت‌هاي اضطراب‌زا هستيم به ويتامين‌هاي گروه B بيشتر نياز داريم. اين ويتامين‌ها به حفاظت از اعصاب و سلول‌هاي مغزي کمک مي‌کند. همچنين از ويتامين‌هاي گروه B براي تبديل غذا به انرژي در بدن استفاده مي‌شود. به‌اين ترتيب اگر خوراکي‌هاي پرکالري که در مواقع بروز استرس مصرف مي‌شوند، به طور مرتب دريافت شوند، مشکل مضاعفي براي بدن به وجودمي‌آيد؛ زيرا در بدن به سرعت سوخته و موجب کمبود مواد مغذي مي‌شوند که براي مقابله با استرس ضروري هستند به طور مثال، حتي کمبود جزيي ويتامين‌هاي گروه B مثلا ناشي از چند روز مصرف زياد چيپس و نوشابه‌هاي گازدار، دستگاه عصبي را متاثر و اثر استرس را تشديد مي‌کنند. از اين رو، خوردن مواد غذايي که منبع اين ويتامين‌ها هستند مانند غلات تصفيه نشده، سبزي‌هاي برگ سبز و انواع گوشت‌ها و شير البته از نوع کم چرب به عنوان يک عادت غذايي مناسب توصيه مي‌شود.
در آخر نيز يکي از آرامش بخش‌ترين سبزي‌ها در مواقع استرس را به شما معرفي مي‌کنيم و آن کرفس است. اين سبزي داراي گروهي از ترکيبات به نام فيتاليدها بوده که مدر (ادرار آور) است و براي سيستم عصبي مرکزي يک آرامش‌بخش و ضدتشنج به حساب مي‌آيد به ‌اين دليل از قديم از سوي گياه شناسان مصرف اين سبزي به عنوان يک عادت غذايي آرام‌بخش گزارش شده است و امروزه ‌اين اثر به دنبال تحقيقات پي در پي به اثبات رسيده است.


+ نوشته شده توسط آرش در چهارشنبه بیست و دوم آبان 1387 و ساعت 19:28 | آرشیو نظرات

استرس سبب بروز بيماري‌هاي پوستي مي‌شود
پژوهشگران تاكيد كردند: استرس و تنش‌هاي رواني مي‌تواند باعث بروز بيماري و التهاب‌هاي پوستي شود.
به گزارش خبرنگار سایت پزشکان بدون مرز ، پژوهشگران دانشگاه پزشكي برلين و دانشگاه مك مستر در كانادا دريافته‌اند كه استرس مي‌تواند سلول‌هاي ايمني را در پوست فعال كرده و در نتيجه باعث بروز بيماري‌هاي التهابي پوست شود.
اين تعامل دوجانبه و متقابل بين دريافت استرس و واكنش پوست كه مغز نيز در آن دخيل است از طريق ارتباط بين پوست و مغز تعديل مي‌شود.
متخصصان مي گويند: استرس مي‌تواند باعث شود كه سلول‌هاي ايمني در پوست دچار بيش فعالي شوند كه نتيجه آن بروز بيماري‌هاي التهابي پوست مانند درماتيت يا داءالصدف است.
پژوهشگران چنين فرض مي كنند كه علت بروز اين التهاب افزايش غيرعادي شمار سلول‌هاي ايمني در پوست است.
پژوهشگران موش‌هاي آزمايشگاهي را در معرض استرس صوتي قرار دادند و دريافتند كه در اين وضعيت تعداد گلبول‌هاي سفيد خون در بافت پوستي به طور غير طبيعي افزايش پيدا مي‌كند.
نتايج اين تحقيق در مجله آمريكايي پاتولوژي منتشر شده است.
پژوهشگران براساس شواهد علمي خود دريافتند كه استرس، سلول‌هاي ايمني را بيش از حد فعال مي‌كند و اين تغيير آغاز بروز بيماري‌هاي پوستي است.
+ نوشته شده توسط آرش در چهارشنبه بیست و دوم آبان 1387 و ساعت 16:47 | آرشیو نظرات
http://arminabtin.blogfa.com/87084.aspx


تغذیه قلب و گردش خون در بیماری های قلبی
ارسال در تاريخ یکشنبه ۱٩ مهر ۱۳۸۸ توسط

بیماری رگ های قلب(عروق کرونر ) ناشی از رسوب چربی بر دیواره ی عروق قلب است که با مسدود شدن کامل رگ ، درد و سکته قلبی بروز می کند .
روش های مناسب پیش گیری از بروز بیماری های قلبی :
1 ) پایین نگاه داشتن سطح فشار خون
2 ) دریافت رژیم غذایی کم چربی
3 ) کاهش وزن اضافی
4 ) ترک سیگار
طی تحقیقات اخیر، مهمترین عامل بروز بیماری های قلبی،تغذیه نادرست اعلام شده است .
کسانی که یک بار دچار سکته های قلبی شده اند یا سابقه خانوادگی سکته دارند باید از مواد زیر که برای بروز بیماری های قلبی خطرزاست پرهیز کنند .


1 ) روغن های اشباع و کلسترول
روغنهای اشباعشده ،خطر سازترین عامل برای بیماران قلبی و افراد در معرض خطر است.
این روغنها : روغن جامد حیوانی - کره-روغن جامد نباتی و چربی های چسبیده به گوشت هستند که تا حد امکان باید کمتر مصرف شوند .
*پس خوردن گوشت قرمز فقط 3 بار در هفتهبرای افرادی که دارای چربیخون هستند به میزان کم،مجاز است .
*لبنیات خیلی کم چربی مصرف شود . ماست و شیر 5/1 % چربی
*از خوردن سوسیس و کالباس ، شیرینی های پر چربی و پر خامه ، سس ها و کباب های کوبیده که پر از چربی است ، آبگوشت پر چربی ، کله پاچه و سیرابی پرهیز کنید .
2 ) نمک
مصرف آن به 4-3 گرم در روز محدود شود . یعنی شما مجاز هستید 2 تا 3 قاشق مربا خوری نمک راروزانه به همراه غذا مصرف کنید .
*نمک را سر سفره نیاورید
*از خوردن تنقلات شور مثل چیپس ، پفک ، خیار شور و شور سبزیجات خود داری کنید .
3 ) کلسترول
در مواد غذایی حیوانی موجود است و بیشترین میزان آن به ترتیب در مغز گوسفند ، جگر مرغ ، کلیه گوسفند،قلب ،‌امعاء و احشاء و میگو وجود دارد که مصرف این مواد غذایی باید محدود باشد .
4 ) قندهای ساده
مثل شکر ، قند و شیرینی کمتر مصرف شود .
5 ) تخم مرغ
به 3 عدد در هفته محدود شود .
چه غذاهایی برای بیمار قلبی خوب است:
سبزیجات و میوه ها :که هم دارای ویتامین زیاد و هم فیبر بالا هستند،چربی خون را کاهش می دهند و احتمال ابتلا به سرطان را پائین می آورند.ضمنا به عبور غذا از دستگاه گوارش نیزکمک می کنند . (( جوانه گندم - کلم برگ- کلم قرمز-گل کلم- کلم بروکسل- بروکلی - شلغم- چغندر- اسفناج- مارچوبه- لوبیا سبز و نخود سبز )). هر روز می توانید سالاد مفصل و لذیذی از این مواد غذایی تهیه و میل کنید .لبنیات کم چربی:تامین کننده ‌کلسیم و پروتئین مورد نیاز فرد بیمار هستند .نان های سبوس دار:هم حاوی ویتامینB زیاد و هم کاهش دهنده چربی خون هستند مثل نان بربری – نان سنگک و نان جوی سبوس دار.حبوبات:تامین کننده پروتئین کافی و کم چربی هستند و املاح زیادی دارند .روغن های مایع:بهترین روغن برای افراد مبتلا به بیماری های قلب و عروق،روغن مایع ذرت و آفتابگردان برای پخت غذا و خصوصا روغن کانولاوروغن زیتون روی سالاداست .ماهی: بهترین غذا برای بیماران قلبی است و این افراد بایدحداقل هفته ای سه مرتبه غذای دریایی مصرفکنند. طی تحقیقات بسیار ، روغن ماهی ها موجب کاهش چربی های خون می شود و از رسو ب چربی در دیواره عروق جلوگیری می کنند.قرص های مکمل ویتامینC و کلسیم برای فرد دچار عوارض قلبی مفید است ، همچنینقرص های مکمل ویتامینE و چربی های امگا 3 نیز باید طبق دستور مصرف شود .

رژیم غذایی یک روز برای فرد مبتلا به بیماری قلبی
صبحانه : چای و 2 قاشق مربا خوری شکر + پنیر ( پنیر گوسفندی که چربی بیشتری دارد نباشد) + نان ( 3 تا 4 تکه ) + 1 لیوان شیر کم چربی
ساعت 10 : 1 لیوان آب میوه تازه
ناهار : پلو و مرغ
مرغ پخته با روغن کم ( 1 ران یا 1 سینه کامل)+ 20 قاشق برنج پخته شده با روغن مایع به میزان کم و در کنار مرغ هویج و سیب زمینی پخته + سالاد زیاد به همراه ‌روغن زیتون + 1 کاسه ماست
عصرانه : چای و 1 حبه قند،2 تا 3 عدد میوه
شام : ماهی به صورت کباب شده در فر ( یا با روغن خیلی کم سرخ شده ) به همراه سوپ مرغ دارای سبزیجات زیاد با1 تا 2 تکه نان سبوس دار
قبل از خواب : 1 لیوان شیر ولرم
نکات مهم :
1 ) ورزش های ملایم و پیاده روی به گردش بهتر خون شما و سلامت عروقتان کمک می کند،سعی کنید هر روز پیاده روی و نرمش کنید .
2 ) از استرس های خود بکاهید .
3 ) اگر اضافه وزن دارید حتما به مرور وزنتان را کم کنید .
4 ) سیگار نکشید .
5 ) سعی کنید بیشتر از گیاهان تغذیه کنید . میوه ها ، سبزیجات ، حبوبات و غلات،کلید سلامتی شما هستند .
امیدوارم زندگی شاد و سرشار از سلامتی داشته باشید.
عاتکه موسوی- کارشناس تغذیه تبیان

http://www.eltiam.com/tag/317045.htm


لوزالمعده و بیماری آن

لوزالمعده یا پانکراس، غده‌ای پهن و درازی است که در قسمت فوقانی شکم و پشت معده قرار گرفته است( تصویر بالا دستگاه گوارش را از قسمت جلوی بدن نشان می دهد و لوزالمعده با رنگ حنایی در آن مشخص شده است). پانکراس هم یک غده درون ریز(غده‌ای که ترشحات آن وارد جریان خون می شوند) و هم یک غده برون ریز(غده‌ای که ترشحات آن به خارج از بدن هدایت می شود) است که آنزیم‌ها و مواد دیگری ترشح می‌کند که مستقیماً وارد محیط روده شده و به هضم پروتئین، چربی و کربوهیدرات کمک می‌کنند (عمل برون ریز). مجرای پانکراس با اتصال به مجرای صفراوی، به صورت یک منفذ صفرا و شیره‌ی پانکراس را به درون دوازدهه( قسمت فوقانی روده باریک) تخلیه می‌کند.
التهاب پانکراس (پانکراتیت):
التهاب پانکراس ناشی از خود هضمی بافت آن توسط آنزیم‌های پانکراس می‌باشد. علایم پانکراتیت ممکن است به صورت دردهای مداوم یا متناوب در ناحیه فوقانی شکم احساس شوند (علایم در صورت غذا خوردن تشدید می‌شود). این علایم که تهوع، استفراغ، اتساع شکم و اسهال چرب می‌باشد، علل گوناگونی دارد؛ از جمله الکلیسم مزمن، بیماری‌های مجاری صفراوی، سنگ کیسه صفرا، مصرف بعضی از داروها، بعضی از عفونت‌ها و ... .
برای درمان پانکراتیت، استراحت لازم است. طی حملات حاد بیماری، نباید هیچ ماده غذایی خورده شود.
پانکراس آنزیم‌ها و مواد دیگری ترشح می‌کند که مستقیماً وارد محیط روده شده و به هضم پروتئین، چربی و کربوهیدرات کمک می‌کنند.
برای آب‌رسانی به‌ بیمار از تزریق داخل ورید، استفاده می‌شود. بعد از کنترل درد و تهوع و استفراغ در بیمار،رژیم باید متناسب با تحمل بیمار به سوی مصرف غذاهای آسان هضم و کم چرب گرایش یابد. اگر مواد غذایی در شش وعده مصرف شوند، قابل تحمل‌تر خواهند بود. وقتی فرد بیمار اجازه غذا خوردن یافت، ممکن است مکمل یاری با آنزیم‌های پانکراس برای درمان اسهال چرب ضروری باشد.
جراحی پانکراس:
عمل جراحی که اغلب برای درمان سرطان پانکراس صورت می‌گیرد، شامل برداشتن پانکراس و دوازدهه است. ناتوانی ناقص یا کامل پانکراس، متناسب با وسعت قسمت برداشته شده از آن است. اکثر بیمارانی که تحت عمل جراحی پانکراس قرار می‌گیرند، در معرض خطر کمبود ویتامین و مواد معدنی قرار دارند. برای این بیماران، باید مکمل دهی ویتامین‌ها انجام ‌گیرد.
فاطمه ناطقی فرد- کارشناس ارشد علوم تغذیه
منبع:چکیده‌ای از بخش31 کراوس 2004
* مطالب مرتبط:
- کبد و بیماری های آن
- کیسه صفرا و بیماری های آن
آخرین نظرات کاربران
ناشناس
خوب
سه شنبه 10/1/1389-23:27
علی سبحانی
عالی بود.من دلیل بیماری خودم رایافتم.
جمعه 14/12/1388-18:2
رامین بیک پوریان
مطلب خوبی بود.من مدت چند ماه مشکل دردوالتحاب در ناحییه شکم وجناق سینه پیدا کرده ام اندوسکوپی دو بار سونوگرافی کل شکم دو باروانواع ازمیشات راانجام داده ام.ولی هنوز هیچ نتیجه ای نگرفته ام.حتی اکووتستهای قلب راهم انجام داده ام.چندماهی هست طپش قلب گرفته ام همه پزشکان کفته انداسترس است.ولی حال دردزیر قلب وزیرجناق سینه به سمت چپ علتش چیست؟باتشکر
پاسخ تبیان : با سلام دوست گرامی، شما می توانید سوال تان را در بخش مشاوره > سلامتی > پزشکی مطرح نمایید. موفق باشید
سه شنبه 4/12/1388-13:8
محمد حاجی پور
بسیار خوب است ولی درباره غداهاونوشیدنیها که برای پانکراس خوب هست بگوید
يکشنبه 2/12/1388-17:41
ارش اسپایدر
می گفت عالی بود
شنبه 28/9/1388-19:58
سارا سراج
خوب بود .میخوام در مورد انزیم تریپسین لوزالمعده بیشتر بدونم
يکشنبه 8/9/1388-11:55
مسعود آقازاده
من قسمت زیر قلبم گاهی تیر میکشد آیا مشکل از لوزالمعده است؟
پاسخ تبیان : با سلام دوست گرامی، شما می توانید سوال تان را در بخش مشاوره > سلامتی > پزشکی مطرح نمایید. موفق باشید
سه شنبه 26/8/1388-11:45
ناشناس
خوب بود ولی کامل نیست
دوشنبه 18/8/1388-8:3
ناشناس
با سلام می خواستم راجع به بیماری سیتیك فیبروزیك كه مربوط به پانكراس است توضیح دهید
جمعه 25/2/1388-10:4
mahdi r
آیا ممکنه این درد(پانکراتیت) با سرماخوردگی(از ناحیه پشت) شروع بشه؟ چون در من با این حالت شروع شد. اگه میتونید بهم کمک کنید.
پاسخ تبیان : با سلام دوست گرامی، شما می توانید سوال تان را در بخش مشاوره > سلامتی > پزشکی مطرح نمایید. موفق باشید
يکشنبه 23/1/1388-16:23
ناشناس
بسیار جالب بود.
شنبه 22/1/1388-17:25
ناشناس
بسیار جالب بود
جمعه 6/10/1387-15:11
mahdi bashardoust
با تشكر ولی جامع و كامل نبود
شنبه 18/8/1387-12:48
http://www.tebyan.net/nutrition_health/diseases/gland/2006/9/12/23152.html

آشنایی با شایع‌ترین اختلالات لوزالمعده
بهمن ۱۳, ۱۳۸۸ توسط : admin موضوع : بيماري غير واگير, جهان پزشكي
ارسال نظر
شایع‌ترین اختلالات لوزالمعده

● کارگاه لوزالمعده‌شناسی
«جزایر لانگرهانس، دقیقاً کجا واقع شده؟» این از آن سؤال‌های مورد علاقه مرحوم نوذری بود در مسابقه هفته. او در دورانی که اجرای این مسابقه هفتگی را به عهده داشت، این سؤال را زیاد می‌پرسید و از جواب‌های بعضاً پرت‌وپلای شرکت‌کنندگان، دستمایه‌ای می‌ساخت برای تأمین طنز و خنده آن برنامه. جواب آن سؤالِ ظاهراً سخت، ساده بود: لوزالمعده؛ همان غده‌ای که تمام شرکت‌کنندگان آن مسابقه توی شکمشان داشتند و خوب نمی‌شناختندش. شما لوزالمعده‌تان را خوب می‌شناسید؟
،دقیقاً کجا واقع شده؟» این از آن سؤال‌های مورد علاقه مرحوم نوذری بود در مسابقه هفته. او در دورانی که اجرای این مسابقه هفتگی را به عهده داشت، این سؤال را زیاد می‌پرسید و از جواب‌های بعضاً پرت‌وپلای شرکت‌کنندگان، دستمایه‌ای می‌ساخت برای تأمین طنز و خنده آن برنامه. جواب آن سؤالِ ظاهراً سخت، ساده بود: لوزالمعده؛ همان غده‌ای که تمام شرکت‌کنندگان آن مسابقه توی شکمشان داشتند و خوب نمی‌شناختندش. شما لوزالمعده‌تان را خوب می‌شناسید؟
● مرا به اسم پانکراس صدا بزن
پزشکان به لوزالمعده می‌گویند: «پانکراس»؛ که یک لغت یونانی است متشکل از دو بخش: «پان» به معنای تمام و «کِرِآس» به معنای گوشت. می‌گویند پانکراس را یک آناتومیست و جراح یونانی به نام هروفیلوس در حدود ۳۰۰ سال پیش از میلاد مسیح کشف کرده و چند سال پس از او، یکی دیگر از دانشمندان هموطن او با نام روفوس، این اسم را برای آن عضو انتخاب کرده است: پانکراس.
لوزالمعده، جایش سمت چپ و بالای شکم است؛ دقیقاً در پشت معده و در فضای بین قوس دوازدهه روده باریک و طحال. قیافه‌اش هم شبیه یک برگ است، برگی که آناتومیست‌ها به بخش پهن‌ترش می‌گویند «سر» و به بخش باریک‌تر و تیزترش می‌گویند «دم». آن‌چه بین این دو بخش قرار می‌گیردنیز «تنه» نامیده می‌شود. با این حساب، این عضو برگی‌شکل از نظر آناتومیست‌ها سه قسمت دارد: سر، تنه و دم.
● غده ضمیمه
لوزالمعده یکی از غدد ضمیمه دستگاه گوارش است که ترشحات مهمی دارد و این ترشحات‌ مهم را به ناحیه دوازدهه روده کوچک می‌ریزد. این غده، یک غده مختلط (برون‌ریز و درون‌ریز) است که از بیرون، توسط کپسولی از بافت همبند پوشیده می‌شود. استطاله‌هایی از این کپسول نیز به درون غده نفوذ می‌کند و این باعث می‌شود لوزالمعده به لبول‌های نامشخصی تقسیم شود.
پانکراس همان‌طور که گفته شد، یک غده مختلط است؛ یعنی هم شیره گوارشی ترشح می‌کند (تا هضم غذا آسان‌تر شود) و هم سازنده هورمون‌های مهمی از جمله انسولین است. شیره گوارشی‌ از طریق مجرای پانکراسی به درون دوازدهه روده باریک می‌ریزد. مجرای صفراوی مشترک نیز که ترشحات صفرا و کبد را به روده باریک می‌آورد، در انتهای مسیرش به این مجرای پانکراسی می‌پیوندد و این دو مجرا، محتویاتشان را با هم به روده باریک می‌ریزند.
● شرح وظایف
▪ غده لوزالمعده، عضوی از اعضای دستگاه گوارش است که دو وظیفه مهم دارد:
۱) تولید شیره گوارشی
۲) تولید انسولین و چند هورمون دیگر
وظیفه اول، به بخش برون‌ریز (اگزوکرین) این غده مربوط می‌شود و وظیفه دوم، به بخش برون‌ریزِ (اندوکرین). وقتی غذا یکی دو ساعت در معده می‌ماند و فعل و انفعالات گوارشی وی آن انجام می‌شود، کم‌کم آماده می‌شود برای ورود به روده کوچک. دقیقاً در همین موقع، لوزالمعده هم شروع می‌کند به ترشح شیره گوارشی‌ به درون روده کوچک. شیره گوارشی که حاوی آنزیم‌های متعدد است، با غذا مخلوط می‌شود و محتویات مواد غذایی را به صورت قطعات بسیار ریزی می‌شکند.
پانکراس همچنین انسولین را می‌‌سازد که هورمونی بسیار مهم و کلیدی برای تثبیت قندخون است. آن‌هایی که انسولین خونشان به میزان کافی ترشح نمی‌شود، قند خونشان بالا می‌رود و به دیابت دچار می‌شوند. وقتی قند خون بالا می‌رود، لوزالمعده به طور خودکار شروع می‌کند به افزایش ترشح انسولین تا قند را پایین بیاورد ؛ و برعکس: وقتی قند خون پایین می‌آید، لوزالمعده ترشح انسولین را کاهش می‌دهد تا قند خون، بیش از پیش افت نکند.
● زندگی بدون لوزالمعده
حتی اگر بخشی از لوزالمعده‌تان را از دست بدهید، باز هم لوزالمعده می‌تواند گلیم خودش را از آب بیرون بکشد اما در چنین شرایطی توصیه می‌شود که حتماً تحت نظر پزشک باشید تا جلوی ابتلایتان به دیابت گرفته شود.
اگر بخشی از لوزالمعده‌تان دچار مشکل شود، اگرچه میزان تولید و ترشح شیره گوارشی‌ کاهش پیدامی‌کند اما از این نظر، مشکل چندانی به وجود نخواهد آمد چرا که با استفاده از مکمل‌های دارویی، می‌توانید این کمبود را جبران کنید.
جالب این‌که، حتی اگر لوزالمعده‌تان را به طور کامل از دست بدهید، باز هم به کمک مکمل‌های گوارشی، می‌توانید کمبود آنزیم‌های گوارشی را جبران کنید اما مشکل اصلی در تنظیم میزان انسولین بدن است. در چنین شرایطی به دلیل افت شدید انسولین، احتمال ابتلایتان به دیابت به شدت افزایش پیدا می‌کند و به همین دلیل، نیازتان به تزریق انسولین برای پیشگیری از بیماری دیابت و عوارضش، صد درصد است.
● شایع‌ترین اختلالات لوزالمعده
۱) التهاب لوزالمعده (پانکراتیت):
لوزالمعده گاهی اوقات ممکن است متورم شود. التهاب زمن لوزالمعده باعث درد شدید در قسمت بالای شکم می‌شود که اغلب این درد در پشت بدن هم انعکاس پیدا می‌کند. تشخیص التهاب لوزالمعده صرفاً از طریق درد شکم، بسیار مشکل است اما سنجش مقدار آنزیم آمیلاز برای تشخیص، کمک‌کننده است.
۲) سرطان لوزالمعده:
این بیماری در اغلب اوقات باعث کاهش وزن شدید می‌شود و ممکن است با درد ناحیه پشت همراه باشد. اگر رشد سرطان در محلی از سر لوزالمعده باشد، باعث مسدود شدن مجرای صفراوی می‌شود. معالجه سرطان لوزالمعده ممکن است از طریق عمل جراحی امکان‌پذیر باشد.
● دست‌پخت بخش درون‌ریز لوزالمعده
انسولین، گلوکاگن و سوماتواستاتین مهم‌ترین هورمون‌هایی هستند که توسط بخش درون‌ریز لوزالمعده تولید و ترشح می‌شوند و همگی (و به ویژه انسولین) نقش مهمی در سوخت‌وساز مواد غذایی را در داخل بدن ایفا می‌کنند.
● انسولین
انسولین در سال ۱۹۲۱ در عصاره‌ جداشده از جزایر لانگرهانس کشف و به سرعت، اثراتش در کاهش قند خون شناسایی شد. پس از مدت کوتاهی، انسولین گاو و خوک نیز در درمان بیماری دیابت در انسان مورد استفاده قرار گرفت. انسولین نخستین پروتئینی بود که خواص هورمونی‌اش شناخته و به صورت کاملاً خالص و متبلور تهیه شد. انسولین اولین پروتئینی بود که به کمک روش‌های تولید DNA نوترکیب (Recombinant DNA) و برای مصارف تجاری تهیه شد.
افزایش قند خون، مهم‌ترین عامل فیزیولوژیک تنظیم‌کننده ترشح این هورمون است. غلظت گلوکز خون (قند خون) در حالت ناشتا بین ۷۰ تا ۱۱۰ میلی‌گرم درصد است و تجاوز از این میزان، با تحریک ترشح انسولین همراه می‌شود. بیشترین اثر محرک گلوکز زمانی حاصل می‌شود که غلظت آن در خون به حدود ۳۰۰ تا ۵۰۰ میلی‌گرم درصد برسد.
نقش مهم انسولین در رشد و نمو اندام‌ها را در دوران جنینی می‌توان با بررسی نوزادان غیر طبیعی مبتلا به سندرم لپرشونیسم ارزیابی کرد. در این نوزادان، وزن بدن کمتر از حد طبیعی، رشد عضلات ناقص و مقدار چربی زیر پوست کم و عمر نوزاد بسیار کوتاه است. این نوزادان در برابر انسولین مقاوم هستند و با این‌که مقدار این هورمون در خون زیاد است ولی به دلیل نداشتن پروتئین پذیرنده انسولین، قادر به استفاده از آن نیستند.
از نظر ساختار شیمیایی نیز، انسولین یک هورمون پروتئینی است که از سلول‌های بتای جزایر لانگرهانس ترشح می‌شود و ساختمانش از دو زنجیره پلی‌پپتیدی B و A
● ساکنان جزایر لانگرهانس
بخش درون‌ریزِ لوزالمعده که وظیفه‌اش ترشح هورمون‌های مختلف است، تشکیل شده از مجموعه‌های تخم‌مرغی‌شکلی که اسم عجیبی دارند: جزایر لانگرهانس. این جزایر که به تعداد فراوان (بیش از یک میلیون) و به صورت توده‌هایی روشن در بین آسینی‌ها وجود دارند، با میکروسکوپ‌های نوری قابل مشاهده‌اند. جزایر لانگرهانس، متشکل از طناب‌های سلولی و مویرگ‌های منفذداری در بین آن‌ها هستند که مجموعاً توسط الیاف مشبک احاطه می‌‌شوند. سلول‌ها و رگ‌ها در جزایر لانگرهانس به وسیله رشته‌های عصبی سمپاتیک، عصب‌دهی شده‌اند. انواع و اقسام سلول‌هایی را که در این جزایر وجود دارند را می‌توانید در جدول روبه‌رو ببینید:
ساخته شده که با پیوندهای دی‌سولفور به یکدیگر متصل شده‌اند. انسولین در ابتدا به صورت یک پیش‌هورمون ساخته می‌شود و پس از تغییر و تحولاتی که بر روی ساختمانش صورت می‌گیرد به شکل یک هورمون بالغ در می‌آید.
▪ مهم‌ترین وظایف انسولین
ـ فعال‌کننده تجزیه گلوکز
ـ مهارکننده تجزیه گلیکوژن
ـ مهارکننده ساخت گلوکز از مواد غیر قندی
ـ افزایش ساخت اسیدهای چرب
ـ فعال‌کننده ساخت چربی و پروتئین و . . .
● گلوکاگن
گلوکاگن هورمونی است که از سلول‌های آلفای جزایر لانگرهانس ترشح می‌شود. این هورمون نیز مانند انسولین در ابتدا به صورت یک پیش‌ساز هورمونی ساخته و پس از تغییر و تحولات ویژه‌ای به هورمون بالغ تبدیل می‌شود. ترشح آن به دنبال کاهش قند خون تحریک و به دنبال افزایش قند خون، مهار می‌شود. موارد دیگری نیز وجود دارند که باعث افزایش و کاهش ترشح این هورمون می‌شوند. به عنوان نمونه، کاهش برخی اسیدهای آمینه موجب افزایش ترشح این هورمون و افزایش اسیدهای چرب و اجسام کتونی به مهار تولید و ترشح این هورمون می‌انجامد.
● سوماتواستاتین
این هورمون علاوه بر غده هیپوتالاموس، توسط سلول‌های دلتای جزایر لانگرهانس نیز ترشح می‌شود. سوماتواستاتین، ترشحات لوزالمعده را مهار می‌کند. این هورمون نیز در ابتدا به صورت یک پیش‌ساز هورمونی ترشح و بعد از گذراندن تغییراتی به هورمون بالغ تبدیل می‌شود. هورمون سوماتواستاتین، ترشح و آزاد شدن هورمون رشد را مهار می‌کند و نیمه عمرش فقط چند دقیقه است.
خواندن مطالب زیر را نیز توصیه می کنیم :
آی . یو. دی. (I.U.D) ، یک روش پیشگیری از بارداری است
نکات بهداشتی در رابطه با آلت تناسلی
چگونه یک مهد کودک خوب برای کودکان خود انتخاب کنیم
پاسخ به پرسش های جوانان در رابطه با بیماری‌های مقاربتی جنسی
چگونه شخصیتی دوست داشتنی باشیم
آیا امکان تغییر مجرای جنسی زنان ( واژن ) وجود دارد؟
نوزاد طبیعی ، چگونگی مراقبت از نوزاد تازه متولد شده وغربالگری دوره نوزادی
بررسی ناباروری مردان و چگونگی افزایش قدرت باروری
امکان بارداری در زمان خونریزی زنان
آشنایی با عفونت گردن رحم
مروری کلی بر دوران بارداری و زایمان
علل عدم تجربه ارگاسم در خانمها
عشق زنان عاقلانه‌تر است
شوهران زنان باهوش، عمر طولانی‌تری دارند
تاخیر در ازدواج مُد یا امتیاز اجتماعی
صفحه ویژه بارداری و مراقبت های دوران بارداری
نکاتی برای ارتباط موفق با شوهر
برای ازدواج موفق، آگاهی و برنامه ریزی لازم است
بالانیت‌ یا " التهاب‌ سر آلت‌ تناسلی‌ مردان
آموزش‌ مسایل جنسی در سنین مدرسه نقش مهمی در پیشگیری از بیماری‌ها و اختلالات زنان دارد
http://www.pezeshkan.org/?p=18467

پیشنهادات ما

التهاب لوزالمعده (پانکراتيت)

التهاب لوزالمعده ( و تغذيه)

سرطان لوزالمعده، سرطان تندرو

لوزالمعده

شيره لوزالمعده

سرطان لوزالمعده، سرطان تندرو | سرطان
سرطان لوزالمعده در تمامي گروه‌هاي سني، از جوان 15 ساله گرفته تا سالمند 90 ساله ديده مي ‌شود. اما حداکثر شيوع آن در سنين 55 تا 85 سالگي است. علت واقعي بروز اين سرطان هنوز شناخته شده نيست، ولي مشاهده شده که سيگار مي‌ تواند احتمال بروز آن را افزايش دهد. مطالعات نشان مي دهد که غذاهاي پُرچرب نيز در ايجاد اين سرطان نقش دارند.
دکتر ايرج خسرونيا، رييس جامعه متخصصان داخلي ايران درباره سرطان لوزالمعده توضيح مي دهند.

چه اتفاقي براي لوزالمعده مي ‌افتد که دچار سرطان مي‌ شود؟
بيش از 90 درصد از سرطان‌هاي لوزالمعده از سلول‌هاي مجاري لوزالمعده که مسئول انتقال آنزيم‌هاي گوارشي به دوازدهه(اولين قسمت روده باريک) است، سرچشمه مي‌ گيرد، به طوري که دو سوم تومورهاي مجرا در سر و يک سوم بقيه در تنه و دم لوزالمعده ايجاد مي ‌شوند. اين سرطان‌ها اغلب به وسيله بافت‌هاي ملتهب لوزالمعده احاطه مي ‌شوند، به طوري که در تشخيص لوزالمعده ايجاد مشکل مي ‌کنند. تومورهاي لوزالمعده مي ‌توانند باعث انسداد مجراي صفراوي شوند و موجب بيماري زردي گردند.
آيا اين سلول‌هاي سرطاني به اطراف نيز کشيده مي‌ شوند؟
بله. سلول‌هاي سرطاني اغلب به بافت‌هاي اطراف، غدد لنفاوي لوزالمعده و کبد گسترش مي ‌يابند. گاه سلول‌هاي جزاير لانگرهانس (مجموعه‌اي از سلول‌هاي متمرکز در لوزالمعده که وظيفه‌شان توليد هورمون‌هاي مختلف است) سرطاني مي ‌شوند، ولي بيشتر تومورهاي اين سلول‌ها خوش‌خيم هستند. تومور سلول‌هاي اين جزاير وقتي ترشح کننده هورمون باشند، تومور فعال ناميده مي ‌شوند. در صورتي که تومور ترشح کننده انسولين باشد، موجب ترشح مقادير زياد انسولين مي شود و علايم هيپوگليسمي(کاهش قند خون) را ايجاد مي کند.
در مقابل، تومورهاي غير فعال چه مي ‌کنند؟
اين تومورها نمي ‌توانند مقادير زياد انسولين که سبب افت قند خون شود را توليد کنند. اين نوع سرطان‌ لوزالمعده گرچه بسيار نادر است، ولي اغلب نسبت به سرطان‌هاي مجرا، احتمال بيشتري براي بهبود دارد.
چه عللي موجب سرطان لوزالمعده مي ‌شود؟
علت شناخته شده‌اي براي اين سرطان بيان نشده است، اما تحقيقات بيانگر اين مطلب است که افراد سيگاري دو برابر افراد غير سيگاري به سرطان لوزالمعده مبتلا مي ‌شوند. رژيم غذايي نيز ممکن است در ايجاد سرطان لوزالمعده دخالت داشته باشد، به طوري که اين سرطان در افرادي که کافئين مصرف مي‌ کنند و همچنين افرادي که غذاهاي پُرچرب، به خصوص چربي‌هاي حيواني مصرف مي‌ کنند، بيشتر مشاهده مي ‌شود.
براي پيشگيري از اين سرطان چه راهکارهايي را پيشنهاد مي‌ کنيد؟
براي جلوگيري از ابتلا به سرطان لوزالمعده پيشنهاد مي ‌شود که رژيم‌هاي غذايي متنوع، کم‌چرب و با فيبرهاي غذايي فراوان مصرف گردد و از استعمال دخانيات پرهيز شود.
ديابت بر اين سرطان تأثيرگذار است يا خير؟
ديابت نيز با سرطان لوزالمعده ارتباط دارد، به طوري که زنان ديابتي احتمال بالاتري براي ابتلا به سرطان لوزالمعده دارند.
اين نکته را نيز اضافه کنم که سرطان لوزالمعده با مواد صنعتي ارتباط دارد. ترکيبات صنعتي خاصي که در صنايع شيميايي، فلزي و گازي استفاده مي ‌شود، مي ‌توانند موجب افزايش احتمال ابتلا به سرطان لوزالمعده شوند.
اين سرطان چه علايمي از خود نشان مي ‌دهد؟
سرطان لوزالمعده به سرعت رشد مي ‌کند و گاهي وجود خود را با ايجاد يک درد مبهم در شکم نشان مي ‌دهد. بسياري از بيماران اين درد مبهم را در شکم‌شان با ناراحتي‌هاي معده اشتباه مي‌ کنند.
براي آشنايي بيشتر، به برخي علايم اشاره مي ‌کنم اما دقت کنيد که اين علايم دست کم بايد دو هفته طول بکشد.
چه علايمي؟
درد مبهم در قسمت فوقاني شکم که گاه به پشت انتشار مي ‌يابد و يا درد پشت که اغلب دايمي است و هنگام خوردن و دراز کشيدن بدتر مي ‌شود و با نشستن و خم شدن به جلو بهتر مي ‌شود. همچنين کاهش وزن شديد و سريع که با رژيم غذايي در ارتباط نباشد.
همان‌طور که اشاره کرديد، زردي نيز از علايم اين سرطان است. آيا پس از ظاهر شدن آن نيز دو هفته بايد صبر کرد؟
خير، در صورت بروز زردي بلافاصله بايد به پزشک مراجعه کرد.
تشخيص اين سرطان چگونه صورت مي ‌گيرد؟
سونوگرافي شيوه مناسبي است. اين روش بدون درد و غير تهاجمي بر اساس اصول رادار کار مي ‌کند. امواج صوتي به سمت لوزالمعده فرستاده مي ‌شود و بازگشت آنها دريافت مي ‌شود و به وسيله رايانه، به تصويري از بافت لوزالمعده تبديل مي ‌شود. امواج صوتي هيچ عارضه شناخته شده‌اي ندارند. اين روش به عنوان بهترين وسيله غربالگري سرطان لوزالمعده شناخته شده است.
آندوسکوپي نيز در تشخيص مؤثر است. در اين روش، با بي‌حسي موضعي، لوله ي بلند قابل ارتجاع و باريکي که به آن آندوسکوپ مي‌ گويند، از طريق دهان به داخل معده و دوازدهه فرستاده مي ‌شود. آن‌گاه از طريق آندوسکوپ لوله باريک‌تري به نام "کانولا" وارد مجاري لوزالمعده مي‌ شود.
آندوسکوپي چگونه انجام مي‌ شود؟
نخست سلول‌هاي لوزالمعده که در شيره گوارشي وجود دارند، براي مطالعات بيشتر برداشته مي ‌شوند و سپس ماده حاجب داخل مجرا تزريق مي ‌گردد تا با گرفتن عکس راديولوژي مشخص شود که آيا مجراي لوزالمعده تنگي و انسداد دارد، يا خير.
چه روش‌هاي درماني براي اين سرطان وجود دارد؟
درمان اصلي اين سرطان، عمل جراحي است. پيشرفت‌هاي جديد در روش‌هاي جراحي و مراقبت‌هاي پيش و بعد از عمل موجب شده است که اين جراحي وسيع با ايمني انجام شود. ميزان برداشت بافت لوزالمعده بستگي به محل قرار گرفتن تومور و اينکه آيا سلول‌هاي سرطاني به کبد و يا ساير اعضاي مجاور گسترش يافته‌اند، دارد.
اگر تومور در سر لوزالمعده قرار داشته باشد، سر لوزالمعده، قسمت اول روده باريک، قسمتي از معده و مجراي صفراوي، همگي برداشته مي‌ شوند.
با درمان دارويي پس از جراحي، بسياري از بيماران زندگي نسبتاً طبيعي خواهند داشت.
بعضي از تومورها آنچنان لوزالمعده را در بر گرفته‌اند که برداشتن تومور امکان‌پذير نيست. نظر شما چيست؟
بله. در اين صورت بايد تمام لوزالمعده برداشته شود و پس از آن نيز بيمار از انسولين استفاده کند تا وضعيت قند خون وي طبيعي شود.
دکتر مجيد سلطاني


برچسبها : سرطان - لوزالمعده - تندرو
| لينک ثابت | لينک به خارج | نظرات (0) | 0
نوشته شده توسط مغذیانی در 20 خرداد 1388 ساعت 22:59
http://taghziye.blogpars.com/?tand=%D9%84%D9%88%D8%B2%D8%A7%D9%84%D9%85%D8%B9%D8%AF%D9%87

کربوهیدرات‌ها (هیدرات‌های کربن یا مواد قندی) یکی از انواع مولکول‌های زیستی هستند که از نظر شیمیایی آنها را پلی‌هیدروکسی‌آلدئید‌ یا پلی‌هیدروکسی‌کتون‌ می‌دانند. هیدرات‌های کربن از اتم‌های کربن، هیدروژن و اکسیژن تشکیل شده‌اند. کربوهیدرات‌هادر بدن بیشتر به عنوان مولکول‌های ذخیره‌کننده انرژی عمل می‌کنند، اما کاربردهای ساختاری و نقش در انتقال پیام و... نیز دارند.
فهرست مندرجات
[نهفتن]
• ۱ ساختار
• ۲ دسته‌بندی کربوهیدرات‌ها
o ۲.۱ تک‌قندی‌ها
o ۲.۲ دوقندی‌ها
o ۲.۳ پلی‌ساکاریدها
• ۳ سوخت‌وساز کربوهیدرات‌ها
• ۴ کارکرد مواد قندی و نشاسته در بدن
• ۵ فعالیت نوری قندها
• ۶ قندها، تشکیل‌دهنده همی‌استالهای درون مولکولی
• ۷ گسستگی اکسایشی قندها
• ۸ انرژی‌زایی کربوهیدرات‌ها
• ۹ منابع

[ویرایش] ساختار
کربوهیدرات‌های خالص شامل اتم‌های کربن، هیدروژن، و اکسیژن هستند با نسبت ملکولی ۱:۲:۱ که فرمول عمومی Cn(H۲O)n را تشکیل می‌دهند. با این وجود، خیلی از کربوهیدرات‌های مهم از این قانون مستثنی هستند (مثل دیوکسی‌ریبوز و گلیسرول که بدین ترتیب آنها را مستقیما نمی‌توان کربوهیدرات خواند.با افزایش طول زنجیر، تعداد کربن‌های با مراکز فضایی افزایش می‌یابند و بدین ترتیب تعداد زیادی دیاسترومر امکانپذیر می‌شوند. قندها ترکیبات پلی هیدروکسی کربونیل اند، از این رو می‌توانند هِمی استال‌های حلقوی پایداری ایجاد کنند، بدین ترتیب ساختارهای اضافی و تنوع شیمیایی برای این ترکیبات پدید می‌آید. گاهی وقتها ترکیباتی که شامل عناصر دیگری نیز می‌شوند را هم کربوهیدرات میخوانند(مثلاً چیتین که شامل نیتروژن نیز است).کربوهیدرات‌ها همچنین به عنوان واحدهای سازنده برخی چربی‌ها و نوکلئیک اسیدها عمل می‌کنند.
[ویرایش] دسته‌بندی کربوهیدرات‌ها
کربوهیدرات‌ها یا به صورت تک واحدی هستند (تک‌قندی‌ها یا مونوساکاریدها) و یا بصورت دی‌مر، تری‌مر و یا پلی‌مر‌هایی از این زیر واحدها هستند که به ترتیب دوقندی‌ها (یا دی‌ساکارید)‌ها، چندقندی‌ها (یا الیگوساکارید‌ها) و پلی‌ساکارید‌ها نامیده‌ می‌شوند. یک منوساکارید یا قند ساده، یک آلدئید یا کتونی با حداقل دو گروه هیدروکسیل است. بدین ترتیب دو عضو ساده این طبقه از ترکیبات، ۲ و ۳ - دی هیدروکسی پروپانال (گلیسرآلدئید)، ۱ و ۳ - دی هیدروکسی پروپانون (۱ و ۳ - دی هیدروکسی استون) می‌باشند. قندهای پیچیده از اتصال قندهای ساده همراه با حذف آب بدست می‌آیند. قندهای آلدئیدی بصورت آلدوزها طبقه بندی می‌شوند. آنهایی که عامل کتونی دارند، کتوز خوانده می‌شوند. بر اساس طول زنجیر، قندها، تریوز (۳ کربنی)، تتروز (۴ کربنی)، پنتوز (۵ کربنی)، هگزوز (۶ کربنی) و غیره نامیده می‌شوند. از اینرو، ۲ و ۳ - دی هیدروکسی پروپانول (گلیسرآلدئید) یک آلدوتریوز است. در حالی که ۱ و ۳ - دی هیدروکسی پروپانون یک کتوتریوز می‌باشد.

[ویرایش] تک‌قندی‌ها
• گلوکز
گلوکز، قند خون یا قند انگور (گلایکیس، در فرهنگ یونانی به معنی شیرین) که به دکستروز موسوم است، یک پنتاهیدروکسی هگزانال بوده، از اینرو در خانواده آلدوزهگزوزها جای دارد. گلوکز بصورت طبیعی در بسیاری از میوه‌ها و گیاهان با غلظتی در گستره ٪۰٫۰۸ تا ۰٫۱٪ در خون انسان وجود دارد.
• فروکتوز
ایزومر کتوهگزوزی گلوکز، فروکتوز است. فروکتوز شیرین‌ترین قند طبیعی است (برخی از قندهای سنتزی شیرین‌ترند). فروکتوز نیز در بسیاری از میوه‌ها (فروکتوز در فرهنگ لاتین به معنی میوه) و در عسل وجود دارد.
• ریبوز
قند طبیعی مهم دیگر آلدوپنتزو ریبوز است. این قند واحد ساختاری ریبونوکلئیک اسیدها می‌باشد. فرمول ساده یا تجربی برای همه قندها می‌باشد. این فرمول، هم ارز فرمول هیدرات کربن است. این یکی از دلایلی است که به این دسته از ترکیبات کربوهیدرات گفته می‌شود.

[ویرایش] دوقندی‌ها
دی‌ساکارید از تشکیل دو مونوساکارید از طریق تشکیل یک پل اتری (معمول استال) بدست می‌آید. آبکافت دی‌ساکاریدها، منوساکاریدها را دوباره بدست می‌دهد.

لاکتوز یا قند شیر، ساکاروز یا شکر و مالتوز یا قند مالت، نمونه‌هایی از دی‌ساکاریدها هستند.
[ویرایش] پلی‌ساکاریدها
تشکیل اتر بین یک منو و یک دی‌ساکارید یک تری‌ساکارید ایجاد می‌کند و تکرار این فرآیند نهایتا به تولید یک پلیمر طبیعی (پلی‌ساکارید) منجر می‌شود. چنین کربوهیدراتهای پلیمری، تشکیل‌دهنده اسکلت اصلی سلولز و نشاسته هستند. مهم‌ترین پلی‌ساکاریدها شامل:
• نشاسته یا آمیلون
• گلیکوژن
• سلولز
• پکتین
می‌باشند.
نشاسته کربوهیدرات ذخیره‌ای در گیاهان (سیب زمینی، ، نان، برنج و...) است که از بهم پیوستن تک قندی‌ها به اشکال مختلف حاصل می‌شوند و در بدن پس از گوارش مالتوز تبدیل شده و سرانجام به تک‌قندی‌های گلوکز، فروکتوز و گالاکتوز در می‌آیند. این سه تک‌قندی جذب خون شده و پس از عبور از کبد به وسیله گردش خون در سرتاسر بدن پخش می‌گردد.


آمیلوز، پلیمر خطی گلوکز است
گلیکوژن تنها شکل ذخیره انرژی به صورت قند در بدن انسان است. مقدار ذخیره گلیکوژن در انسان ۳۵۰ گرم است. حدود ۱۰۰ یا ۱۰۸ گرم گلیکوژن در کبد است و بقیه در ماهیچه‌هاست. مقدار ذخیره گلیکوژن در بدن انسان به اندازه این است که نیازهای نصف روز انسان را تأمین می‌کند. بدین صورت که فردی گرسنه‌است و غذا نمی‌خورد، گلیکوژن کبدی، قند خون وی را تأمین می‌کند و گلیکوژن ماهیچه‌ها، نیازهای عضلانی را تأمین می‌کند. زمانی که گرسنگی دوم اتفاق می‌افتد، زمانی است که گلیکوژن کبدی تخلیه شده و گلیکوژن که تحت تأثیر زیمایه (آنزیم) فسفریلاز قرار می‌گیرد گلیکوژن کبدی است نه گلیکوژن ماهیچه.
سلولز نیز پلی‌ساکاریدی است که در گیاهان تولید می‌شود. تفاوت ساختمانی آن با نشاسته این است که در سلولز پیوندهای بتا ۱ به ۴ وجود دارد اما در روده پستانداران آنزیمی برای تجزیه آن وجود ندارد. در روده نشخوار کنندگان سلولز توسط آنزیم سلولاز که توسط باکتری‌های روده‌ای آنها تولید می‌شود تجزیه می‌شود.
[ویرایش] سوخت‌وساز کربوهیدرات‌ها
کربوهیدرات‌ها به گلوکز تبدیل می‌شوند و گلوکز به دو طریق در بدن دگرگشت یا سوخت‌وساز (متابولیسم) هوازی می‌شود:
دگرگشت هوازی گلوکز: بدین صورت که ابتدا مولکول گلوکز می‌شکند و دو مولکول اسید پیرویک ایجاد می‌کند، اسد پیرویک دکربکسیله می‌شود و به مشتق استیل تبدیل می‌شود، مشتق استیل با کوآنزیم A ترکیب می‌شود و استیل کوآنزیم A را ایجاد می‌کند. استیل کوآنزیم A وارد چرخه کرپس می‌شود و طی یک سلسله واکنش‌های پیاپی به آب، انرژی و CO۲ تبدیل می‌شود.
دگرگشت بی‌هوازی: زمانی که بدن در شرایط اضطراری قرار می‌گیرد متابولیسم بی هوازی رخ می‌دهد. مثلاً ورزشکاری که فعالیت سنگین انجام می‌دهد، قادر به تأمین کل انرژی مورد نیاز خود از طریق هوازی نیست، قسمتی از انرژی خود را از طریق بی هوازی تأمین می‌کند. یا در شرایطی که فرد در حالت خفگی قرار می‌گیرد (آب یا دود) بدن از طریق متابولیسم بی هوازی سعی در حفظ حیات می‌کند. بدین صورت که مولکول گلوکز می‌شکند، دو مولکول اسید پیروویک ایجاد می‌کند، هر مولکول اسید پیروویک احیاء می‌شود و اسید لاکتیک ایجاد می‌کند. علت اینکه اسید لاکتیک باعث گرفتگی ماهیچه یا خستگی ورزشکاران می‌شود، متابولیسم بی هوازی است. بنابراین در شرایط بی هوازی از متابولیسم گلوکز دو ATP (آدنوزین تری فسفات) و در شرایط هوازی از متابولیسم گلوکز سی و هشت ATP انرژی حاصل می‌شود. البته ممکن است تصور کنید هضم دگرگشت بی هوازی باعث تخریب انرژی می‌شود در صورتیکه اسید لاکتیک جمع شده در ماهیچه با جریان خون به کبد می‌رود و مجدداً تبدیل به گلیکوژن می‌شود و دوباره قند می‌سازد.
ساختار تمام کربوهیدرات‌ها یکسان نیست. کربوهیدراتهای ساده که در چیپس، کلوچه و نان سفید وجود دارند به سادگی هضم می‌شوند اما کربوهیدرات‌های مرکب که در میوه‌ها و سبزی‌ها و نان جو و سایر حبوبات وجود دارند به سرعت هضم نشده و درصد سوخت آنها پایین است. [۱]
[ویرایش] کارکرد مواد قندی و نشاسته در بدن
تولید گرما نقش اصلی و عمده این مواد تولید انرژی در بدن است. تنظیم قند خون بدن سالم بعد از جذب قندها به وسیله اعمالی که انجام می‌دهد، مقدار آن را تا حدودی ثابت نگه می‌دارد. ذخیره در بدن مقدار اضافی مواد قندی و نشاسته‌ای در کبد و ماهیچه‌ها به میزان معینی ذخیره و بقیه به صورت چربی در بافت چربی ذخیره می‌گردد تا در صورت لزوم، بدن بتواند به عنوان منبع انرژی از آن استفاده نماید.

[ویرایش] فعالیت نوری قندها
به استثنا ۱ و ۳ - دی‌هیدروکسی- پروپانون، همه قندهایی که تاکنون ذکر شده‌اند، حداقل حاوی یک مرکز فضایی‌اند. ساده‌ترین قند کایرال، ۳ و ۲ - دی‌هیدروکسی پروپانون (گلیسرآلدئید) با یک کربن نامتقارن است. فرم راست‌بر آن R است، به صورتی که در طرحهای فیشر مولکول نشان داده می‌شود، انانتیومر چپ‌بر آن، S می‌باشد.
گر چه نامگذاری S و R برای نامیدن قندها کاملا رضایت بخش است، اما سیستم نامگذاری قدیمی هنوز بکار گرفته می‌شود. این سیستم نامگذاری، قبل از تدوین پیکربندی مطلق قندها متداول بوده، همه قندها را به ۲ و ۳ - دی‌هیدروکسی پروپانال (گلیسرآلدئید) مرتبط می‌سازد. در این روش بجای استفاده از S و R از پیشوند D برای انانتیومر (+) وL برای انانتیومر (-) گلیسرآلدئید استفاده می‌شود.
[ویرایش] قندها، تشکیل‌دهنده همی‌استالهای درون مولکولی
قندها ترکیبات هیدروکسی کربونیل‌اند و بایستی قادر به تشکیل درون مولکولی همی استال باشند. در واقع گلوکز و سایر هگزوزها و پنتوزها به صورت مخلوط در حال تعادل با ایزومرهای حلقوی همی‌استال خود هستند. در این مخلوط در حال تعادل، ایزومر حلقوی همی‌استال برتر است. در اصل هر یک از پنج گروه هیدروکسی می‌توانند به گروه کربونیل آلدئید افزوده شوند. اما گرچه حلقه‌های پنج ضلعی نیز شناخته شده هستند، حلقه‌های شش ضلعی معمولا محصول برتر می‌باشند.
[ویرایش] گسستگی اکسایشی قندها
واکنشگری که باعث شکستن پیوند C-C می‌شود، پریدیک اسید (HIO۴) است. این ترکیب دی‌الهای مجاور را اکسایش کرده، ترکیبات کربونیل ایجاد می‌شوند. از آنجا که اغلب قندها چندین دی‌ال مجاور دارند، اکسایش با HIO۴مخلوط پیچیده‌ای ایجاد می‌کند. مقدار کافی از اکسنده، زنجیر قند را بطور کامل به ترکیبات یک کربنی تبدیل می‌کند.
از این روش برای شناسایی ساختار قندها استفاده می‌شود. مثلا از مجاورت گلوکز با ۵ اکی والان HIO۴، پنج اکی والان فرمی اسید و ۱ اکی والان فرمالدئید بدست می‌آیند. در اکسایش فروکتوز ایزومری نیز همان مقدار عامل اکسنده مصرف شده، اما محصولات، ۳ اکی والان اسید، ۲ اکی والان آلدئید و یک اکی والان دی‌اکسید هستند.
[ویرایش] انرژی‌زایی کربوهیدرات‌ها
کربوهیدرات‌ها انرژی‌زا هستند و انجام اعمال حیاتی را تسهیل می‌نمایند، از اینرو از بهترین مواد تغذیه‌ای برای ورزشکارانند. مواد قندی و نشاسته‌ای یکی از مهم‌ترین و ارزانترین منابع انرژی در رژیم غذایی انسان بشمار می‌روند. قسمت مهمی از غذاهای مردم آسیا، آفریقا و بسیاری از نقاط جهان از مواد قندی و نشاسته‌ای تشکیل شده‌است. به علت ارزانی کربوهیدرات‌ها، اکثر مردم از آنها استفاده می‌کنند و ۴۰ تا ۵۰ درصد غذای روزانه را تشکیل می‌دهند. هنگامی که کربوهیدرات‌ها وارد بدن می‌شوند به انرژی تبدیل می‌گردند و مقدار اضافی آنها در بافتهای چربی ذخیره می‌شود. در همه نقاط دنیا یک ماده غذایی نشاسته‌ای، غذای اصلی مردم است. در بیش از ۵۰ درصد کشورهای دنیا برنج، گندم، ذرت، سیب زمینی و نان، را به عنوان غذای اصلی استفاده می‌کنند. مشتقات تک قندیها، سوریبتول است که از احیای گلوکز به دست می‌آید. ویژگی آن سرعت جذب خیلی کند است. بنابراین به طور کامل جذب نمی‌شود. سرعت کند جذب سوریبتول در چند زمینه مورد استفاده تغذیه‌ای قرار می‌گیرد: در افراد مبتلا به مرض قند که تمایل به خوردن مربا یا شربت شیرین دارند می‌توان از سوریبتول استفاده کرد. زیرا به علت جذب کند سوریبتول مقداری از این مواد وارد روده شده و توسط فلور روده تخمیر می‌شود و گاز ایجاد می‌کند.بنابراین فرد مبتلا به مرض قند می‌تواند دو قاشق مرباخوری سوربیتول بخورد و اگر مقدار زیادتری استفاده کند دچار نفخ می‌شود و اگر مقدار بیشتری استفاده کند دچار اسهال می‌شود. یکی از مشکلات افرادی که رژیم لاغری می‌گیرند، پائین آمدن قند خون و احساس گرسنگی است. بنابراین سوریبتول درست است که کربوهیدرات است اما به دلیل جذب کُند، مصرف مقدار کمی از آن می‌تواند قند خون را در حد طبیعی نگه دارد و یا در افرادی که در ذخیره سازی گلیکوژن کبدی مشکل دارند، می‌توان از این ویژگی بهره جست. مشتقات تک قندی به نام اینوزیتول، که یک هکزوز حلقوی است، معمولاً در سبوس غلات مثل نان به صورت ترکیب با شش مولکول اسید فسفوریک است که اصطلاحاً به آن اسید فیتیک می‌گویند. وقتی اسید فیتیک بدین صورت است، ارزش تغذیه‌ای ندارد زیرا قند و فسفر آن قابل استفاده نیست و در ضمن مانع جذب کلسیم و آهن غذا نیز می‌شود، اما اگر نانی مثل نان سنگک را تخمیر کنیم به وسیله خمیر ترش اسید فیتیک تجزیه می‌شود، قند و فسفر آن قابل استفاده می‌گردد و مانع از جذب کلسیم و فسفر هم نمی‌شود.
[ویرایش] منابع
http://fa.wikipedia.org/wiki/%DA%A9%D8%B1%D8%A8%D9%88%D9%87%DB%8C%D8%AF%D8%B1%D8%A7%D8%AA

منابع غذایی کربوهیدرات ها
بدن ما برای انجام اعمال و وظایف خود به انرژی نیاز دارد. کربوهیدرات ها منبع اصلی تهیه و تدارک انرژی برای بدن هستند.

منابع عمده کربوهیدرات ها اغلب غذاهای گیاهی اند که می توان به سبزیجات، غلات و حبوبات اشاره کرد. شیر و لبنیات نیز به میزان کافی کربوهیدرات دارند.
کربوهیدرات ها به دو گروه تقسیم بندی می شوند:
1- کربوهیدرات های ساده
2- کربوهیدرات های پیچیده
کربوهیدرات های ساده که اغلب تحت عنوان "قندهای ساده" نامیده می شوند، حاوی فروکتوز، ساکاروز و لاکتوز می باشند.
میوه ها مانند انبه و موز منابع غنی کربوهیدرات ها هستند. بهترین راه برای دریافت کربوهیدرات ها خوردن میوه ها و سبزیجات است.

سبزیجات و میوه ها غنی از کربوهیدرات ها هستند، مخصوصا اگر به صورت خام خورده شوند.
سبزیجات تازه حاوی 70 درصد آب، 5 درصد پروتئین و چربی و ویتامین، و 25 درصد نشاسته و قندهاست.
توصیه می شود که در یک رژیم غذایی سالم، مواد غذایی کربوهیدرات دار وجود داشته باشد.
برای دریافت سالم و کافی کربوهیدرات ها به افراد توصیه می شود که ماده غذایی را به شکل طبیعی خود مصرف نمایند، بدین ترتیب که به جای آب پرتقال، خود پرتقال را بخورند.
نوشیدن آبمیوه های کنسرو شده که به آن ها قندهای مصنوعی اضافه شده است و در واقع فرم طبیعی کربوهیدرات ها نیستند، مناسب نمی باشد.
خوردن سبزیجات خام خیلی بهتر از مصرف سبزیجات پخته است، مانند اسفناج که اگر به صورت خام خورده شود، فواید آن برای بدن خیلی بیشتر خواهد بود.
بهترین ویژگی کربوهیدرات ها این است که خیلی سریع انرژی آزاد می کنند. از طرفی اگر این انرژی به مصرف نرسد، فورا به چربی تبدیل می شود. به خصوص کربوهیدرات های تصفیه شده و کم ارزشی که در تنقلات یا به اصطلاح "junk foods" وجود دارند، بیشتر و سریع تر به چربی تبدیل می شوند. پس باید کربوهیدرات ها، بر اساس وزن و نیازهای افراد مصرف شوند.
فردی که اضافه وزن دارد، باید مقدار کربوهیدرات مصرفی خود را کنترل کند، زیرا اگر این کربوهیدرات ها نسوزند و به مصرف نرسند، تبدیل به چربی شده و منجر به اضافه وزن بیشتر می شود.
فرآورده های تصفیه شده مانند بستنی ، آبنبات ها، کلوچه ها، شیرینی ها و شکلات ها دارای کربوهیدرات های مصنوعی هستند که مصرف آن ها توصیه نمی شود.
مریم مرادیان نیری - کارشناس تغذیه
منبع: http://www.ayushveda.com/dietfitness/sources-of-carbohydrates
http://www.tebyan.net/index.aspx?pid=70004



• منابع غذایی کربوهیدرات ها
• بدن ما برای انجام اعمال و وظایف خود به انرژی نیاز دارد. کربوهیدرات ها منبع اصلی تهیه و تدارک انرژی برای بدن هستند. منابع عمده کربوهیدرات ها اغلب غذاهای گیاهی اند که...


• ارزش غذایی نان
• با توجه به ویژگی‌ های منطقه ‌ای، فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی کشور ما، غلات به ویژه نان از منابع اصلی الگوی غذایی روزانه ‌ی جامعه ‌ی ایرانی است و بخش عمده‌ای از نیازهای انرژی و پروتئین بدن را تأمین می ‌کند، طوری که روزانه حدود...


• نقش کربوهیدارت ها در سلامتی انسان
• یک رژیم غذایی سالم باید بر پایه ی غذاهای پرکربوهیدرات باشد. از سوی دیگر، مصرف کربوهیدرات با جلوگیری ازمجموعه ی مشکلات مزمن از قبیل پوسیدگی دندان ، بیماری های قلبی، سرطان ، چاقی و مشکلات رفتاری از قبیل بیش فعالی ارتباط دارد.غ...


• اثرات مضر جوش شیرین که در پخت نان ها مصرف می شود
• خمیر نان به صورت بیولوژیکی، یعنی توسط میکروارگانیسم های مخمر نانوایی، گاز CO2 تولید می کند که این عمل باعث پوکی نان می شود. هم چنین این میکروارگانیسم ها، اسیدهایی تولید می کنند که باعث فرم پذیری نان می شود و طعم و بوی نان را...


• نان های ایرانی چگونه اند؟
• در حال حاضر انواع مختلفی از نان از جمله سنگك، تافتون، لواش و بربری در ایران به مصرف می رسند كه خوشبختانه این نان ها تا اندازه ای از شر الك های چند صفر مصون مانده اند. هر چند متاسفانه در گوشه و كنار نان سفید به چشم می خورد و ...


• چرا نباید جوش شیرین مصرف كرد ؟
• ف کرد ؟ " از سالها پیش نانواها برای این که خمیر نان زودتر ور بیاید و بتوانند سریع تر و به تعداد بیشتری نان بپزند، از جوش شیرین استفاده


http://www.tebyan.net/index.aspx?pid=252

کربوهیدراتها

علوم طبیعت > شیمی > شیمی آلی > شیمی مواد غذایی
(cached)
________________________________________

کربوهیدراتها دسته‌ای از ترکیبات شیمیایی طبیعی بسیار مهم از مواد تشکیل دهنده گیاهان ، گلها ، سبزیجات و درختان هستند. به علاوه کربوهیدراتها به عنوان سیستم منبع ذخیره انرژی عمل می‌کنند، آنها به آب ، کربن دی‌اکسید و گرما یا سایر انواع انرژی متابولیزه می‌شوند.




کربوهیدراتها ، منبع مهم غذایی
بدین ترتیب کربوهیدراتها ، منبع مهم غذایی‌اند. کربوهیدراتها همچنین به عنوان واحدهای سازنده چربیها و نوکلئیک اسیدها عمل می‌کنند. سلولز ، نشاسته و قند معمولی ، کربوهیدرات می‌باشند. از آنجا که این ترکیبات چندین گروه عاملی دارند به چند عاملی موسومند. مانند گلوکز و بسیاری از اجزا سازنده ساده ، کربوهیدراتهای پیچیده دارای فرمول عمومی هستند.
نام و ساختار کربوهیدراتها
ساده‌ترین کربوهیدراتها ، قندها یا ساکاریدها هستند. با افزایش طول زنجیر ، تعداد کربنهای با مراکز فضایی افزایش می‌یابند و بدین ترتیب تعداد زیادی دیاسترومر امکانپذیر می‌شوند. خوشبختانه برای شیمیدانها عمدتا یکی از چند انانیتومر امکانپذیر ، اهمیت دارد. قندها ترکیبات پلی هیدروکسی کربونیل‌اند، از این رو می‌توانند همی استالهای حلقوی پایداری ایجاد کنند ، بدین ترتیب ساختارهای اضافی و تنوع شیمیایی برای این ترکیبات پدید می‌آید.



طبقه بندی قندها
کربوهیدراتها نام عمومی قندهای منومری (منوساکاریدها) ، دی‌مری (دی‌ساکاریدها) ، تریمری (تری‌ساکاریدها) ، الیگومری (الیگوساکاریدها) و پلیمری (پلی‌ساکاریدها) بدست آمده از قند (ساکاروم ، لاتین قند) می‌باشند. یک منوساکارید یا قند ساده ، یک آلدئید یا کتونی با حداقل دو گروه هیدروکسیل است. بدین ترتیب دو عضو ساده این طبقه از ترکیبات ، 2 و 3 - دی هیدروکسی پروپانال (گلیسرآلدئید) ، 1 و 3 - دی هیدروکسی پروپانون (1 و 3 - دی هیدروکسی استون) می‌باشند.

قندهای پیچیده از اتصال قندهای ساده همراه با حذف آب بدست می‌آیند. قندهای آلدئیدی بصورت آلدوزها طبقه بندی می‌شوند. آنهایی که عامل کتونی دارند، کتوز خوانده می‌شوند. بر اساس طول زنجیر ، قندها ، تریوز (3 کربنی) ، تتروز (4 کربنی) ، پنتوز (5 کربنی) ، هگزوز (6 کربنی) و غیره نامیده می‌شوند. از اینرو ، 2 و 3 - دی هیدروکسی پروپانول (گلیسرآلدئید) یک آلدوتریوز است. در حالی که 1 و 3 - دی هیدروکسی پروپانون یک کتوتریوز می‌باشد.
گلوکز
گلوکز ، قند خون یا قند انگور (گلایکیس ، در فرهنگ یونانی به معنی شیرین) که به دکستروز موسوم است، یک پنتاهیدروکسی هگزانال بوده ، از اینرو در خانواده آلدوزهگزوزها جای دارد. گلوکز بصورت طبیعی در بسیاری از میوه‌ها و گیاهان با غلظتی در گستره %0.08 تا 0.1% در خون انسان وجود دارد.
فروکتوز
ایزومر کتوهگزوزی گلوکز ، فروکتوز است. فروکتوز شیرین‌ترین قند طبیعی است (برخی از قندهای سنتزی شیرین‌ترند). فروکتوز نیز در بسیاری از میوه‌ها (فروکتوز در فرهنگ لاتین به معنی میوه) و در عسل وجود دارد.
ریبوز
قند طبیعی مهم دیگر آلدوپنتزو ریبوز است. این قند واحد ساختاری ریبونوکلئیک اسیدها می‌باشد. فرمول ساده یا تجربی برای همه قندها می‌باشد. این فرمول ، هم ارز فرمول هیدرات کربن است. این یکی از دلایلی است که به این دسته از ترکیبات کربوهیدرات گفته می‌شود.



دی‌ساکاریدها و پلی‌ساکاریدها
دی‌ساکارید از تشکیل دو مونوساکارید از طریق تشکیل یک پل اتری (معمول استال) بدست می‌آید. هیدرولیز دی‌ساکاریدها ، منوساکاریدها را دوباره بدست می‌دهد. تشکیل اتر بین یک منو و یک دی‌ساکارید یک تری‌ساکارید ایجاد می‌کند و تکرار این فرآیند نهایتا به تولید یک پلیمر طبیعی (پلی‌ساکارید) منجر می‌شود. چنین کربوهیدراتهای پلیمری ، تشکیل‌دهنده اسکلت اصلی سلولز و نشاسته هستند.
فعالیت نوری قندها
به استثناء 1 و 3 - دی‌هیدروکسی- پروپانون ، همه قندهایی که تاکنون ذکر شده‌اند، حداقل حاوی یک مرکز فضایی‌اند. ساده‌ترین قند کایرال ، 3 و 2 - دی‌هیدروکسی پروپانون (گلیسرآلدئید) با یک کربن نامتقارن است. فرم راست‌بر آن R است، به صورتی که در طرحهای فیشر مولکول نشان داده می‌شود، انانتیومر چپ‌بر آن ، S می‌باشد.

گر چه نامگذاری S و R برای نامیدن قندها کاملا رضایت بخش است، اما سیستم نامگذاری قدیمی هنوز بکار گرفته می‌شود. این سیستم نامگذاری ، قبل از تدوین پیکربندی مطلق قندها متداول بوده ، همه قندها را به 2 و 3 - دی‌هیدروکسی پروپانال (گلیسرآلدئید) مرتبط می‌سازد. در این روش بجای استفاده از S و R از پیشوند D برای انانتیومر (+) وL برای انانتیومر (-) گلیسرآلدئید استفاده می‌شود.
قندها ، تشکیل‌دهنده همی‌استالهای درون مولکولی
قندها ترکیبات هیدروکسی کربونیل‌اند و بایستی قادر به تشکیل درون مولکولی همی استال باشند. در واقع گلوکز و سایر هگزوزها و پنتوزها به صورت مخلوط در حال تعادل با ایزومرهای حلقوی همی‌استال خود هستند. در این مخلوط در حال تعادل ، ایزومر حلقوی همی‌استال برتر است. در اصل هر یک از پنج گروه هیدروکسی می‌توانند به گروه کربونیل آلدئید افزوده شوند. اما گرچه حلقه‌های پنج ضلعی نیز شناخته شده هستند، حلقه‌های شش ضلعی معمولا محصول برتر می‌باشند.
گسستگی اکسایشی قندها
واکنشگری که باعث شکستن پیوند C-C می‌شود، پریدیک اسید (HIO4) است. این ترکیب دی‌الهای مجاور را اکسایش کرده ، ترکیبات کربونیل ایجاد می‌شوند. از آنجا که اغلب قندها چندین دی‌ال مجاور دارند، اکسایش با HIO4مخلوط پیچیده‌ای ایجاد می‌کند. مقدار کافی از اکسنده ، زنجیر قند را بطور کامل به ترکیبات یک کربنی تبدیل می‌کند.

از این روش برای شناسایی ساختار قندها استفاده می‌شود. مثلا از مجاورت گلوکز با 5 اکی والان HIO4، پنج اکی والان فرمی اسید و 1 اکی والان فرمالدئید بدست می‌آیند. در اکسایش فروکتوز ایزومری نیز همان مقدار عامل اکسنده مصرف شده، اما محصولات ، 3 اکی والان اسید ، 2 اکی والان آلدئید و یک اکی والان دی‌اکسید هستند.
http://daneshnameh.roshd.ir/mavara/mavara-index.php?page=%da%a9%d8%b1%d8%a8%d9%88%d9%87%db%8c%d8%af%d8%b1%d8%a7%d8%aa%d9%87%d8%a7&SSOReturnPage=Check&Rand=0

مصرف کربو هيدرات و متا بوليسم

کربوهيدراتها منبع مهم انرژي براي متابوليسم انسان هستند . گليکوژن عضله اسکلتي و گلوکز خون مشتق شده از کبد، کربوهيدراتهاي قابل دسترسي هستند که بعنوان منابع اوليه سوخت در خلال ورزش هوازي و بي هوازي مورد استفاده قرار مي گيرند. در خلال ورزش شديد، تجزيه گليکوژن عضله يا گلوکز خون به اسيد لاکتيک منجر به خستگي عضلاني مي شود. استفاده از رژيم کربوهيدرات در ابتدا، در خلال و بعد از ورزش مي تواند به طور زيادي عملکرد عضله را از طريق افزايش ذخاير گليکوژن کبد و عضله يا از طريق حفظ هموستاز گلوکز خون بهبود بخشد. تحقيق اخير بر روي متابوليسم کربوهيدرات در خلال ورزش ثابت کرده است که :



1- گلوکز خون يک منبع انرژي مهم هنگامي که ورزش سبک طولاني بيش از دو ساعت ادامه يابد مي باشد.

2- متابوليسم کربوهيدرات در خلال ورزش توسط متغير پيچيده هورموني و کنترل موضعي تنظيم مي شود.

3- انتقال گلوکز در عضله به طور قابل توجهي تجزيه گلوکز و ساخت گليکوژن را در طي ورزش و بعد از آن تنظيم مي کند.

4- اثر مکمل کربوهيدرات در خلال ورزش بستگي به ميزان تخليه معده و نوع و زمان و مقدار هضم کربوهيدرات دارد.

5- دوباره سازي گليکوژن بعد از ورزش نيز بستگي به نوع، زمان و مقدار کربوهيدرات هضم شده بعد از ورزش دارد.

هدف از اين بخش بررسي اين موضوعات در ارتباط با متابوليسم کربوهيدرات و فراهم نمودن راهنمايي هاي عملي براي تغذيه کربوهيدرات و عملکرد ورزشي بهينه مي باشد.





























مصرف کربوهيدرات و متابوليسم

الف ـ رژيم غذايي ، هضم و ذخيره سازي

قندها شامل منوساکاريد ها[1]، (گلوکز[2] و فروکتوز[3]) ، دي ساکاريدها[4] (ساکارز[5] ، مالتوز[6] و لاکتوز[7]) و پلي ساکاريدها[8] (نشاسته، سلولز، همي سلولز و پکتين) مي باشند

اين بخش درباره کربوهيدراتهاي قابل دسترسي بحث مي کند يعني آنهايي که مي توانند بوسيله آنزيمهاي هضم کننده ، هيدروليز شده و در روده کوچک جذب شوند. کربوهيدراتها در معده و روده کوچک به منوساکاريدها تجزيه مي شوند که غالباً به صورت گلوکز مي باشند. گلوکز و گالاکتوز به وسيله مکانيسم انتقال فعال جذب مي شود ولي فروکتوز توسط انتشار تسهيل شده جذب مي شود. ميزان جذب گلوکز دو برابر فروکتوز است. منوساکاريدهاي جذب شده از طريق سياهرگ باب کبدي به کبد حمل مي شوند. فروکتوز از گذرگاه گليکونئوژنز به پيروات تبديل مي شود و در کبد به استيل کوآ تبديل شده و به عنوان سوبسترايي براي ساخت اسيد چرب وتري گليسيريد و گليکوژن مورد استفاده قرار مي گيرد. ذخيره کلي کربوهيدرات به صورت گليکوژن در بدن کم است. در کبد و عضلات 1 تا 20% ذخيره مي شود. بيشترين ذخيره به عنوان سوخت تري گليسيريد است که در ابتدا 80% در بافت چربي ذخيره مي شود. منبع ذخيره ديگر پروتئين است (17%) با اين وجود، اسيدهاي آمينه مشتق شده از پروتئين، ابتدا براي سوخت پروتئين و عملکردهاي آنابوليکي ديگر در افرادي که به اندازه کافي کربوهيدرات و پروتئين دارند مورد استفاده قرار مي گيرند. 1 تا 3% از کل انرژي مصرفي در خلال ورزش توسط آمينواسيدها است. بنابراين واضح است که ليپيدوکربوهيدرات دوسوبستراي انرژي مهم را از لحاظ فيزيولوژيکي در افراد با رژيم غذاي طبيعي هم در حالت ناشتا و هم در خلال ورزش تشکيل مي دهند.

غلظت گليکوژن کبد از عضله اسکلتي بيشتر است (از 4% تا 8%) گليکوژن عضله کمتر از 5/1% است و براي رسيدن به 3% نياز به بارگيري کربوهيدرات دارد. با اين وجود مقدار کلي گليکوژن ذخيره شده در عضله (300 تا 400 گرم) بيشتر از کبد (80 تا 90 گرم) است که مربوط به توده عضلاني بيشتر است. گليکوژن در تارهاي تند انقباض بيشتر از کند انقباض است. گليکوژن عضله و کبد گلوکز خون (20 گرم) بر روي فقط 1800 کيلوکالري دارند که براي مصرف کالري روزانه اغلب بزرگسالان حتي در يک 24 ساعت کافي نيست.









نظر شما( 1 )



ليست کل يادداشت هاي اين وبلاگ
ويژ گيها ي يک مربي موفق
عشق
اشتغال با تربيت نيروي کار
گرم کردن
آما دگي جسماني براي فعا ليت هاي ورزشي
[عناوين آرشيوشده

http://mashayekh.parsiblog.com/-374872.htm

این مواد مغذی عبارت هستند از کربوهیدرات ها، ویتامین های گروه b، ویتامین c، اسیدهای چرب امگا 3 و املاحی مثل ید، فسفر و آهن ... کربوهیدرات ها، اولاما در ارتباط با نقش و وظایف اختصاصی مواد مغذی در بازدهی هوش و حافظه خانم بزرگمهر این چنین توضیح می دهد، کربوهیدرات ها (مواد قندی - نشاسته ای) سوخت اختصاصی سلول های عصبی هستند ... این سلول ها انرژی مورد نیاز خود را به طور معمول از کربوهیدرات ها دریافت می کنند لذا لازم است این دسته از مواد مغذی، به میزان لازم و کافی در اختیار فرد قرار گیرند ... نکته قابل توجه دیگر آن است که کربوهیدرات ها قادر به ذخیره طولانی در بدن نیستند بنابراین چنان چه انسان به مدت طولانی از مصرف شان محروم باشد دچار عوارض عصبی از جمله کاهش قدرت یادگیری، تمرکز و ضعف حافظه می شود ... در اینجا لازم است تاکید شود که دو دسته از افراد معمولا در معرض خطر کمبود این دسته از مواد مغذی (کربوهیدرات ها) و اختلالات ناشی از آن قرار می گیرند: اول افرادی که صبحانه میل نمی کنند و دوم افرادی که رژیم های لاغری غلط می گیرند ... مصرف نکردن صبحانه!همان گونه که اشاره شد، کربوهیدرات ها فقط به مدت کوتاه در بدن قابل ذخیره هستند و افرادی که صبحانه میل نمی کنند دچار افت قندخون یا هیپوگلیسمی می شوند که از عوارض مهم آن کاهش قدرت یادگیری، ضعف حافظه و کاهش قدرت تمرکز است، البته عوارض عصبی دیگری مانند خستگی، سستی و بی حالی و بی میلی به کار و تحصیل نیز گریبان گیر فرد می شود

منبع : تبیان تاریخ : 16 فروردین 1389 شاخه : غذا و سلامتی

آشنایی با خواص کدو سبز

... 4 گرم کربوهیدرات: 3

منبع : همشهری آنلاین تاریخ : 15 فروردین 1389 شاخه : میوه ها و سبزی ها

گیلاس و خواص آن

... ارزش تغذیه ای گیلاس:هر 100 گرم گیلاس (حدود 14عدد گیلاس متوسط) دارای این ترکیبات است:انرژی 72/06کیلو کالری رطوبت 80/74گرم کربوهیدرات 16/60گرم پروتئین 1/21گرم چربی 0/69 گرم فیبر 1/87 گرم کلسیم 14/71 میلی گرم فسفر 19/12میلی گرم آهن 0/38 میلی گرم پتاسیم 223/5 میلی گرم فلوئور 11/76میلی گرم ویتامین آ 21/47 reویتامین ث 7/06میلی گرم اسید فولیک راهنمایی های تغذیه ای:چربی اشباع شده در گیلاس بسیار کم است

منبع : تبیان تاریخ : 12 فروردین 1389 شاخه : میوه ها و سبزی ها

قره قات ؛ ضد میکروبی قوی

... ترکیبات دیگر قره قات شامل تانن ها(که عمدتا از نوع کاتشول می باشند)، تری ترپنوئیدها، کربوهیدرات به مقدار حدود ده درصد، مقدار کمی پروتئین، فیبر، اسید های آسکوربیک (2 تا 10 میلی گرم در صد گرم)، سیتریک، مالیک، کینیک و مقدار کمی بنزوئیک و گلوکورونیک، گلوکزید لیپتوزین، مقدار کمی آلکالوئید، پکتین و فلاونوئیدها هستند

منبع : تبیان تاریخ : 1 فروردین 1389 شاخه : میوه ها و سبزی ها

سین ی از هفت سین

... به طور کلی در فرآیند جوانه زدن، ویتامین ها، املاح و پروتئین به مقدار زیادی افزایش می یابد ولی کالری و کربوهیدرات کاهش می یابد ... افزایش پروتئین در حین جوانه زدن در اثر شکسته شدن مولکول های کربوهیدرات و ترکیب آن ها با نیتروژن موجود در هوا می باشد ... در اثر این فعل و انفعال مقدار کربوهیدرات کاهش می یابد و این تغییرات شیمیایی باعث ایجاد پروتئین قابل جذب و هضم در بدن می شود

منبع : تبیان تاریخ : 29 اسفند 1388 شاخه : چاشنی ها و دسرها

مسافرت بدون اضافه وزن !

... بهترین آن ها ترکیبی است از مواد غذایی که کمی پروتئین و کربوهیدرات های پیچیده ی بالا داشته باشند تا مدت زمان طولانی تری شما را سیر نگه دارند

منبع : تبیان تاریخ : 29 اسفند 1388 شاخه : غذا و سلامتی

آشنایی با بیسکوییت ها

... آرد منبع پروتئین، کربوهیدرات، ویتامین های گروه b و املاحی مثل آهن است؛ البته ارزش تغذیه ای بیسکوییت، کامل نیست اما در مجموع می تواند میان وعده ای خوب در فاصله صبحانه تا ناهار یا ناهار تا شام باشد و نیازهای بدن را تا حدی برآورده کند ... شکر، روغن و کربوهیدرات (قند) موجود در آن می تواند انرژی بدن را تامین کند و با توجه به همین مساله که بیسکوییت کالری بالایی دارد نباید در خوردن آن افراط کرد

منبع : تبیان تاریخ : 23 اسفند 1388 شاخه : چاشنی ها و دسرها

تغذیه سالم در دوران بارداری (2)

... سئوال: آیا می توانم در دوران بارداری از رژیم کم کربوهیدرات پیروی نمایم؟رژیم های کم کربوهیدرات و پرپروتئین از رژیم های غذایی مشهور هستند ... هیچ مطالعه ای در زمینه ی اثرات رژیم کم کربوهیدرات بر بارداری انجام نگرفته است و لذا اثرات آن بر جنین ناشناخته است

منبع : تبیان تاریخ : 18 اسفند 1388 شاخه : غذا و سلامتی

6 جایگزین برای سس سالاد

... اگر قصد دارید غذایی کربوهیدرات دار بخورید بهترین کار برای این که قند خون تان بالا نرود اضافه کردن روغن زیتون به سالادتان است

منبع : تبیان تاریخ : 18 اسفند 1388 شاخه : غذا و سلامتی

انواع نان صنعتی

... نان کم نشاسته:حاوی حداقل 50 درصد کربوهیدرات است

منبع : تبیان تاریخ : 4 اسفند 1388 شاخه : حبوبات،غلات ، دانه های روغنی و


http://xn--mgbbhsic6mh48fek.worldfood.ir

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر