۱۳۸۹ شهریور ۲۲, دوشنبه

PH طبع بدن اسيد و باز

طبع چيست؟‌

حالتي است كه عواملي چون محيط زيست شرائط آب و هوايي,‌ نوع تغذيه، عوامل جغرافيايي, دماي محيط و نحوه زندگي و نژاد حالتي را از نسلي به نسل ديگر انتقال مي دهد و آن حالت ارثي است اين حالت ها در افراد مختلف متفاوت بوده و بعضي از افراد بدنشان گرايش به حالت اسيدي داشته كه اين حالت را از نظر طب قديم (طبع سرد)‌ مي نامند. و اين طبع تا آخر عمر با شخص بوده و تغييري نمي كند.

و اما افرادي كه بدنشان گرايش بسوي بازي (قليايي) دارند به آن دسته از افراد مي گوييم كه از طبع گرمي برخوردارند.

و اما طبع معتدل طبعي است ميان سرد و گرم كه در واقع حالت تعادل را دارد و عموما اينگونه افراد نسبت به دو گروه ديگر كم بوده و كمتر دچار انواع بيماري ها مي شوند. يعني pH بدن اينگونه افراد بيشتر حالت تعادل را دارد و براحتي تغيير نمي كند.

نتيجه:‌ پس طبع سرد كه ارثي است و افرادي كه داراي چنين طبعي هستند اگر در مورد غذاي مصرفي روزانه خود دقيق نباشند بيشتر در معرض بيماري ( MS ) ‌ قرار مي گيرند. زيرا مواد غذايي هم مثل انسان داراي طبايع مختلف بوده و بايد مورد مطالعه و بررسي قرار گيرد تا طبع مواد غذايي مشخص شود در غير اين صورت افراد دچار انواع بيماري ها خواهند شد.

بعنوان مثال:‌ آيا تاكنون انديشيده ايد كه فرق ماست با ترشي و خرما چيست؟‌

هر كدام چه اثرات مفيد يا مخربي را در مغز و ساير اندام هاي بدن ايجاد مي كنند يا خير؟‌

بدن انسان هم از اندام هاي مختلفي تشكيل شده و هر كدام داراي طبع مختلفي هستند كه مختصري به آن مي پردازيم. جالب توجه اين كه بدن انسان از اندام هاي مختلفي تشكيل شده است مانند:

مغز,‌ كليه ها,‌ كبد,‌ استخوان ، سيستم گوارش و امثالهم... از نظر طب قديم هر كدام از اين اندام ها داراي طبع خاصي بوده كه بايد مورد شناسايي قرار گيرد, تا اشخاص در نوع غذاي مصرفي خود دقت بيشتري را مبذول دارند.

بعنوان مثال ‌سيستم مغز و اعصاب (اعصاب مركزي) از طبع سردي برخوردار است يعني اين اندام گرايش بحالت ا سيدي دارد و اگر افراد از غذاهاي سردي بخش (‌اسيدي)‌ مرتب استفاده نمايند اين عضو حساس را دچار اختلال و بيماري خواهند نمود از جمله ( MS )‌,‌ براي درك بيشتر اين مطلب ناچاراً اصطلاح (pH )‌ را بايد توضيح دهم تا مسائل براي شما عزيزان روشن تر شود و علت بيماري خود را بدانيد و با رعايت مسائل بيان شده خود را از اين حالت نجات دهيد. انشاء‌ الله

بازگشت به فهرست مقاله


--------------------------------------------------------------------------------

pH چيست؟

‌ pH يعني غلظت يون هيدروژن در مايع خارج سلولي است.

بر اثر نوع تغذيه در بدن انسان حالتي بوجود ميآيد (‌كاهش يا افزايش يون هيدروژن) كه گرايش بحالت اسيدي يا بازي دارد كه آن حالت را pH گويند. كه در بدن بايد حالت ثابتي را داشته باشد. غلظت يون هيدروژن در مايع خارج سلولي بطور طبيعي در حد ثابت تقريبا اكي والان در ليتر مي باشد اين مقدار مي تواند تا بدون ايجاد مرگ تغيير كند در واقع pH براي بيان غلظت هيدروژن مورد استفاده قرار مي گيرد.

اگر بخواهيم بطور ساده تر بيان كنيم چنين مي شود:

pH طبيعي خون در حالت عادي ۳/۷ است و گاهي اوقات بر اثر نوع تغذيه تغيير مي كند اگر تغييرات كاهش يابد و pH بطرف (‌۴/۷ - ) برود اين حالت را (‌اسيدوز) ‌مي نامند و اگر افزايش يافته بطرف (‌۴/۷ + )‌ برود آن حالت را (‌ آلكالوز)‌ گويند.

عموما در بيماران مبتلا ( MS )‌ pH اكثراً گرايش به حالت اسيدي داشته و اگر اين حالت بر اثر نوع تغذيه تكرار شود بيمار در معرض حملات مداوم قرار خواهد گرفت,‌ و حال بيمار بمرور رو به وخامت خواهد رفت. جالب توجه اينكه غذاهائي كه اين حالت (اسيدوز)‌ را ايجاد مي كنند اين نوع بيماران علاقه وافري به مصرف آن نشان مي دهند.

مانند: ‌ماست,‌ بستني,‌ ترشي,‌ تمبر هندي,‌ ماهي و امثالهم...

توجه:‌ اين گونه بيماران بايد از مصرف غذاهاي اسيدي دوري جسته و رعايت حال خويش را بنمايند.


بازگشت به فهرست مقاله


--------------------------------------------------------------------------------

اسيد و باز چيست؟‌

تعريف اسيد: اسيد مولكول يا يوني است كه مي تواند يك هيدروژن به محلول اضافه كند يا بهتر و ساده تر بگويم اسيد دهنده هيدروژن مي باشد.

تعريف باز:‌ باز مولكول يا يوني است كه بتواند با يون هاي هيدروژن تركيب شود و يا بهتر بگويم بازگيرنده هيدروژن است.

بازگشت به فهرست مقاله


--------------------------------------------------------------------------------

تعادل اسيد و باز

منظور از تعادل اسيد و باز تنظيم غلظت يون هيدروژن در مايعات بدن است.

توجه:‌ تغييرات مختصري در غلظت يون هيدروژن نسبت به مقدار طبيعي موجب تغييرات بارز در سرعت واكنشهاي شيميايي در سلول ها مي گردد.

به اين معني كه بعضي از واكنشها را آهسته و بعضي را تسريع كند,‌ به همين دليل تنظيم غلظت يون هيدروژن يكي از جنبه هاي مهم هموستاز است هموستاز را قبلا توضيح داده ام كه يعني ثابت نگاه داشتن مواد لازم در محيط داخلي بدن است. كه اين كار را اندام هاي مختلف بدن انجام مي دادند تا بدن دچار اختلال نشود. حال براي درك بهتر و بيشتر مطالب فوق اثرات اسيدوز و آلكالوز را توضيح مي دهم تا شما عزيزان به علت بيماري خود پي ببريد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر