۱۳۸۸ اسفند ۱۹, چهارشنبه

اشنايي عمومي و ساده با داروها و بيماريها


تتراسايكلين
موارد مصرف تتراسايكلين ‌: اين‌ دارو در درمان‌ تشديدبرونشيت‌ مزمن‌، عفونتهاي‌ ناشي‌ ازبروسلا، كلاميديا، ميكوپلاسما و ريكتزيا ونيز در درمان‌ آكنه‌ ولگاريس‌ و افوزيون‌پلورال‌ ناشي‌ از سيروز يا بيماريهاي‌بدخيم‌ مصرف‌ مي‌شود.
فارماكوكينتيك‌: 75 درصد دارو از راه‌خوراكي‌ جذب‌ مي‌شود كه‌ اين‌ مقدار درحضور غذا كاهش‌ مي‌يابد. غلظت‌ سرمي‌دارو 3 ـ 2 روز پس‌ از مصرف‌ به‌ حددرماني‌ مي‌رسد. پس‌ از جذب‌ بخوبي‌ دراغلب‌ بافتها و مايعات‌ بدن‌ منتشر مي‌شود.دفع‌ دارو عمدتا كليوي‌ است‌، اما از راه‌صفرا نيز دفع‌ مي‌شود. نيمه‌ عمر دارو 11 ـ 6 ساعت‌ است‌ كه‌ در بيماران‌ آنوريك‌ممكن‌ است‌ تا 100 ساعت‌ نيز افزايش‌ يابد.
موارد منع‌ مصرف تتراسايكلين ‌: دارو در صورت‌ وجودعيب‌ كار كليه‌ و در كودكان‌ با سن‌ كمتر از12 سال‌ نبايد مصرف‌ شود.
هشدارها: 1 ـ اين‌ دارو بندرت‌ ممكن‌ است‌موجب‌ بروز حساسيت‌ به‌ نور شود.
2 ـ مصرف‌ تتراسيكلين‌ موضعي‌ ممكن‌است‌ باعث‌ حساس‌ شدن‌ پوست‌ و بروزحساسيت‌ به‌ دارو در صورت‌ مصرف‌موضعي‌ يا سيستميك‌ آن‌ در دفعات‌ بعدي‌شود.
عوارض‌ جانبيتتراسايكلين ‌: تهوع‌، استفراغ‌، اسهال‌،عفونت‌ ثانويه‌ ناشي‌ ازميكروارگانيسم‌هاي‌ مقاوم‌ و بندرت‌واكنش‌هاي‌ آلرژيك‌ با مصرف‌ اين‌ داروگزارش‌ شده‌ است‌. سردرد و اختلالات‌بينايي‌ ممكن‌ است‌ نشانه‌ افزايش‌ فشارداخل‌ جمجمه‌ باشند. همچنين‌ درد، قرمزي‌،تورم‌ يا ساير علايم‌ تحريك‌ با مصرف‌موضعي‌ اين‌ دارو گزارش‌ شده‌ است‌.
تداخل‌هاي‌ داروييتتراسايكلين ‌: مصرف‌ همزمان‌ اين‌دارو با آنتي‌اسيدها جذب‌ آن‌ را كاهش‌مي‌دهد. جذب‌ خوراكي‌ املاح‌ آهن‌ وتتراسيكلين‌ها در صورت‌ مصرف‌ همزمان‌دو دارو كاهش‌ مي‌يابد. سوكرالفات‌ جذب‌خوراكي‌ تتراسيكلين‌ها را كاهش‌ مي‌دهد.تتراسيكلين‌ها در صورت‌ مصرف‌ همزمان‌با داروهاي‌ خوراكي‌ جلوگيري‌ كننده‌ ازبارداري‌، اثر اين‌ داروها را ممكن‌ است‌كاهش‌ دهند.
نكات‌ قابل‌ توصيه‌: 1 ـ دوره‌ درمان‌ تراخم‌ بااين‌ دارو ممكن‌ است‌ چند ماه‌ طول‌ بكشد.مصرف‌ همزمان‌ تتراسيكلين‌ خوراكي‌ درصورت‌ شديد بودن‌ عفونت‌ ممكن‌ است‌ضروري‌ باشد.
2 ـ از مصرف‌ همزمان‌ داروهاي‌ آنتي‌ اسيد،مكمل‌هاي‌ حاوي‌ كلسيم‌ و آهن‌، ملين‌هاي‌حاوي‌ منيزيم‌ و سديم‌ بي‌كربنات‌ شير ولبنيات‌ طي‌ 3 ـ 1 ساعت‌ پس‌ از مصرف‌ اين‌دارو بايد خودداري‌ شود.
3 ـ بيمار نبايد به‌ مدت‌ طولاني‌ در معرض‌نور آفتاب‌ يا لامپهاي‌ داراي‌ اشعه‌ ماوراءبنفش‌ قرار گيرد. 4 ـ دوره‌ درمان‌ با اين‌ دارو بايد كامل‌ شود.
مقدار مصرف‌:
بزرگسالان‌: مقدار مصرف‌ اين‌ دارو از راه‌خوراكي‌ 500 ـ 250 ميلي‌گرم‌ هر 6 ساعت‌مي‌باشد. در درمان‌ آكنه‌ اين‌ دارو به‌ مقدار250 ميلي‌گرم‌ 3 بار در روز به‌ مدت‌ 4 ـ 1هفته‌ مصرف‌ مي‌شود و سپس‌ اين‌ مقدار به‌2 بار در روز كاهش‌ و تا بهبودي‌ ادامه‌مي‌يابد. در صورتي‌ كه‌ پاسخ‌ درماني‌ لازم‌ديده‌ نشود، افزايش‌ مقدار مصرف‌ ممكن‌است‌ ضروري‌ باشد. تتراسيكلين‌ به‌ مقدار500 ميلي‌گرم‌ 4 بار در روز براي‌ 15 روزدر درمان‌ مراحل‌ اوليه‌ سيفيليس‌ مصرف‌مي‌شود. مقدار مصرف‌ تتراسيكلين‌ دردرمان‌ اورتريت‌ غيرگونوكوكي‌ 500ميلي‌گرم‌ 4 بار در روز براي‌ 21 ـ 7 روزمي‌باشد. به‌صورت‌ موضعي‌، يك‌ يا دو باردر روز استفاده‌ مي‌شود.
كودكان‌: به‌ صورت‌ موضعي‌ يك‌ يا دو باردر روز بر روي‌ موضع‌ ماليده‌ مي‌شود. به‌عنوان‌ ضد باكتري‌، در كودكان‌ با سن‌ 8سال‌ و بيشتر، مقدار 12/5mg/kg ـ 6/15 هر6 ساعت‌ مصرف‌ مي‌شود.
اشكال‌ دارويي‌:
Capsule: 250mg
Topical Ointment: 3%
تتراسایکلین
[ویرایش] موارد مصرف
این دارو در درمان برونشیت مزمن، عفونتهای ناشی از بروسلا، کلامیدیا، مایکوپلاسما ، ریکتزیا و نیز در درمان آکنه ولگاریس و افوزیون‌پلورال ناشی از سیروز یا بیماریهای‌بدخیم مصرف می‌شود.
[ویرایش] متابولیسم دارو
۷۵ درصد دارو از راه‌خوراکی جذب می‌شود که این مقدار درحضور غذا کاهش می‌یابد. غلظت سرمی‌دارو ۳ ـ ۲ روز پس از مصرف به حددرمانی می‌رسد. پس از جذب بخوبی دراغلب بافتها و مایعات بدن منتشر می‌شود.دفع دارو عمدتا کلیوی است، اما از راه‌ صفرا نیز دفع می‌شود. نیمه عمر دارو ۱۱ ـ ۶ ساعت است که در بیماران آنوریک‌ممکن است تا ۱۰۰ ساعت نیز افزایش یابد.
[ویرایش] عوارض جانبی
تهوع، استفراغ، اسهال، عفونت ثانویه ناشی ازمیکروارگانیسم‌های مقاوم و بندرت ‌واکنش‌های آلرژیک با مصرف این داروگزارش شده‌است. سردرد و اختلالات‌بینایی ممکن است نشانه افزایش فشارداخل جمجمه باشند. همچنین درد، قرمزی،تورم و سایر علایم تحریک با مصرف‌موضعی این دارو گزارش شده‌است.
بتامتازون
Betamethasone

بتامتازون
شمارهء CAS
۳۷۸-۴۴-۹
فرمول شیمیایی
C22H29FO۵
گروه دارویی
کورتیکواستروئیدها
طبقه بندی درمانی شیمیایی تشریحی
A07EA04 C05AA05 D07AC01 D07XC01 H02AB01 R01AD06 R03BA04 S01BA06 S01CB04 S02BA07 S03BA۰۳
جرم مولی (گرم بر مول)
۳۹۲٫۴۶۱
فارماکوکینتیک
سریعاً و به خوبی از دستگاه گوارش جذب می شود. شکل تزریقی آن نیز از عضله به خوبی جذب می شود
نیمه عمر
۵٫۶ ساعت
متابولیسم
کبدی
مکانیسم اثر
این دارو با عبور از غشاء سلولی به گیرنده های خود در سیتوپلاسم متصل شده و کمپلکس دارو-گیرنده وارد هسته سلولی می شود
راه استعمال
دهانی ، تزریقی
اشکال دارویی
Table:۰٫۵ mg(as Disodium Phosphate Injection: ۴ mg/ml)
Injection: (Betamethasone LA)[Betamethason Acetate 3mg + Betamethasone(asdisodium phosphate) Betamethasone(as disodium phosphate 3 mg/ml)

بتامتازون (به انگلیسی: Betamethason)
رده درمانی: داروهای کورتیکواستروئید .
اشکال دارویی: آمپول ، قرص ، قطره ، پماد
مکانیسم اثر: جایگزینی کورتیکواستروئیدها
بتامتازون برای درمان جایگزینی در نارسایی غده فوق کلیوی استفاده می شود. این دارو همچنین در درمان علامتی اختلالات التهابی و آلرژیک در جهت سرکوب کردن سیستم ایمنی، هیپرپلازی مادرزادی غده فوق کلیوی و تحریک بلوغ ریوی جنین در زایمانهای زودرس و ادم مغزی نیز مؤثر است. این دارو به طور عمده در کبد و مقادیری نیز در کلیه و بافتها به متابولیت های غیر فعال تبدیل می شود. این کمپلکس با اتصال به نواحی خاصی از DNA موجب تحریک روند رونویسی mRNA و به دنبال آن ساخت آنزیم هایی می گردد که درنهایت مسئول اثرات سیستمیک کورتیکواستروئیدها می باشند. این دارو با جلوگیری از تجمع سلول های التهابی درناحیه التهاب، مهار فاگوسیتوز و آزاد شدن آنزیم های مسئول در التهاب و مهار ساخت و آزاد شدن واسطه های شیمیایی التهاب اثرات ضدالتهابی خود را اعمال می کند.
فهرست مندرجات
[نهفتن]
۱ توصیه ها
۲ تداخل دارویی
۳ عوارض جانبی
۴ مقادیر مصرف
۵ منابع
//
[ویرایش] توصیه ها
استفاده طولانی مدت بتامتازون می تواند منجر به مهار رشد شود.
به دنبال مصرف این دارو ممکن است آزمون های بررسی عملکرد محور هیپوتالاموس-هیپوفیز –غده فوق کلیوی دچار اختلال شود.
در افراد مسن و به خصوص خانم های یائسه، احتمال ایجاد پوکی استخوان و فشار خون بالا، افزایش می یابد.
در صورت نیاز به جراحی و یا درمان اضطراری و نیز مصرف دارو در بیماران دیابتی، باید احتیاط کرد.
تزریق داخل مفصلی این دارو در مواردی مثل:
جراحی ترمیمی مفاصل، اختلالات انعقادی خون، شکستگی داخل مفصلی، عفونت اطراف مفصل یا سابقه ابتلاء به آن، پوکی استخوان اطراف مفصل به دلایلی غیر از آرتریت و مفصل ناپایدار نباید مصرف شود.
این دارو برای پیشگیری از سندرم زجر تنفسی نوزادان و در صورت وجود آمنیونیت، عفونت یا تب، عفونت باهرپس ، عدم کفایت جفت و پارگی زودرس غشاء نیز نباید مصرف شود.
برای به حداقل رساندن تحریک گوارشی شکل خوراکی بتامتازون باید بعد از غذا مصرف شود.
از قطع ناگهانی مصرف دارو بعد از استفاده طولانی(بیش از ۳ هفته) پرهیز شود.
در طول درمان، مصرف سدیم بایستی محدود شده و مصرف مکمل های حاوی پتاسیم توصیه می شود.
معاینات چشم پزشکی در طول درمان دراز مدت، به طور مرتب باید انجام گیرد.
[ویرایش] تداخل دارویی
مصرف همزمان این دارو با ریفامپین، داروهای ضدصرع مانند کاربامازپین، فنوباربیتال، فنی توئین و پریمیدین موجب تسریع متابولیسم بتامتازون و کاهش اثر دارو می گردد. این دارو ممکن است باعث کاهش اثر داروهای پایین آورنده قند خون و یا داروهای کاهنده فشار خون گردد. مصرف همزمان با داروهای NSAIDS، خطر بروز عوارض و خونریزی از دستگاه گوارش را افزایش می دهد.
[ویرایش] عوارض جانبی
درمان دراز مدت با بتامتازون، بیمار را از جهت ابتلا به بیماریهای عفونی مستعد می کند و از طرفی علائم عفونت نیز پنهان می شود. مصرف مقادیر زیاد بتامتازون می تواند اختلالات روانی را تشدید کند. آب مروارید کاهش یا تاری دید و تکرار ادرار و پرنوشی، قرحه گوارشی، علائم شبه کوشینگ، آکنه، درد در ناحیه سرینی، افزایش فشار خون، ادم ریوی در مادر و سردرد از عوارض جانبی دارو هستند.
[ویرایش] مقادیر مصرف
خوراکی: بزرگسالان : به میزان mg/day۵-۰/۵ و در کودکان با عدم کفایت آدرنال mcg/kg۱۷/۵ یا mcg/m² ۰/۵ در سه مقدار منقسم استفاده می شود و در سایر موارد mcg/kg ۲۵۰-۶۰ یا ۷/۵-۲ mg/m² در سه یا چهار مقدار منقسم استفاده می شود. تزریقی: بزرگسالان : به صورت تزریق داخل مفصلی، داخل ضایعه یا تزریق در بافت نرم حداکثر تا ۹ میلی گرم بتامتازون (۱۲ میلی گرم بتامتازون دی سدیم فسفات) مصرف می شود. در صورت نیاز این مقدار تکرار می شود. از راه عضلانی یا انفوزیون آهسته داخل وریدی نیز ۲۰-۴ میلی گرم که در ۲۴ ساعت می توان این مقدار را حداکثر ۴ بار تکرار نمود، مصرف می شود. در بزرگسالان مقدار ۱۲-۵/۱ میلی گرم از شکل طولانی اثر دارو (LA) داخل مفصل تزریق می شود که در صورت نیاز می توان آن را تکرار کرد. داخل پوست یا ضایعه به مقدار mg/m² ۱/۲ تا حداکثر ۶ میلی گرم که هر هفته می تواند تکرار شود. به صورت داخل عضلانی مقدار mg/day ۹-۰/۵ میتواند استفاده شود. در خانم های باردار، mg۱۲ بصورت تزریق داخل عضلانی در هر ۲۴ ساعت و تا ۲ بار تجویز می شود. کودکان : به صورت تزریق داخل وریدی آهسته و به میزان یک میلی گرم در کودکان ۱ ساله و پایین تر و تا ۲ میلی گرم در سنین ۵-۱ سال و ۴ میلی گرم در سنین ۱۲-۶ سال تجویز می شود
تتراسايكلين TETRACYCLINE
نام تجاري: آكرومايسين، سوستامايسين، تترابيد، تتراكل، توپي سايكلينمعرفي دارو:تتراسايكلين ها گروهي از داروهاي آنتي بيوتيكي بسيار رايج بودند. با وجود اين به علت ايجاد گونه هايي از باكتريهاي مقاوم به اين داروها از تأثير و كارآيي آنها بر بسياري از عفونتها كاسته شده است. تتراسايكلين را هنوز هم براي عفونتهاي سينه ناشي از كلاميديا و ميكروارگانيسم هاي ميكوپلاسما مصرف مي كنند . در التهاب مجراي ادراري و تعدادي از بيماريهاي كمياب تر مانند تب كيو، تب كوههاي راكي، وبا و بروسلوز نيز كاربرد دارد.آكنه با درمان طولاني مدت تتراسايكلين هاي خوراكي و يا محلولهاي موضعي برطرف ميشود.عوارض جانبي شايع آن عبارتند از: تهوع، استفراغ و اسهال و بعضي وقتها جوش. اگر كودكان يا زنان حامله آنها را مصرف كنند ممكن است موجب بدرنگ شدن دندانهاي آنها شود. براي مبتلايان به ناراحتي هاي كليوي تجويز نميشود زيرا ممكن است آسيب بيشتري به كليه هاي آنها برساند.طرز استفاده از دارو:اين دارو براي شما تجويز شده بدون توصيه پزشك آنرا تغيير ندهيد.اشكال دارو: قرص، كپسول، كپسولهاي آهسته رهش، آمپول، پماد.مقدار و زمان مصرف:قرص و كپسول: 4-2 بار در روز حداقل 1 ساعت قبل يا 2 ساعت بعد از غذا، هر 12 ساعت براي (كپسولهاي آهسته رهش)، پماد: طبق دستور عمل شود.مقدار مصرف براي بزرگسالان: 1 تا 2گرم در روز (عفونت)، 450 ميليگرم تا 1 گرم (براي آكنه).شروع تأثير دارو: 4 تا 12 ساعت. بهبودي آكنه تا 4 هفته بعد احساس نخواهد شد.ادامه اثر دارو: تا 12 ساعت.توصيه غذايي: 1 ساعت قبل و 2 ساعت بعد از مصرف اين دارو از خوردن شير و لبنيات خودداري كنيد. زيرا اين مواد جذب تتراسايكلين را كاهش مي دهند.نگهداري از دارو: در محفظه سربسته، در محيط خشك و خنك دور از دسترس اطفال و نور باشد.فراموش كردن نوبت دارو: بمحض يادآوري دارويتان را مصرف كنيد. اگر نوبت بعدي 2 ساعت ديگر است فعلاً يك نوبت مصرف و از نوبت بعد صرفنظر كنيد.متوقف كردن دارو: مصرف اين دارو را تا آخر ادامه دهيد. حتي اگر احساس ناراحتي نمي كنيد زيرا عفونت اصلي ممكن است هنوز از بين نرفته باشد و با قطع دارو نشانه هاي آن دوباره عود كنند.مصرف مقدار اضافي: سعي كنيد اين دارو را بيشتر از مقدار تجويز شده مصرف نكنيد تا براي شما مشكلي ايجاد نشود.عوارض نامطلوب:عوارض جانبي پمادهاي پوستي تتراسايكلين بندرت اتفاق مي افتد. قرص يا آمپول آن ممكن است تهوع، استفراغ و اسهال ايجاد كند.نشانه ها - تهوع/استفراغ، شيوع شايع، موارد مشورت با پزشك حاد.نشانه ها - اسهال، شيوع شايع، موارد مشورت با پزشك حاد.نشانه ها- سردرد/اختلال ديد، شيوع بندرت ، موارد مشورت با پزشك همه موارد.نشانه ها- جوش، شيوع بندرت ، موارد مشورت با پزشك همه موارد، شرائط ترك دارو.نشانه ها- خارش، شيوع بندرت، موارد مشورت با پزشك همه موارد، شرائط ترك دارو.تداخل دارويي:قرصهاي ضدبارداري: تتراسايكلين مي تواند اثر اين قرصها را كم كند.آهن: مي تواند اثر تتراسايكلين را كاهش دهد.پني سيلينها: تتراسايكلين با اثر ضد باكتريايي پني سيلين ها تداخل مي كند.آنتي اسيدها: با جذب تتراسايكلين تداخل مي كند و اثر آن را كاهش مي دهند.رتينوئيدها: عوارض جانبي تتراسايكلين را افزايش مي دهند.ضدانعقادهاي خوراكي: با جذب تتراسايكلين تداخل مي كنند و اثر آن را كاهش مي دهند.احتياط:در موارد زير پزشك را مطلع سازيد.اختلالات مزمن كبد يا كليه، سابقه حساسيت به آنتي بيوتيك تتراسايكلين، مصرف داروهاي ديگر.براي خانم هاي باردار: معمولاً تجويز نميشود. زيرا اين دارو ممكن است دندانهاي در حال رشد نوزاد را بدرنگ كند.براي خانم هاي شيرده: اين دارو در شيرمادر نفوذ مي كند و ممكن است موجب بدرنگ شدن دندانهاي شيرخوار شود.براي اطفال و كودكان: براي كمتر از 12 سال به هيچوجه توصيه نميشود. براي كودكان بزرگتر از مقدار دارو كم كنيد.براي سنين بالاي 60: مشكلي نيست.مصرف اين دارو در حين رانندگي و كارهاي دشوار: مشكلي نيست.الكل: ــــــــــــاستفاده بلند مدت:مشكلي نيست.أ—أ—أ—أ—أ—أ—أ—أ—أ—أ—أ—أ—أ—أ—أ—أ—أ—أ—أ—أ—أ—أ—أ—أ—أ—أ—أ—خلاصه:گروه دارويي: آنتي بيوتيك تتراسايكلينخطر مصرف اضافي: كمميزان وابستگي: كمداشتن نسخه: بلهبه صورت ژنريك: بله
TETRACYCLINE HCI
موارد مصرف‌: اين‌ دارو در درمان‌ تشديدبرونشيت‌ مزمن‌، عفونتهاي‌ ناشي‌ ازبروسلا، كلاميديا، ميكوپلاسما و ريكتزيا ونيز در درمان‌ آكنه‌ ولگاريس‌ و افوزيون‌پلورال‌ ناشي‌ از سيروز يا بيماريهاي‌بدخيم‌ مصرف‌ مي‌شود.

فارماكوكينتيك‌: 75 درصد دارو از راه‌خوراكي‌ جذب‌ مي‌شود كه‌ اين‌ مقدار درحضور غذا كاهش‌ مي‌يابد. غلظت‌ سرمي‌دارو 3 ـ 2 روز پس‌ از مصرف‌ به‌ حددرماني‌ مي‌رسد. پس‌ از جذب‌ بخوبي‌ دراغلب‌ بافتها و مايعات‌ بدن‌ منتشر مي‌شود.دفع‌ دارو عمدتŠ كليوي‌ است‌، اما از راه‌صفرا نيز دفع‌ مي‌شود. نيمه‌ عمر دارو
11 ـ 6 ساعت‌ است‌ كه‌ در بيماران‌ آنوريك‌ممكن‌ است‌ تا 100 ساعت‌ نيز افزايش‌
يابد.

موارد منع‌ مصرف‌: دارو در صورت‌ وجودعيب‌ كار كليه‌ و در كودكان‌ با سن‌ كمتر از12 سال‌ نبايد مصرف‌ شود.

هشدارها: 1 ـ اين‌ دارو بندرت‌ ممكن‌ است‌موجب‌ بروز حساسيت‌ به‌ نور شود.
2 ـ مصرف‌ تتراسيكلين‌ موضعي‌ ممكن‌است‌ باعث‌ حساس‌ شدن‌ پوست‌ و بروزحساسيت‌ به‌ دارو در صورت‌ مصرف‌موضعي‌ يا سيستميك‌ آن‌ در دفعات‌ بعدي‌شود.

عوارض‌ جانبي‌: تهوع‌، استفراغ‌، اسهال‌،عفونت‌ ثانويه‌ ناشي‌ ازميكروارگانيسم‌هاي‌ مقاوم‌ و بندرت‌واكنش‌هاي‌ آلرژيك‌ با مصرف‌ اين‌ داروگزارش‌ شده‌ است‌. سردرد و اختلالات‌بينايي‌ ممكن‌ است‌ نشانه‌ افزايش‌ فشارداخل‌ جمجمه‌ باشند. همچنين‌ درد، قرمزي‌،تورم‌ يا ساير علايم‌ تحريك‌ با مصرف‌موضعي‌ اين‌ دارو گزارش‌ شده‌ است‌.

تداخل‌هاي‌ دارويي‌: مصرف‌ همزمان‌ اين‌دارو با آنتي‌اسيدها جذب‌ آن‌ را كاهش‌مي‌دهد. جذب‌ خوراكي‌ املاح‌ آهن‌ وتتراسيكلين‌ها در صورت‌ مصرف‌ همزمان‌دو دارو كاهش‌ مي‌يابد. سوكرالفات‌ جذب‌خوراكي‌ تتراسيكلين‌ها را كاهش‌ مي‌دهد.تتراسيكلين‌ها در صورت‌ مصرف‌ همزمان‌با داروهاي‌ خوراكي‌ جلوگيري‌ كننده‌ ازبارداري‌، اثر اين‌ داروها را ممكن‌ است‌كاهش‌ دهند.
نكات‌ قابل‌ توصيه‌: 1 ـ دوره‌ درمان‌ تراخم‌ بااين‌ دارو ممكن‌ است‌ چند ماه‌ طول‌ بكشد.مصرف‌ همزمان‌ تتراسيكلين‌ خوراكي‌ درصورت‌ شديد بودن‌ عفونت‌ ممكن‌ است‌ضروري‌ باشد.
2 ـ از مصرف‌ همزمان‌ داروهاي‌ آنتي‌ اسيد،مكمل‌هاي‌ حاوي‌ كلسيم‌ و آهن‌، ملين‌هاي‌حاوي‌ منيزيم‌ و سديم‌ بي‌كربنات‌ شير ولبنيات‌ طي‌ 3 ـ 1 ساعت‌ پس‌ از مصرف‌ اين‌دارو بايد خودداري‌ شود.
3 ـ بيمار نبايد به‌ مدت‌ طولاني‌ در معرض‌نور آفتاب‌ يا لامپهاي‌ داراي‌ اشعه‌ ماوراءبنفش‌ قرار گيرد.
4 ـ دوره‌ درمان‌ با اين‌ دارو بايد كامل‌
شود.

مقدار مصرف‌:
بزرگسالان‌: مقدار مصرف‌ اين‌ دارو از راه‌خوراكي‌ 500 ـ 250 ميلي‌گرم‌ هر 6 ساعت‌مي‌باشد. در درمان‌ آكنه‌ اين‌ دارو به‌ مقدار250 ميلي‌گرم‌ 3 بار در روز به‌ مدت‌ 4 ـ 1هفته‌ مصرف‌ مي‌شود و سپس‌ اين‌ مقدار به‌2 بار در روز كاهش‌ و تا بهبودي‌ ادامه‌مي‌يابد. در صورتي‌ كه‌ پاسخ‌ درماني‌ لازم‌ديده‌ نشود، افزايش‌ مقدار مصرف‌ ممكن‌است‌ ضروري‌ باشد. تتراسيكلين‌ به‌ مقدار500 ميلي‌گرم‌ 4 بار در روز براي‌ 15 روزدر درمان‌ مراحل‌ اوليه‌ سيفيليس‌ مصرف‌مي‌شود. مقدار مصرف‌ تتراسيكلين‌ دردرمان‌ اورتريت‌ غيرگونوكوكي‌ 500ميلي‌گرم‌ 4 بار در روز براي‌ 21 ـ 7 روزمي‌باشد. به‌صورت‌ موضعي‌، يك‌ يا دو باردر روز استفاده‌ مي‌شود.
كودكان‌: به‌ صورت‌ موضعي‌ يك‌ يا دو باردر روز بر روي‌ موضع‌ ماليده‌ مي‌شود. به‌عنوان‌ ضد باكتري‌، در كودكان‌ با سن‌ 8سال‌ و بيشتر، مقدار 12/5mg/kg ـ 6/15 هر6 ساعت‌ مصرف‌ مي‌شود.

BETAMETHASONE (Topical)
موارد مصرف‌: بتامتازون‌ براي‌ درمان‌علامتي‌ اختلالات‌ آلرژيك‌ و يا التهابي‌پوست‌ نظير اگزما، انواع‌ درماتيت‌، لوپوس‌اريتماتوز، نيش‌ حشرات‌، پمفيگوئيد وپمفيگوس‌ به‌كار مي‌رود.

فارماكوكينتيك‌: متابوليسم‌كورتيكواستروئيدها عمدتŠ در خود پوست‌صورت‌ مي‌گيرد، ولي‌ متابوليسم‌ پوستي‌اين‌ دارو نسبت‌ به‌ سايركورتيكواستروئيدهاي‌ موضعي‌ كمترمي‌باشد. به‌همين‌ دليل‌ تجويز مكرر آن‌باعث‌ تجمع‌ دارو در پوست‌ شده‌ و مي‌تواندبه‌ طولاني‌ شدن‌ مدت‌ اثر، تشديد عوارض‌جانبي‌ و افزايش‌ جذب‌ سيستميك‌ دارومنجر شود. دارو داراي‌ متابوليسم‌ كبدي‌نيز مي‌باشد.
هشدارها: 1 ـ مصرف‌ اين‌ دارو روي‌ پوست‌كودكان‌ بايد با احتياط صورت‌ گيرد.
2 ـ به‌دنبال‌ مصرف‌ اين‌ دارو ممكن‌ است‌تست‌هاي‌ بررسي‌ عملكرد محورهيپوتالاموس‌ ـ هيپوفيز ـ غده‌ فوق‌كليوي‌دچار اختلال‌ شود.

عوارض‌ جانبي‌: به‌دليل‌ كم‌بودن‌ متابوليسم‌بتامتازون‌ در پوست‌، امكان‌ جذب‌سيستميك‌ آن‌ زياد مي‌باشد و لذا بروزعوارضي‌ نظير سندرم‌ كوشينگ‌، افزايش‌قند خون‌، وجود قند در ادرار و در درازمدت‌ تضعيف‌ محور هيپوتالاموس‌ ـهيپوفيز ـ غده‌ فوق‌كليوي‌ محتمل‌
مي‌باشد.

نكات‌ قابل‌ توصيه‌: 1 ـ از به‌كار بردن‌پوشش‌ و يا پانسمان‌ روي‌ ناحيه‌ تحت‌درمان‌ با بتامتازون‌ خودداري‌ شود.
2 ـ در صورتي‌ كه‌ با گذشت‌ دو هفته‌عارضه‌اي‌ كه‌ براي‌ آن‌ بتامتازون‌ تجويزشده‌، بهبود پيدا نكرد و يا بدتر شد، حتمŠ به‌پزشك‌ اطلاع‌ داده‌ شود.
3 ـ قبل‌ از شيردهي‌ از استعمال‌ اين‌ داروروي‌ بافت‌ پستان‌ خودداري‌ شود.
4 ـ از مصرف‌ دارو در اطراف‌ چشم‌هااجتناب‌ شود.
5 ـ شكل‌ لوسيون‌ دارو قبل‌ از مصرف‌بخوبي‌ تكان‌ داده‌ شود.

مقدار مصرف‌: در بزرگسالان‌ 1-3 بار درروز و در كودكان‌ تنها يك‌بار در روزاستفاده‌ شود.

درباره مسكن هاي موضعي
داروهاي موضعي كرم ها يا ژل هايي هستند كه روي پوست شما به كار مي روند. برخي از اين داروها به لايه خارجي پوست نفوذ مي كنند و بر اعصاب و بافت هاي زيرين اثر مي گذارند. برخي ديگر تنها بر سطح پوست عمل مي كنند. پمادهاي تسكين دهنده درد به برطرف شدن درد و التهابي كه درست زير سطح پوست منشأ گرفته است كمك مي كنند. داروهاي موضعي مسكن درد كه بر روي پوست به كار برده مي شوند را مي توان برحسب چگونگي عملشان به چهار گروه زير تقسيم كرد: داروهاي بي حس كننده۱ -EMLA، (اين حروف مخفف عبارت مخلوط اوتكتيك بي حس كننده موضعي است و اوتكتيك به معناي مخلوطي از دو ماده جامد است كه به مايع بدل مي شوند). EMLA يك كرم بي حس كننده موضعي است كه حاوي دو ماده بي حسي ليدوكائين و پريلوكائين است. پوست شما در عرض يك ساعت پس از استعمال اين دارو بي حس مي شود و حداكثر تأثير در يك تا دو ساعت رخ مي دهد. EMLA به طور شايعي به خصوص در كودكان براي كاستن درد پيش از تزريق آمپول، خونگيري، قرار دادن كانول داخل وريدي يا درمان زگيل به كار مي رود.۲ - برچسب ليدوكائين: برچسب يا مشمع پوستي ليدوكائين را ممكن است براي تسكين درد ناشي از آسيب عصبي در بيماري هايي مانند زونا، ديابت يا سكته مغزي به كار برد.۳ - داروهاي بدون نياز به نسخه: تعداد زيادي داروهاي بي حس كننده در بازار دارويي موجودند كه بدون نسخه پزشك قابل تهيه اند. برخي از اين داروهاي موضعي براي تسكين دردهاي خاصي طراحي شده اند ، براي مثال درد ناشي از كشيدن دندان، بواسير يا آفتاب سوختگي. از جمله اين داروها مي توان به كرم ها يا ژل هاي ليدوكائين، بنزوكائين و پراموكسين اشاره كرد كه با نام هاي تجارتي مختلف در بازار موجودند.۴ - داروهاي كورتوني (كورتيكوستروئيدها)كرم ها و پمادهاي كورتوني براي برطرف كردن قرمزي، تورم، خارش و ناراحتي ناشي از بيماري هاي پوستي مختلف به كار مي روند. از جمله اين داروها مي توان به اينها اشاره كرد: - آلكومتازون- كلوكورتولون- دزونايد- هيدروكورتيزوناغلب اين داروها تنها با نسخه پزشك قابل تهيه هستند، گرچه برخي فرآورده هاي حاوي هيدروكورتيزون بدون نسخه هم فروخته مي شوند. از كورتون هاي موضعي تنها براي دوره هاي كوتاه استفاده كنيد، زيرا ممكن است باعث حساسيت و نازكي پوست شوند.تحريك كننده هاي ضد درد- فلفل قرمز: كاپسايسين ماده شيميايي است كه باعث تند و تيز شدن فلفل قرمز مي شود. كاپسايسين را از دانه هاي فلفل استخراج كرده و به صورت فرآورده هاي دارويي در بازار عرضه كرده اند. هنگامي كاپسايسين را بر روي پوست مي ماليد، احساس سوزشي در پوست به وجود مي آيد. تصور مي شود كه اين اثر سوزاننده سلول هاي عصبي را از ماده اي شيميايي به نام ماده P كه نقش مهمي در انتقال پيام هاي درد دارد تخليه مي كند.معمولاً پس از چند هفته استعمال موضعي كاپسايسين اثر تسكين دهنده درد آن ظاهر مي شود. اين ماده بيش از همه براي تخفيف موقت درد مفاصلي كه نزديك سطح پوست قرار دارند مثل انگشتان زانو و آرنج مفيد است، همچنين ممكن است به تسكين درد حاصل از آسيب عصبي ناشي از زونا و ديابت كمك كند.متانول، روغن وينترگرين و ساير موادموادي مانند متانول، روغن وينترگرين، اسانس اكاليپتوس يا ترپنتين باعث احساس سرما يا گرما در پوست مي شوند و به طور موقت احساس درد را مي پوشانند. اين مواد در فرآورده هاي مختلف تسكين دهنده درد به كار مي روند.از اين داروها ممكن است براي تسكين دردهاي خفيف و گاهگاهي عضلات به كار روند، اما در اغلب اشكال دردهاي مزمن بي اثرند. به علاوه اين مواد را بايد مكرراً به كار برد و برخي از آنها داراي رايحه قوي و آزار دهنده اي هستند. داروهاي ضدالتهاب غيراستروئيدياز گروه داروهاي ضدالتهابي غيراستروئيدي (NSAID)، داروهاي شبيه آسپيرين كه اثر ضدالتهابي و تسكين بخش دارد. اشكال دارويي موضعي هم وجود دارد. از جمله ترولامين ساليسيلات را مي توان نام برد. بدون نسخه و با اسم هاي تجارتي مثل Aspercreme و Sportscreme قابل تهيه است. اين دارو را مي توان مستقيماً روي پوست به كار برد و باعث كاهش التهاب و درد موضعي شد.براساس نتايج تحقيقي كه در سال 2004 منتشر شد فرآورده هاي موضعي گروه NSAID تنها در طول دو هفته اول مصرف بر درد ناشي از التهاب مفاصل موثر بودند و پس از دو هفته اين پمادها تاثيري بهتر از دارونما نداشتند.منبع: mayeclinic.com
دريچه
كاهش خطر ابتلا به ديابت ديابت نوع دوم به طور خزنده و به تدريج در بدن انسان پيش مي رود و ظاهر مي شود، اين نوع از ديابت كه از آن با عنوان ديابت غيروابسته به انسولين نام مي برند، به طور گسترده اي دامن گير مردم جهان است چون آنچه كه انسان مي خورد يعني انواع مواد غذايي كه در رژيم غذايي خورده مي شود و روش زندگي و كار و اشتغال تأثير زيادي بر قند خون و انسولين دارد، بنابر اين رژيم غذايي و شيوه زندگي مهمترين نقش را در كنترل بيماري ديابت نوع دوم مي تواند داشته باشد. بنا بر تحقيقات انجام شده توسط محققان به نظر مي رسد مصرف زياد ويتامين دي و كلسيم خطر ابتلا به ديابت نوع دوم را در زنان كاهش مي دهد.به گزارش رويترز هلث از نيويورك، دكتر آناستاسيوس جي.پيتاس از مركز پزشكي تافتس- نيوانگلند و همكارانش اطلاعات مربوط به 83 هزار و 779 زن را مورد بررسي قرار دادند.اين زنان در شروع مطالعه هيچ گونه سابقه ديابت، بيماري قلبي عروقي و يا سرطان نداشتند.در اين مطالعه جذب ويتامين دي و كلسيم از طريق غذا و مكمل ها هر 2 تا 4 سال ارزيابي شد.در كل 4843 مورد جديد ديابت در اين تحقيق كه بيش از 20 سال به طول انجاميد ثبت شد.بر اساس جديدترين رهنمودهاي موسسه پزشكي، فقط 3 درصد زنان در اين مطالعه ويتامين دي بدنشان در حد كافي بود و درمورد كلسيم، اين ميزان به 24 درصد مي رسيد.مقدار كلي جذب ويتامين دي ارتباط نيرومندي با ابتلا به ديابت نوع دوم ندارد، اما در مورد مكمل هاي ويتامين دي وضع فرق مي كند.محققان مشاهده كردند ميزان ابتلا به ديابت در زناني كه بيشترين جذب ويتامين دي از طريق مكمل ها را داشتند 13 درصد كمتر از زناني است كه كمترين جذب اين ويتامين از مكمل ها را داشتند.همچنين خطر ابتلا به ديابت در زناني كه بيشترين جذب كلسيم را داشتند 21 درصد كمتر از افرادي بود كه كمترين جذب كلسيم را داشتند.در اين مورد، منبع جذب كلسيم تفاوت زيادي نداشت، به طوري كه خطر ابتلا به ديابت در زناني كه بيشترين جذب كلسيم را از مكمل ها داشتند در برابر آنهايي كه پايين ترين ميزان اين جذب را داشتند 18 درصد كمتر بود.در كل، كمترين خطر ابتلا به ديابت در زناني ديده شد كه از بالاترين جذب تركيب كلسيم و ويتامين دي برخوردار بودند.اين موضوع با ميزان ابتلا به ديابت در ميان زناني كه پايين ترين ميزان جذب اين تركيب را داشتند، قابل مقايسه است.
چروک دور چشم - پماد هیدروکورتیزون 1%
با سلام چندي پيش براي درمان چين و چروك و كبودي دور چشم به پزشك مراجعه كردم پماد هيدروكورتيزون 1 درصد تجويز كرده كه هر شب به اطراف چشم ماليده شود اما وقتي بروشور همراه پماد را مطالعه كردم نوشته بود از استعمال در اطراف چشم خودداري شود .به نظر شما بايد به دستور پزشك عمل كرد يا به بروشور دارو؟و ايا استعمال ان در اطراف چشم عوارضي دارد يا خير؟




انتي هموروئيد
مكانيسم اثر: اين دارو داراي اثرات قابض ، ضدالتهاب و ضددرد و بي حس كننده موضعي مي باشد موارد مصرف: در درمان علامتي هموروئيد خارجي و هموروئيد پرولاپس يافته و ساير بيماريهاي دردناك اطراف مقعد و همچنين در درمان خارش قسمت خارجي دستگاه تناسلي زنان و خارش مقعد مصرف مي شود .عوارض جانبي: عوارض جانبي اين دارو ممكن است در اثر استعمال بيش از حد مجاز آن بروز نمايد در صورت بروز عوارضي مثل خارش ، قرمزي ، راش پوستي ، سوزش و درد و واكنشهاي حساسيتي و خونريزي مقعدي كه قبل از استعمال دارو وجود نداشته است به پزشك خود مراجعه نمائيد .نكات قابل توصيه:• دارو را طبق تجويز پزشك استفاده كنيد .• قبل از استعمال پماد ، مقعد را كاملا” با آب و صابون شسته و تميز نمائيد .• قبل و پس از استفاده از اپليكاتور آنرا با آب و صابون شسته و تميز نمائيد .• چنانچه استعمال يك نوبت از دارو را فراموش كرديد به محض به يادآوردن آنرا استعمال نمائيد ولي اگر زمان استعمال نوبت بعدي فرارسيده باشد از مصرف دوباره دارو خودداري كنيد .

هشدارهـــــــا :در صورت بروز خونريزي با پزشك معالج خود تماس حاصل نمائيد .چنانچه پس از گذشت 1 يا 2 هفته از مصرف دارو بهبودي حاصل نگرديد و يا علائم درد ، تورم ، تحريك و قرمزي بدتر شد به پزشك خود مراجعه نمائيد . قبل از قطع استعمال دارو با پزشك خود مشورت نمائيد.

مقدار مصرف: يك اپليكاتور از پماد صبح و شب برحسب نياز و بر اساس دستور پزشك مصرف شود .بارداري و شيردهي: استعمال اين دارو در بارداري و شيردهي تنها با توصيه پزشك مي باشد .شرايط نگهداري: دارو در دماي پايين تر از 30 درجه سانتيگراد نگهداري و از يخ زدگي محافظت گردد. دور از دسترس اطفال نگهداري شود.اشكال داروئي : پماد آنتي هموروئيد در تيوبهاي 15 گرمي به بازار عرضه مي گردد .


قارچ های پوستی و راه درمان آنها
پوست و بیماری های آن ( قسمت سیزدهم )

در قسمت قبل به مطلب سرطان پوست پرداختیم اینک در ادامه می خوانیم...
قارچ ها جزء نباتات یا گیاهان پست هستند ولی تاکنون ساختمانی شبیه به ریشه، ساقه، برگ، گل و دستگاه آوندی یا کلروفیل (سبزینه) در آنها دیده نشده است. این موجودات گیاهی، تک سلولی یا چند سلولی هستند و به علت نداشتن کلروفیل، قادر به سنتز گلوکز و تأمین غذای خود نیستند، اجباراً به صورت انگلی روی پوست، ناخن و موی انسان و حیوانات زندگی کرده و از ماده کرآتین آنان (ماده غذایی آماده) تغذیه می کنند. این قارچ ها می توانند غیر بیماری زا و یا بیماری زا باشند و در تمام کره خاکی وجود دارند. قارچ های بیماری زا می توانند در سطح پوست و مو و ناخن زندگی کرده علائم بالینی ایجاد کنند که به آنها قارچ های سطحی گویند. بعضی از انواع آنها از طریق پوست و یا استنشاق از مسیر ریه ها و گردش خود به بافت های عمقی رفته و ایجاد بیماری می کنند که به آنان قارچ های عمقی گویند.

قارچ های سطحی
مورد بحث ما قارچ های سطحی است که در روی پوست، مو و ناخن اکثر افراد قرار می گیرند ولی همه آنها ایجاد بیماری نمی کنند. برای این که فردی به ضایعات قارچی مبتلا شود باید شرایط ابتلا در او فراهم شود.

عوامل بیماری
مهمترین علت ابتلا به قارچ، عدم رعایت بهداشت است ؛ زیرا مواد شوینده مانند صابون ها و شامپوها تمامی شرایط زیستی برای قارچ ها را از بین می برند؛ لذا افرادی که استحمام مرتب نداشته باشند و ضمن فعالیت های شغلی و یا ورزشی دچار تعریق شوند، امکان ابتلا به این قارچ ها را پیدا می کنند.
عامل دیگر برای ابتلا به قارچ های بیماری زا کاهش قدرت دفاعی بدن است. افرادی که بیماری های ضعیف کننده و مزمن دارند مانند افراد مبتلا به کم خونی، بیماری قند، مبتلایان به سرطان ها، ایدز مصرف طولانی مدت داروهای مضعف سیستم ایمنی مانند داروهای کورتونی و از این قبیل با کوچکترین غفلت از بهداشت شخصی ممکن است به بیماری های قارچی پوست، مو و یا ناخن ها مبتلا شود. لذا پزشک معالج علاوه بر درمان های اختصاصی ضد قارچ، باید بیماری زمینه ای بیمار را با همکاری متخصص مربوطه معالجه کند وگرنه به طور مکرر بیماری قارچی حتی با مصرف داروهای مناسب ضد قارچی بعد از مدتی عود می کند. انسان سالم ممکن است که از طریق تماس مستقیم با انسان آلوده، حیوان آلوده و یا خاک مبتلا شود.

قارچ کچلی
اصطلاحاً به بیماری های قارچی بیماری زا، کچلی گویند که برحسب این که کدام قسمت پوست، مو یا ناخن را گرفتار کند به کچلی سر، کچلی بدن، کچلی کشاله ران، کچلی دست، کچلی پا، کچلی ناخن و کچلی ریش طبقه بندی می شوند.
علائم بالینی تمامی کچلی ها تقریباً شبیه هم بوده و توسط پزشکان به آسانی قابل تشخیص است و در موارد مشکوک با نمونه برداری از محل مشکوک و رنگ آمیزی مناسب، ضایعات قارچی را در زیر میکروسکوپ ، تشخیص قطعی داده و چنانچه بلافاصله درمان دارویی مناسب انجام شود، بدون باقیماندن آثار بیماری، بهبودی حاصل می شود.
ضایعات پوست و مو به صورت زمینه قرمز می باشد که به دلیل ایجاد التهاب است و در مواردی پوسته هایی روی آنها دیده می شود که اغلب از حاشیه گسترش یافته و از مرکز بهبود می یابند و شبیه حلقه می شوند. این ضایعات اغلب خارش خفیف دارند و در نواحی مودار چنانچه درمان به تأخیر افتد ممکن است ریشه موها گرفتار شود و حتی پس از درمان، موها رویش مجدد پیدا نکنند و طاسی دائمی ایجاد شود. بعد از تماس فرد سالم با انسان یا حیوان یا خاک آلوده بلافاصله علائم بیماری ظاهر نمی شود، برحسب نوع قارچ و محل ضایعه، دوره ی مخفی یک تا هشت هفته باید طی شود. در موها علاوه بر زمینه قرمز و پوسته دار شدن، شکستگی ساقه موها هم به وجود می آید و چنانچه با یک موچین مو را بکشیم به آسانی کنده می شود.
کچلی ها با منشأ حیوانی (مثلاً در قصاب ها و دامداران) اغلب زمینه التهاب و تورم و ترشح دارند و امکان طاسی دائمی در آنها بیشتر از منشأ انسانی یا خاکی است. در مواردی ممکن است علائم بالینی با بعضی بیماری های پوست و موی غیر قارچی اشتباه شود که در این صورت با نمونه برداری و آزمایش در آزمایشگاه به آسانی می توان بیماری قارچی را تشخیص داد.
به غیر از درمان های دارویی، رعایت نکات زیر جهت دستیابی به نتایج صد درصد، بخصوص در مواقعی که درمان های دسته جمعی (در مدارس، یا سربازخانه ها) صورت می گیرد، ضروری است:
• کوتاه کردن موی سر در آغاز، وسط و ختم مرحله درمان در تمام افراد مذکر، و بانوان کمتر از 12 سال؛
• استفاده از داروهای ضد قارچ موضعی مانند الکل 5 درصد یا تنتورید؛
• پوشاندن سر با کلاه یا روسری جهت ممانعت از پخش قارچ در محیط اطراف بیماران در ضمن درمان؛
• جوشاندن البسه و ملحفه جهت ممانعت از برگشت بیماری؛
• درمان توأم بیمار و همسر وی در مواردی که قارچ کشاله ران در متأهلین باشد؛
• خشک نگاهداشتن موضع و پرهیز از رطوبت مداوم در موارد قارچ های لای انگشتان پا، زیر بغل، کشاله ران و گردن. به بیماران توصیه می شود که ضمن استحمام مداوم و روزانه، بعد از حمام بلافاصله با پارچه یا حوله تمیزی تمام پوست و موی بدن خصوصاً چین ها را خشک کنند؛
• در صورت تشخیص بیماری های زمینه ای مانند کم خونی و بیماری قند و غیره با همکاری متخصص مربوطه علاوه بر درمان ضد قارچ، بیماری زمینه ای را درمان، یا حداقل کنترل کنند.

درمان
خوشبختانه داروهای متعدد و مؤثری در دو دهه اخیر وارد بازار دارویی ایران شده است. نکته مهم در درمان این است که یکی دو هفته بعد از مصرف داروهای خوراکی علائم بالینی بسیار کاهش یافته و یا ضایعه به ظاهر بهبود می یابد. اما چنانچه مدتی که پزشک توصیه کرده دارو مصرف نشود بعد از قطع دارو ضایعه بر می گردد و بیماری عود می کند، لذا بسیار مهم است که درمان کافی انجام شود. مدت درمان ضایعات قارچی بدن حدود 6 – 4 هفته، سر حدود 2 ماه و ناخن 6-3 ماه می باشد که ممکن است برحسب نوع دارو، روزانه یا هفتگی یا حتی یک هفته در ماه توسط پزشک تجویز شود. نوعی ضایعه قارچی پوست به نام «تیناورسیکالر» وجود دارد که جزو کچلی ها محسوب نمی شود؛ زیرا حتی در صورت عدم درمان آثاری از خود به جا نمی گذارد و بیشتر در پوست نوجوانان و جوانان که تعریق زیاد دارند، و در آب و هوای گرم و مرطوب دیده می شود و عامل آن قارچ ملا سزیا فورفورا می باشد. این نوع قارچ به رنگ های روشن یا تیره در نواحی پوشیده مانند سینه، شکم، بازوها و پشت دیده می شود و در کودکان ممکن است در گردن و صورت هم دیده شود که با استحمام ، موقتاً رنگ آن کاهش یافته مجدداً تیره می شود. قارچ تناورسیکولر با وجود استحمام مداوم و مصرف داروهای تجویزی، به علت داشتن استعداد فردی برای ابتلا، احتمال دارد که بعد از درمان کامل، ضایعات مجدداً عود نماید. استحمام مستمر روزانه و استفاده از شامپو و صابون های طبی برای این گونه بیماران توصیه می شود.
بيما ريهاي قارچي پوست

قارچها به سه نوع ديده مي شوند:
قارچهاي گوشتي يا خوراکي 2- قارچهاي مخمر و شبه مخمري 3- قارچهاي کپکي
قارچهاي گوشتي يا خوراکي :
قارچهاي گوشتي يا خوراکي همان قارچهايي هستند که در صحرا و جنگل ها در فصل بارندگي و بهار در جاهاي نمناک و تاريک بر روي پوست در ختان پوسيده و يا خاک ديده مي شوند بعضي از اين قارچها خوراکي بوده و قابل خوردن است و بعضي نيز سمي بوده و پس از خوردن انسان را مسموم مي کند.
قارچهاي مخمري :
قارچهاي مخمري خا صيت تخمير داشته و از زمانهاي قديم در تهيه نان ، پنير ، مربا سازي و مشرو بات الکلي مورد استفاده قرار گر فته است . بعضي از آنها نيز خا صيت بيماريزايي دارند مانند بيماري بر فک.
قارچهاي کپکي :
قارچهايي که در انسان مو جب عفونت و بيماري مي شوند اغلب در دو گروه مخمر ها و کپکها قرار دارند و در حالي که قار چهاي گوشتي به علت وجود توکسين ( سم) ايجاد مسمو ميت هاي گوارشي هم در انسان وهم حيوانات مي نما يد . توليد مثل و تکثير قارچها به روش غير جنسي و توليد اسپور مي نما يند.
نحوه زندگي قارچها :
قارچها چون کلرو فيل ندارند نمي توانند مانند گياهان آزادانه زندگي کنند و مجبورند مواد غذايي مورد نياز خودت را از منا بع گياهي ، حيواني و انساني تا مين کنند.
طريقه بيماريزايي :
قارچها ي بيماريزا در انسان از سه طريق زير ايجاد بيماري مي نما يند:
1- انگلي: رشد و تکثير و ايجاد بيماري در بيرون يا داخل بدن ( قارچهاي بيماري زا)
2- سمي: سموم مترشحه باعث پيدايش بيماري مي شود ولي خود قارچ در بدن تکثير نمي کند. ( قارچ هاي سمي)
3- ايجاد حساسيت : قارچهاي آلرژن
از نظر پزشکي و بهداشتي قارچهاي انگلي اهميت بيشتري از دو نوع ديگر دارند.
تفسيم بندي بيماريهاي قارچي :
ساده ترين تقسيم بندي بيماريهاي قارچي تقسيم بندي آنها بر پايه نحوه استقرار ضايعات حاصله از بيماريها در بدن است و بدين تر تيب بيما ريهاي قارچي را مي توان به دو دسته بزرگ تقسيم کرد.
الف- بيماريهاي قارچي سطحي ب- بيماريهاي قارچي عمقي
بيماريهاي قارچي سطحي :
ضايعات اين قبيل بيماريهاي قارچي در روي پوست يا مخاط وجود داشته و بطور کلي داراي خواص هستند:
1- ضايعات آنها در مرحله استقرار با چشم ديده و يا با دست قابل لمس است.
2- از راه خون در بدن پخش و منتشر نمي شوند.
3- به نسوج عمقي واقع در زير خود حمله نمي کنند.
4- معمولا فاقد علائم التهاب ( درد ، قرمزي و تورم اند) و سلامت عمومي بيمار را به خطر نمي اندازد .

بيماريهاي قارچي عمقي :
ضايعات اين قبيل بيماريها در نسوج عمقي بدن، زير جلد ، عضلات ، استخوانها ، غدد لنفاوي و احشاء ( ريه ، کبد ، مغز يا روده ) بوجود آمده و معمولا از راه خون در بدن پخش شده و به نسوج ديگر و پوست و محاط حمله مي کنند و سلامت بيمار را به خطر مي اندازد . مهمترين اين بيماريها عبارتند از : کانديديازيس
درمان کچلي :
درمان کچلي در سال 1959 با معرفي گريز و فولوين دگرگون شد. گريز و فولوين آنتي بيو تيکي است برروي قارچ ها موثر است . اين دارو از راه دهان مصرفميشود .مقاوت به دارو بسيار نادر است.
کچلي :
کچلي عفو نت پوست است . اين عفونت از طريق تماس مستقيم فرد به فرد يا از طريق غير مستقيم با تماس اشياي آلوده نظير حوله، کفش يا حمام منتقل مي شود . اين بيماري تقريبا در همه جا يافت مي شود . کچلي ممکن است ناحيه سر ، پوست بدن ، کشاله ران ، ناخن ها ، پا ، موها و ريش را درگير کند. اين بيماري هم در کودکان و هم در بزرگسالان ديده مي شود. و در جنس مذکر شايعتر است .کچلي هاي پوست و مو در حقيقت بيماري خانوادگي هستند و به محض تشخيص يک مورد مثبت بين افراد خانواده بايستي آزمايش و در صورت آلوده بودن تحت مداوا قرار گيرد.
علا ئم و طريقه شناسايي
در ناحيه سر:
اين ضايعات با حدود کاملا مشخص و پوسته دهنده باعث ريزش مو به صورت لکه و پوسته ريزي سر تغيير رنگ ، شکنندگي و سست شدن مو ها در محل زخم ، ريزش و طاسي موقتي مي شود.
در ناحيه بدن:
اين ضايعات بصورت لکه هاي قرمز رنگ ، حلقوي ، مسطح ، پوسته دار و داراي حاشه مشخص که کنار ضايعه ( حاشيه ) بيماري داراي فعاليت هستند و قسمت مرکزي آن در حال بهبودي است ديده مي شود.
در ناحيه ريش : اين ضايعات باعث تشکيل نواحي خارش دار و پوسته دار در زير مو هاي ريش ميشوند.
در ناحيه پا :
اين ضايعات با ترک د ار شدن پوست در ناحيه انگشتان و پا به صورت بثورات پوسته دار خيس که گاهي تاول دار و خارش دار هستند بروز مي يابند.
در ناحيه نا خن ها :
اين عفونت باعث ضخيم شدن و زرد و کور شدن ناخن ها همراه دلمه بستن لبه آزاد ناخن ها مي گردد. ناخن ها بيرنگ و ترد ميشوند و نها يتا از پوست جدا مي شوند.
عوامل مسا عد کننده :
* زندگي در شرايط پر جمعيت
* تماس با حيوانات آلوده
* کودکاني که به مهد کودک يا مدرسه مي روند بيشتر در معرض خطر هستند.
* ضعف دستگاه ايمني ناشي از بيماريها يا دارو ها
* تماس مزمن با رطوبت و ساييدگي مزمن پوست

راههاي سرايت :
بيماري از طريق تماس مستقيم و غير مستقيم وسايل شخصي بيماران مانند بالش ، کلاه ، روسري ، شانه ، حوله و ساير وسايل آرايش و حمام و همچنين بوسيله آب آلوده حمامهاي غير بهداشتي و خزانه دار صورت ميگيرد.
مرا قبت و پيشگيري :
عفونت ها ي قار چي به قدري شايعند که پيشگيري کلي از آنها غير ممکن است . ولي براي به حداقل رساندن خطر آن رعايت نکات زير تو صيه مي شود.
* گزارش و ار جاع موارد مشکوک به مرکز بهداشتي درماني و پيگيري بيماران و نظارت بر مصرف دارو هاي تجويز شده
* اقدام به درمان حيوانات دست آموز دچار مشکلات پوستي و آمو زش به والدين در مورد خطر آلو دگي از طريق اين حيوانات و کودکان را از تماس با اين گونه حيوانات بر حذر داريد.
* خشک کردن با دقت پاها پس از حمام يا شنا
* رعايت بهداشت فردي : کوتاه کردن ناخن ها و شستشوي مرتب موي سر با آب و صابون
* عدم استفاده اشتراکي از کلاه ، شانه و برس و روسري
* عدم استفاده از کفش ها يا زير پوش هاي تنگ که ممکن است باعث ساييدگي پوست گردند.
* بازديد از آرا يشگاهها و حمامهاي محل و ارا ئه آموزش لازم به مسئولين آنجا
* اگر پاي شما بيش از حد عرق مي کند از مواد ضد عرق استفاده کنيد.
* بيمار يابي در جمعيت تحت پوشش خصوصا مدارس و گزارش مواد مشکوک به مرکز بهداشتي درماني
عفو نت هاي قارچي معمولا با درمان قابل علاج است ولي بهبود آن بسته به محل درگيري ممکن است هفته ها تا ماه ها به طول انمجامد . عود عفونت شايع بوده و در 20 % موارد بيماري مزمن مي شود.
تشخيص :
بررسي هاي تشخيص ممکن است شامل بررسي ميکرو سکوپي نمونه هاي پوستي گر فته شده از ضايعات ، کشت آزمايشگاهي اين نمو نه هاي پوستي و مشاهده ضايعات پوستي نا حيه سر با لامپ ما ورا ؤ بنفش ( لامپ وود ) باشد.
درمان :
* درمان معمو لا با تر کيبات مو ضعي انجام مي شود : ساير مرا قبت هاي اختصاصي بسته به محل عفونت متفاوت است .
* در مورد ضايعات بدن همه لباسها ، حو له ها و لباس هاي خواب در تماس با ضايعات پوستي را به دقت بشوييد.
* پوست را خشک نگه داريد .اگر ضايعات قرمز، متورم و ترشح دار هستند از کمپرس آب نمک ( يک قاشق چايخوري نمک در 250 سي سي آب) چهار بار در روز به مدت 3-2 روز قبل از شروع دارو هاي ضد قارچي استفاده کنيد .
* براي ضايعات نا حيه سر ، هر روز مو ها را با شامپو بشو ييد. مو ها را کوتاه کنيد ولي نترا شيد. اين کار را هر دو هفته يک بار هر وقت که مو ها به اندازه او ليه رسيدند تکرار کنيد .
* در مورد در گيري پا ، پاها را تا حد امکان در معرض هوا قرار دهيد . از کفش هاي رو باز يا کفش هاي چرمي و جوراب هاي نخي استفاده کنيد. و حدا قل روزي 2 بار پاها را بشو ئيد و خشک کنيد.
* در مورد درگيري ريش، نيازي به کوتاه کردن ريش نيست . اگر ترا شيدن ريش را ضروري مي دانيد داراز ريش تراش برقي استفاده کنيد نه تيغ ريش تراش ،در مورد درگيري ناخن ، ناخن ها را کوتاه نگه داريد.
دارو هاي ضد قارچ مو ضعي به شکل کرم ، پماد يا محلول ، درمان ممکن است مدتي پس از بر طرف شدن علايم ادامه يابد تا عفونت ريشه کن شده و از عود بيماري پيشگيري شود . در عفونت هاي گسترده يا عفونت ناخن يک داروي ضد قارچ موضعي ممکن است تجويز شود.
فعاليت:محدوديتي وجود ندارد.
رژيم غذايي: رژيم خاصي نياز نيست.
در اين شرايط به پزشک خود مرا جعه نماييد:
* اگر شما يا يکي از اعضاي خانواده تان داراي علا يم کچلي قارچي با شيد.
* اگر ضايعات کچلي قرمز ، دردناک و ترشح دار باشد.
* اگر علايم بيماري با وجود درمان در عرض 4-3 هفته بهبود نيابند.
* اگر دچار علايم جديد و غير قابل تو جيه شده ايد. دارو هاي تجويزي ممکن است با عوارض جانبي همراه باشد.

روش نمونه برداري از کچلي سر:
بيماري که مشکوک به کچلي سر مي باشد در موقع نمو نه برداري ياقبل از آن نبايستي از هيچ يک از دارو هاي موضعي يا خوراکي ضد قارچي استفاده کرده باشد و اگر تحت درمان بوده است بايد براي 15 روز دارو را قطع نمايد و بعلاوه دو يا سه روز قبل از مرا جعه به آزمايشگاه بايد حمام کند.
وسا يل مورد نياز:
قيچي - چراغ الکلي - الکل 70 در صد- مو چين سر پهن - پاکت کوچک
در موقع نمو نه برداري از ضايعات بايد ابتدا با قيچي استريل ( قيچي را جلو شعله چراغ الکلي يا چرتغ گاز کاملا نگهدا شته و سپس با پنبه آغشته به الکل 70 در صد خنک نمود) مو هاي اطراف و سطح ضايعه را کوتاه کنيد و اگر ضايعه کثيف باشد با پنبه استريل و الکل 70 در صد تميز نموده سپس با مو چين سر پهن استريل از نقاط مختلف ضايعه مو ها را بکنيد در هر بار اقلا 30 الي 50 مو کنده مي شود چندين بار اين عمل را تکرار کنيد تعداد مو هاي بدست آمده براي آزمايش زياد است و لي اين عمل براي اين است که معمولا حدود 5 در صد از مو ها آلوده و 95 در صد سالم هستند پس براي اين که بتوان به نتيجه مطلوب رسيد بايد مو هاي کنده شده زياد باشد و آنها را در پاکت کو چک که نام و نام خانوادگي و شماره دفتر و تاريخ نمو نه برداري را در روي آن ثبت نمو ده ايد قرار داده و سر پاکت ها را تا کرده و بسته بندي نما ئيد و هر چه زودتر جهت آزمايش به آزمايشگاه بفر ستيد.
روش نمونه برداري از پوست مشکوک به کچلي :
کليه مراحل مثل روش نمونه برداري از کچلي سر مي باشد ولي بجاي قيچي و پنس از قاشقک مخصوص استريل و در صورتيکه وجود نداشت از نوک قيچي که جلوي شعله چراغ الکلي يا گاز گرفته ذو با پنبه آغشته به الکل 70 در صد خنک نمود اطراف ضايعات را ترا شيده ( چون اطراف ضايعات قارچ کچلي فعالتر است ) و در پاکت کو چک که مخصوص اين کار است و نام و نام خانوادگي و شماره دفتر و تاريخ نمو نه برداري را در روي آن ثبت نمو ده ايد قرار داده و سر پاکت ها را تا کرده و بسته بندي نما ئيد و هر چه زودتر جهت آزمايش به آزمايشگاه بفر ستيد.
روش نمونه برداري از ناخن هاي مشکوک به کچلي :
ناخن هاي مشکوک را با ناخن گير استريل چيده سپس با چاقو ي جراحي استريل شده خر ده هاي ناخن را در پاکت مخصوص نگه دار جمع کرده است و نام و نام خانوادگي و شماره دفتر و تاريخ نمو نه برداري را در روي آن ثبت نمو ده ايد قرار داده و سر پاکت ها را تا کرده و بسته بندي نما ئيد و هر چه زودتر جهت آزمايش به آزمايشگاه بفر ستيد.


داروي گياهي ضد قارچهاي پوستي
قيمت هر واحد (عدد): 30000ريال

پرسيدن يك سوال درباره اين كالا
قارچ ها جزء نباتات یا گیاهان پست هستند ولی تاکنون ساختمانی شبیه به ریشه، ساقه، برگ، گل و دستگاه آوندی یا کلروفیل (سبزینه) در آنها دیده نشده است. این موجودات گیاهی، تک سلولی یا چند سلولی هستند و به علت نداشتن کلروفیل، قادر به سنتز گلوکز و تأمین غذای خود نیستند، اجباراً به صورت انگلی روی پوست، ناخن و موی انسان و حیوانات زندگی کرده و از ماده کرآتین آنان (ماده غذایی آماده) تغذیه می کنند. این قارچ ها می توانند غیر بیماری زا و یا بیماری زا باشند و در تمام کره خاکی وجود دارند. قارچ های بیماری زا می توانند در سطح پوست و مو و ناخن زندگی کرده علائم بالینی ایجاد کنند که به آنها قارچ های سطحی گویند. بعضی از انواع آنها از طریق پوست و یا استنشاق از مسیر ریه ها و گردش خود به بافت های عمقی رفته و ایجاد بیماری می کنند که به آنان قارچ های عمقی گویند.
قارچ های سطحی
مورد بحث ما قارچ های سطحی است که در روی پوست، مو و ناخن اکثر افراد قرار می گیرند ولی همه آنها ایجاد بیماری نمی کنند. برای این که فردی به ضایعات قارچی مبتلا شود باید شرایط ابتلا در او فراهم شود.

عوامل بیماری
مهمترین علت ابتلا به قارچ، عدم رعایت بهداشت است ؛ زیرا مواد شوینده مانند صابون ها و شامپوها تمامی شرایط زیستی برای قارچ ها را از بین می برند؛ لذا افرادی که استحمام مرتب نداشته باشند و ضمن فعالیت های شغلی و یا ورزشی دچار تعریق شوند، امکان ابتلا به این قارچ ها را پیدا می کنند.
عامل دیگر برای ابتلا به قارچ های بیماری زا کاهش قدرت دفاعی بدن است. افرادی که بیماری های ضعیف کننده و مزمن دارند مانند افراد مبتلا به کم خونی، بیماری قند، مبتلایان به سرطان ها، ایدز مصرف طولانی مدت داروهای مضعف سیستم ایمنی مانند داروهای کورتونی و از این قبیل با کوچکترین غفلت از بهداشت شخصی ممکن است به بیماری های قارچی پوست، مو و یا ناخن ها مبتلا شود. لذا پزشک معالج علاوه بر درمان های اختصاصی ضد قارچ، باید بیماری زمینه ای بیمار را با همکاری متخصص مربوطه معالجه کند وگرنه به طور مکرر بیماری قارچی حتی با مصرف داروهای مناسب ضد قارچی بعد از مدتی عود می کند. انسان سالم ممکن است که از طریق تماس مستقیم با انسان آلوده، حیوان آلوده و یا خاک مبتلا شود.

قارچ کچلی
اصطلاحاً به بیماری های قارچی بیماری زا، کچلی گویند که برحسب این که کدام قسمت پوست، مو یا ناخن را گرفتار کند به کچلی سر، کچلی بدن، کچلی کشاله ران، کچلی دست، کچلی پا، کچلی ناخن و کچلی ریش طبقه بندی می شوند.
علائم بالینی تمامی کچلی ها تقریباً شبیه هم بوده و توسط پزشکان به آسانی قابل تشخیص است و در موارد مشکوک با نمونه برداری از محل مشکوک و رنگ آمیزی مناسب، ضایعات قارچی را در زیر میکروسکوپ ، تشخیص قطعی داده و چنانچه بلافاصله درمان دارویی مناسب انجام شود، بدون باقیماندن آثار بیماری، بهبودی حاصل می شود.
ضایعات پوست و مو به صورت زمینه قرمز می باشد که به دلیل ایجاد التهاب است و در مواردی پوسته هایی روی آنها دیده می شود که اغلب از حاشیه گسترش یافته و از مرکز بهبود می یابند و شبیه حلقه می شوند. این ضایعات اغلب خارش خفیف دارند و در نواحی مودار چنانچه درمان به تأخیر افتد ممکن است ریشه موها گرفتار شود و حتی پس از درمان، موها رویش مجدد پیدا نکنند و طاسی دائمی ایجاد شود. بعد از تماس فرد سالم با انسان یا حیوان یا خاک آلوده بلافاصله علائم بیماری ظاهر نمی شود، برحسب نوع قارچ و محل ضایعه، دوره ی مخفی یک تا هشت هفته باید طی شود. در موها علاوه بر زمینه قرمز و پوسته دار شدن، شکستگی ساقه موها هم به وجود می آید و چنانچه با یک موچین مو را بکشیم به آسانی کنده می شود.
کچلی ها با منشأ حیوانی (مثلاً در قصاب ها و دامداران) اغلب زمینه التهاب و تورم و ترشح دارند و امکان طاسی دائمی در آنها بیشتر از منشأ انسانی یا خاکی است. در مواردی ممکن است علائم بالینی با بعضی بیماری های پوست و موی غیر قارچی اشتباه شود که در این صورت با نمونه برداری و آزمایش در آزمایشگاه به آسانی می توان بیماری قارچی را تشخیص داد.
قارچ ها جزء نباتات یا گیاهان پست هستند ولی تاکنون ساختمانی شبیه به ریشه، ساقه، برگ، گل و دستگاه آوندی یا کلروفیل (سبزینه) در آنها دیده نشده است. این موجودات گیاهی، تک سلولی یا چند سلولی هستند و به علت نداشتن کلروفیل، قادر به سنتز گلوکز و تأمین غذای خود نیستند، اجباراً به صورت انگلی روی پوست، ناخن و موی انسان و حیوانات زندگی کرده و از ماده کرآتین آنان (ماده غذایی آماده) تغذیه می کنند. این قارچ ها می توانند غیر بیماری زا و یا بیماری زا باشند و در تمام کره خاکی وجود دارند. قارچ های بیماری زا می توانند در سطح پوست و مو و ناخن زندگی کرده علائم بالینی ایجاد کنند که به آنها قارچ های سطحی گویند. بعضی از انواع آنها از طریق پوست و یا استنشاق از مسیر ریه ها و گردش خود به بافت های عمقی رفته و ایجاد بیماری می کنند که به آنان قارچ های عمقی گویند.
قارچ های سطحی
مورد بحث ما قارچ های سطحی است که در روی پوست، مو و ناخن اکثر افراد قرار می گیرند ولی همه آنها ایجاد بیماری نمی کنند. برای این که فردی به ضایعات قارچی مبتلا شود باید شرایط ابتلا در او فراهم شود.

عوامل بیماری
مهمترین علت ابتلا به قارچ، عدم رعایت بهداشت است ؛ زیرا مواد شوینده مانند صابون ها و شامپوها تمامی شرایط زیستی برای قارچ ها را از بین می برند؛ لذا افرادی که استحمام مرتب نداشته باشند و ضمن فعالیت های شغلی و یا ورزشی دچار تعریق شوند، امکان ابتلا به این قارچ ها را پیدا می کنند.
عامل دیگر برای ابتلا به قارچ های بیماری زا کاهش قدرت دفاعی بدن است. افرادی که بیماری های ضعیف کننده و مزمن دارند مانند افراد مبتلا به کم خونی، بیماری قند، مبتلایان به سرطان ها، ایدز مصرف طولانی مدت داروهای مضعف سیستم ایمنی مانند داروهای کورتونی و از این قبیل با کوچکترین غفلت از بهداشت شخصی ممکن است به بیماری های قارچی پوست، مو و یا ناخن ها مبتلا شود. لذا پزشک معالج علاوه بر درمان های اختصاصی ضد قارچ، باید بیماری زمینه ای بیمار را با همکاری متخصص مربوطه معالجه کند وگرنه به طور مکرر بیماری قارچی حتی با مصرف داروهای مناسب ضد قارچی بعد از مدتی عود می کند. انسان سالم ممکن است که از طریق تماس مستقیم با انسان آلوده، حیوان آلوده و یا خاک مبتلا شود.

قارچ کچلی
اصطلاحاً به بیماری های قارچی بیماری زا، کچلی گویند که برحسب این که کدام قسمت پوست، مو یا ناخن را گرفتار کند به کچلی سر، کچلی بدن، کچلی کشاله ران، کچلی دست، کچلی پا، کچلی ناخن و کچلی ریش طبقه بندی می شوند.
علائم بالینی تمامی کچلی ها تقریباً شبیه هم بوده و توسط پزشکان به آسانی قابل تشخیص است و در موارد مشکوک با نمونه برداری از محل مشکوک و رنگ آمیزی مناسب، ضایعات قارچی را در زیر میکروسکوپ ، تشخیص قطعی داده و چنانچه بلافاصله درمان دارویی مناسب انجام شود، بدون باقیماندن آثار بیماری، بهبودی حاصل می شود.
ضایعات پوست و مو به صورت زمینه قرمز می باشد که به دلیل ایجاد التهاب است و در مواردی پوسته هایی روی آنها دیده می شود که اغلب از حاشیه گسترش یافته و از مرکز بهبود می یابند و شبیه حلقه می شوند. این ضایعات اغلب خارش خفیف دارند و در نواحی مودار چنانچه درمان به تأخیر افتد ممکن است ریشه موها گرفتار شود و حتی پس از درمان، موها رویش مجدد پیدا نکنند و طاسی دائمی ایجاد شود. بعد از تماس فرد سالم با انسان یا حیوان یا خاک آلوده بلافاصله علائم بیماری ظاهر نمی شود، برحسب نوع قارچ و محل ضایعه، دوره ی مخفی یک تا هشت هفته باید طی شود. در موها علاوه بر زمینه قرمز و پوسته دار شدن، شکستگی ساقه موها هم به وجود می آید و چنانچه با یک موچین مو را بکشیم به آسانی کنده می شود.
کچلی ها با منشأ حیوانی (مثلاً در قصاب ها و دامداران) اغلب زمینه التهاب و تورم و ترشح دارند و امکان طاسی دائمی در آنها بیشتر از منشأ انسانی یا خاکی است. در مواردی ممکن است علائم بالینی با بعضی بیماری های پوست و موی غیر قارچی اشتباه شود که در این صورت با نمونه برداری و آزمایش در آزمایشگاه به آسانی می توان بیماری قارچی را تشخیص داد.
داروي گياهي مذكور براي درمان قارچهاي پوستي و بر طرف كننده خارش مي باشد.

نسخه هاي مركب
نسخه شماره 1- دارو جهت جلوگیری از ریزش مو
برگ گزنه 1 گرم
پیاز خشک شده 1 گرم
الکل 70 درصد 100 گرم
طرز تهیه و مقدر مصرف :
مواد فوق را با هم مخلوط كرده و چند روز کنار گذاشته و سپس آنرا صاف كرده و با حاصل صافی سر را ماساژ دهند .

نسخه شماره 2- دارو جهت جلوگیری از ریزش مو
شیره تازه علف چشمه 100 گرم
الکل 90 درجه 100 گرم
اسانس ژرانیوم 10 قطره
طرز تهیه و روش استعمال :
داروهای فوق را با هم مخلوط كرده و پوست را با آن ماساژ دهید .

نسخه شماره 3- دارو جهت رفع ترک دست یا سینه یا پستان
کره کاکائو 70 گرم
روغن بادام شیرین 5 گرم
اکسید دوزنگ 0/1 گرم
برات دوسود 0/1 گرم
اسانس برگاموت 8قطره
طرز تهیه و روش استعمال :
داروهای فوق را با هم مخلوط كرده و جهت رفع ترک دست و یا پستان به موضع مالیده شود.

نسخه شماره 4- داروی ضد خارش
بادام شیرین 4 تا 6 گرم
بادام تلخ 4 تا 6 گرم
قند 60 گرم
آب 500 گرم
طرز تهیه و روش استعمال :
مغز دو بادام را با قند سائیده و حاصل با آب مخلوط شود . در نتیجه نوعی شیر بادام بصورت امولسیون بدست می آید که در طی 24 ساعت به موضع خارش مالیده و یا جهت رفع خارش های دستگاه تناسلی زنان استعمال شود .

نسخه شماره 5- دارو جهت بیماریهای جرب و خارش
گل حلوا یک قسمت
ریشه انجبار یک قسمت
درمنه یک قسمت
طرز تهیه و مقدر مصرف :
داروهای فوق را به مدت 5 دقیقه جوشانیده و صاف نموده و حاصل صافی را پس از سرد شدن روزی 2 الی 3 بار به موضع می مالند .

نسخه شماره 6- دارو جهت جرب و خارش
برگ سنا یک قسمت
پوست هلیله زرد یک قسمت
مدرسنگ یک قسمت
سفیداب قلعی یک قسمت
روغن گل سرخ 20 قطره
روغن بنفشه 20 قطره
طرز تهیه و روش استعمال :
داروها را ( بجز روغنها ) کوبیده و با روغن ها مخلوط و بصورت ضماد درآورده و بر موضع قرار داده شود.

نسخه شماره 7- دارو جهت دملها و زخمها
کتیرا یک قسمت
تخم مرو یک قسمت
تخم کتان یک قسمت
گل بابونه یک قسمت
گل خطمی یک قسمت
شیر مقدر 2 لیتر
طرز تهیه و روش استعمال :
داروهارا کوبیده و با شیر پخته و حاصل چند نوبت به موضع مالیده شود .
نسخه هاي تك دارويي
نسخه شماره 1-
دارو : تمام گیاه شاهتره ( Fumaris parvifora)
مقدر مصرف : 0/5 تا 2 گرم
طرز تهیه : مقدر فوق را که قبلا کوبیده شده باشد در یک لیوان آب جوش ریخته به مدت نیم ساعت باقی بگذارید تا دم بکشد سپس آنرا صاف كرده روزی سه بار هر بار یک فنجان میل کنید .
توجه :
1- مقدر زیاد این گیاه سمی بوده و مصرف آن به مقدر زیاد می تواند باعث فلج عضلات صاف و دستگاه تنفسی شود بنابراین مصرف آن باید زیر نظر پزشک باشد .
2- در مصرف خارجی عصاره آنرا جهت خارش های جلدی توصیه نموده اند .
نسخه شماره 2- دارو جهت رفع اگزما و جوشهای صورت و کلیه بیماریهای پوستی
دارو : تمام گیاه گلدار بنفشه سه رنگ ( Viola tricolor)
مقدر مصرف : 2 تا 4 گرم
طرز تهیه : مقدر فوق را که قبلا کوبیده شده باشد در یک لیوان آب جوش ریخته به مدت نیم ساعت باقی بگذارید تا دم بکشد سپس آنرا صاف كرده روزی سه بار هر بار یک فنجان میل کنید .
توجه : در مصرف خارجی از دم كرده آن می توان جهت پاک كردن زخمهای عفونی و ناراحتی های پوستی نیز استفاده کدر .
نسخه شماره 3- دارو جهت معالجه شکاف پاشنه پا و ناراحتی های پوستی
دارو : اسانس و گل بابونه اصلی ( Matricharia chamomilla)
مقدر مصرف : 2 تا 4 گرم
طرز تهیه : مقدر فوق را که قبلا کوبیده شده باشد در یک لیوان آب جوش ریخته به مدت نیم ساعت باقی بگذارید تا دم بکشد سپس آنرا صاف كرده و به محل ناراحتی های پوستی مالیده شود .
توجه : علاوه بر این بصورت حمام برای زخمهایی که به سختی درمان می شوند می توان استفاده کدر .
نسخه شماره 4- دارو ی ضد خارش
دارو : اسانس برگ گیاه برگ بو ( Larus nobilis)
طرز استعمال : به موضع مالیده شود .
نسخه شماره 5- دارو جهت معالجه اگزماها و زخمهای پوستی
دارو : پوست بلوط ( Quercus Spp)
مقدر مصرف : 2 تا 4 گرم
طرز تهیه : مقدر فوق را که قبلا کوبیده شده باشد در یک لیوان آب جوش ریخته به مدت نیم ساعت باقی بگذارید تا دم بکشد سپس آنرا صاف كرده و موضع مورد نظر را با آن شستشو دهید .
نسخه شماره 6- دارو ی ضد قارچهای پوستی و برطرف کننده خارش
دارو : تخم شنبلیله ( Trigonella foenum-graecum)
طرز استعمال : مقدری از دانه ها را خرد كرده با آب بصورت ضماد درآورده در محل ناراحتی های پوستی مصرف کنید .
نسخه شماره 7- دارو ی ضد سودا و ضد جوش ها و ورم پوست
دارو : ریشه زنجبیل شامی ( Inula helenicum)
مقدر مصرف : 100 گرم
طرز تهیه : مقدر فوق را که قبلا کوبیده شده باشد در یک لیوان آب جوش ریخته به مدت نیم ساعت باقی بگذارید تا دم بکشد سپس آنرا صاف كرده بصورت لوسیون یا کمپرس گرم استعمال کنید .
نسخه شماره 8- دارو ی برطرف کننده خارش پوست
دارو : روغن اسطو خودوس ( Lavandula angustifolia )
روش استعمال : به موضع خارش مالیده شود .
نسخه شماره 9- دارو ی ضد خارش
دارو : اسانس نعناع ( Mentha piperita)
روش استعمال : به موضع خارش مالیده شود .
نسخه شماره 10- دارو ی ضد قارچهای پوستی
دارو : سیر ( Allium sativum)
طرز تهیه واستعمال : شیره سیر را تهیه كرده و سپس به موضع مالیده شود .
توجه : از شیره سیر و یا له شده آن در پانسمان زخمهای قانقرایایی و رفع زخمهای چرکین و همچنین التیام زخمها نیز استفاده بعمل می آید .
نسخه شماره 11- دارو ی ضد قارچ پوستی
دارو : حنا ( Lawsonia inermis)
مقدر استعمال: 10 تا 20 گرم
طرز تهیه : مقدر فوق را در دو لیوان آب جشو حل كرده مدت 30 دقیقه باقی بگذارید سپس آنرا بدون صاف كردن به موضع قارچی پوست مالیده و مدت نیم ساعت به روی پوست باقی بگذارید و در خاتمه موضع را با آب گرم شستشو دهید .
نسخه شماره 12- دارو جهت محافظت پوست و رفع شکنندگی آن
دارو : شیره تازه گل همیشه بهار ( Calendula officinalis)
مقدر استعمال: 4 تا 6 گرم
طرز تهیه و استعمال : شیره تازه را با 600 گرم کرهیا چربی دیگر مخلوط كرده و سپس به موضع مالیده شود.
توجه : این دارو علاوه بر این جهت التیام زخمهای سطحی بدن ، سوختگی ، سرمازدگی ، رفع دانه های پوستی ، اگزوما و غیره توصیه شده است .
نسخه شماره 13- دارو جهت رفع تحریکات آلرژیکی پوست
دارو : روغن مغز بادام ( Prunus amygdalus)
مقدر استعمال: 3 تا 5 گرم
طرز تهیه و استعمال : بصورت امولسیون تهیه شده و سپس به موضع مالیده شود .
نسخه شماره 14- دارو جهت رفع جوشهای صورت
دارو : پیار ( Allium cepa)
مقدر استعمال: 200 گرم
طرز تهیه و استعمال : بصورت جوشانده تهیه و سپس به موضع مالیده شود .
توجه : از جوشانده پیاز علاوه بر این جهت پانسمان زخمهای چرکین نیز استفاده بعمل می آید .
نسخه شماره 15- دارو جهت رفع شوره سر
دارو : روغن کرچک ( Ricinus communis)
طرز تهیه و استعمال : بصورت پماد یا لوسیون تهیه و مالیده شود .
نسخه شماره 16- دارو جهت رفع کوفتگی و التیام پوست
دارو : همیشه بهار کوهی ( Arnica montana)
مقدر استعمال : 5 تا 10 گرم
طرز تهیه و استعمال : مقدر فوق را که قبلا کوبیده شده باشد در یک فنجان آب جوش ریخته به مدت نیم ساعت باقی بگذارید تا دم بکشد سپس آنرا صاف كرده و به موضع مورد نظر بمالید .
نسخه شماره 17- دارو جهت زخمهای پوستی و درد مفاصل
دارو : ریشه سمفیتون ( کنسود طبی ) Symphytum officinale
مقدر استعمال : 5 تا 10 گرم
طرز تهیه و استعمال : مقدر فوق را که قبلا کوبیده شده باشد در یک فنجان آب جوش ریخته به مدت نیم ساعت باقی بگذارید تا دم بکشد سپس آنرا صاف كرده و به موضع مورد نظر بمالید .
نسخه شماره 19- داروی ضد جوش های پوستی مزمن
دارو : ریشه صابونی (غاسول ) ( Saponaria officinalis)
مقدر استعمال : 10 گرم
طرز تهیه و استعمال : بصورت خیسانده تهیه وسپس به محل خارش مالیده شود .
نسخه شماره 18- دارو بهبود دهنده زخمهای سطحی
دارو : شیره تازه گیاه مامیران ( Chelidonium majus)
مقدر استعمال : در موضع مالیده شود .
توجه : این دارو سمی است و مصرف آن فقط با نظر پزشک توصیه می گردد .
نسخه شماره 20- داروی جهت معالجه اگزومای پوستی
دارو : پوست گیاه نارون قرمز ( اوجا ، سمد ) ( Ulmus campestris )
مقدر استعمال : 50 گرم
طرز تهیه و استعمال : گرد پوست را با 150 گرم روغن گیاهی و 50 گرم موم مخلوط و به مدت نیم ساعت در 2 یا 3 مرتبه متوالی تحت اثر گرمای زیاد قرار می دهند و سپس به حالت گرم از یک پارچه نازک به منظور صاف كردن می گذرانند و پس از سرد شدن به موضع می مالند .
توجه : این دارو جهت سودا ، بروز دانه ها و زخمهای ناشی از بیماریهای نقرس و خناریز و دیگر ناراحتی های پوستی مزمن نیز استعمال می شود.
نسخه شماره 21- داروی جهت درمان زخمهای پوستی و اگزوما
دارو : تمام گیاه تازه علف چشمه ( Nasturtium officinale)
مقدر استعمال : گیاه را له كرده و بصورت ضماد بر روی موضع استعمال شود .
توجه : این دارو علاوه بر این جهت درمان زخمهای چرکین نیز استعمال می شود
نسخه شماره 22- داروی التیام دهنده و نرم کننده پوست
دارو : روغن بادام شیرین ( Prunus amygdalus var.dulcis)
روش استعمال : به موضع مالیده شود .
توجه : این دارو علاوه بر این در مورد زیر هم استعمال می شود :
- جهت التهابهای سطحی بدن
- در سوختگیها
- در باد سرخ
- ضد خارش در سرخک و مخملک
- بعنوان تسکین دهنده در اگزما
نسخه شماره 23- داروی ضد خارش های پوستی با منشا سودا
دارو : بادام تلخ ( Prunus Amygdalus var.amara )
طرز تهیه و استعمال : بصورت امولسیون تهیه كرده و سپس در موضع مالیده شود .
توجه : امولسیون فوق همچنین جهت رفع خارش های دستگاه تناسلی زن استعمال می شود . از طرفی خمیر بادام تلخ را به جای صابون می توان در اگزما و همچنین در رفع دانه های جلدی ، بوی بد پا و زیر بغل نیز مورد استفاده قرار درد .
بازگشت به ليست بيماريها براي درمان گياهي


بیماریهای قارچی پوست : فاکتورهای بروز عفونت ، تشخيص ، معالجه و پیشگیری
قارچها یک گروه از موجودات زنده هستند که باعث عفونت پوست میشوند. بعضی از قارچ ها به طور طبیعی در بدن انسان زندگی میکنند . گروه دیگر – درماتوفیتها (Dermatophyte) هستند که میکروارگانیسم های فرصت طلب میباشند ، بدین معنی که اگر محیط مساعد برای آنها پدید آید ، آنها در بدن انسان رشد کرده و لایه فوقانی پوست و همچنین ناخن و یا مو را آلوده میکنند . عفونت قارچی عمیق با تهاجم از طریق لایه های عمیق پوستی ممکن است به خون و یا به اندام های داخلی تهاجم نمایند . بیماریهای قارچی پوست به دودسته تقسیم می شوند که شامل تینئا (tinea) و کاندیدیازیس است . تینئا را در کتب کچلی ترجمه کرده اند که واژه فراگیری برای این عارضه نیست .فاکتورهای بروز عفونت های قارچی* استفاده از آنتی بیوتیکها : آنتی بیوتیک ها در درمان عفونت های مختلف باکتریایی مورد استفاده قرار میگیرند. این داروها می توانند تعدادی از باکتری های مفید بدن را کاهش دهند . هنگامی که تعداد آنها کاهش یابد ، قارچ ها فرصتی برای رشد پیدا میکنند .* استفاده از کورتیکواستروئیدها : کورتیکواستروئیدها به منظور کاهش التهاب و تعدادی از اختلالات پوستی مورد استفاده قرار میگیرند . گاهی اوقات این داروها پاسخ ایمنی بدن را کاهش میدهند و شرایط مساعدی برای رشد قارچها ایجاد میکنند .* بیماریها : بیماریهایی مانند دیابت و برخی از انواع سرطان ، باعث میشوند که شخص در معرض عفونت های قارچی قرار گیرد .* نقص درسیستم ایمنی بدن : به علت شیمی درمانی و یا بروز سندرم اکتسابی نقص ایمنی و یا مواردی دیگر ، سیستم ایمنی بدن ممکن است دچار ضعف گردد و این عوارض فرصتی برای رشد قارچها پدید میاورند .* عوامل محیطی : قارچها برای رشد و تکثیرخود به حرارت و رطوبت نیاز دارند . عفونت قارچی در انسان معمولا در نواحی مرطوب بدن رخ میدهد . کفش و لباس به عرق نشسته و مشاغلی‌ كه‌ با گرما و رطوبت‌ سر و كار دارند موجب افزایش احتمال رشد عفونت های قارچی می شوند .* وراثت : برخی از افراد دارای زمینه ژنتیکی نسبت به عفونت های قارچی دارند .تشخيص :تشخيص بر اساس ظاهر پوست ، مو و ناخن صورت مي گيرد و نمونه برداري از تکه هاي پوست ، مو و ناخن و یا ترشحات دهانی و واژنی براي کشت يا آزمايش ميکروسکوپي لارم میباشد.مواردی در ارتباط با معالجه و پیشگیری عفونت های قارچی پوست* ضعف در سیستم ایمنی بدن ، استفاده از آنتی بیوتیک و کورتیکواستروئید و بیماریهایی مانند دیابت عوامل مستعد کننده برای عفونت های قارچی می باشند . هنگام درمان عفونت های قارچی ، لازم است استعمال کورتیکواستروئیدها و یا آنتی بیوتیک ها قطع گردند و دیابت را تحت کنترل نگه داشت . به منظور تاثیر مساعد داروهای ضد قارچ ، سیستم ایمنی تضعیف شده باید تقویت گردد و بدن را باید خشک نگه داشت . عفونت های قارچی پوست با کرمها و داروهای ضد قارچ درمان می شوند.* در درمان کچلی کشاله ران ، داروهای ضد قارچ خوراکی مانند گریزئوفولوین ، تربینافین ویا ایتراکونازول می توان استعمال نمود و همچنین میتوان کرمهای ضد قارچ بکار برد .* در درمان کچلی سر ، داروی خوراکی گریزئوفولوین اثر مساعدی دارد .* در درمان کچلی پا از داروهای ضد قارچ خوراکی استفاده میشود .* در درمان کچلی بدن از داروهای موضعی ضد قارچ مانند کلوتریمازول ومیکونازول و داروهای خوراکی ضد قارچ میتوان استفاده کرد .* در درمان کاندیدیازیس (نوع شایع آن : برفک شیرخواران ونوزادان) – میتوان از داروهای ضد کاندیدا مانند نیستاتین بکار برد.* در درمان ینئا ورسیکالر ( کچلی رنگارنگ) می توان شامپوها و یا لوسیونهای ضد قارچ استقاده کرد .* در دوره دارویی همه لباسها و حوله های در تماس با‎ ‎ضايعات پوستي باید شسته شود.* در دوره دارویی براي جلوگيري از پخش قارچ ، سر با كلاه يا روسري پوشانده شود .* گاهی تعریق زیاد باعث تشدید بیماری قارچی می‌شود . در آن صورت میتوان از مواد ضد تعرق استفاده کرد . تزریق موضعی سم بوتاک نیز میتواند موجب کاهش تعرق گردد و قطع کردن اعصاب موضعی روش دیگری برای کاهش تعرق است .* قارچ ها براي رشد به رطوبت نياز دارند و لاي انگشتان يا گوشه هاي ناخن ها محیط خوبی برای رشد آنهاست لذا خشک نگه داشتن این نواحی الزامی است . در ضمن محیط کاری مرطوب نیز میتواند عارضه را شدت دهد.* قبل از دوره استعمال داروی موضعی در صورت مشاهده ضايعات متورم و ‏ترشح دار ، میتوان از کمپرس‎ ‎آب نمک (يک قاشق ‏چايخوري نمک در یک استکان آب) ‏استفاده کرد .‎* در صورت عفونت پوستی ‎ناخنها ، آنها را باید کوتاه نگه داشت .* در زمان محو علائم باید بخاطر داشت که مواد شوينده چنان صابون و شامپو شرايط زيستي براي قارچ ها را نابود میکنند .*در صورت عفونت پوستی ناحيه سر ، مو ها را همه روزه باید شست و خشک نمود . لازم است مو ها را کوتاه‎ ‎نگه داشت و نترا شيد .* درمان بيمار و دیگر اعضای آلوده خانواده باید توأم صورت گیرد .* مصرف ویتامین و یا مکملهای غذایی در صورت کم خونی لازم است .* در دوره بعد از معالجه باید در نظر داشت که کفش نامناسب ، تعريق زياد، محيط گرم ، خوب خشک نکردن بدن پس از شنا يا استحمام و جوراب تنگ در ايجاد و یا عود عارضه قارچی موثر هستند.‎* در صورت عفونت پوستی پا ، باید کفش‎ ‎هاي رو باز پوشید و پاها را باید در معرض هوای آزاد ‏قرار داد . ‎پاها باید شسته شوند و خشک گردند . ‎* در صورت عفونت پوستی ريش، نباید ریش را با تيغ تراشید . و در صورتی که خیلی لازم باشد ، میتوان از دستگاه ریش تراش استفاده کرد . * بیمار بعد از دوره دارویی نیاز به معاینه مجدد دارد .
اخبار و مقالات > هویج
گياه هويج داراي خواص زيادي مي باشد كه از ميان خواص آن شفاف كننده گي پوست داراي اهميت قابل توجهي مي باشد . براي استفاده از اين خاصيت علاوه بر مصرف خوراكي آن مي توان از ماسك طبيعي هويج استفاده نمود .به گزارش خبرنگار سلامت نيوز ، ماسك هويج باعث بطرف شدن لك ها و نرمي پوست نيز مي شود . جهت تهيه ي ماسك هويج مي توان هويج را رنده كرده و بروي صورت ماليد و يا ابتدا آن را پخته و سپس استفاده نمود .
اخبار و مقالات > اموزش درمان اگزما
اگزما نوعی عارضه پوستی محسوب می شود که می تواند در مدت زمانی کوتاه پیشرفت کرده و سلامت پوست بدن انسان را به خطر بیاندازد. واژه اگزما از زبان یونان باستان گرفته شده و به معنی "کورک و جوش های پوستی" است. طبق آمار های که هم به دست آمده، یک نفر از هر ۵ کودک و همچنین یک نفر از هر ۱۰ بزرگسال به این عارضه مبتلا می شوند.نحوه شیوع بیماریبه هنگام شیوع اگزما حالت خارش، خشکی و تورم به خود می گیرد و در بیشتر مواقع قرمز رنگ و دردناک می شود. در برخی مواقع ممکن است این تورم های پوستی بسیار دردناک شدید شود و خونریزی از پوست بیمار را به همراه داشته باشد. اگزما می تواند در هر قسمتی از بدن شیوع پیدا کند، اما به هر حال منطقه هایی که بیشتر احتمال بروز این بیماری برای آنها وجود دارد شامل آرنج، مچ دست و پشت زانو ها می شود. ممکن است این عارضه بر روی صورت بچه ها و یا به عبارت دیگر بر روی گونه های آنها نمایان شود.انواع مختلف اگزمابه طور کلی دو نوع مختلف اگزما تا کنون شناسایی شده است که نوع اتصالی و نوع atopic نام گرفته اند. معمولی ترین نوع اگزما که احتمال شیوع آن هم بیشتر است atopic نام دارد. این نوع عارضه پوستی بیشتر در دوران کودکی و به خصوص زمانی که کودکان در سنین رشد قرار دارند بروز می کند، اما در عین حال ممکن است پس از گذشت چند سال و رسیدن به سنین بزرگ سالی باز هم فرد شاهد این بیماری باشد. ممکن است این عارضه در بین اعضای یک خانواده نیز شیوع پیدا کند و آنها را نیز مبتلا کند.نوع دیگری از اگزما که می توان آن را در تمامی سنین شاهد بود بیشتر سراغ بزرگسالان می رود. این بیماری می تواند پس از تماس و اتصال فرد با اشیائی که به آنها حساسیت دارد بروز کند. موادی نظیر نیکل، پاک کننده های غیر صابونی، صابون ها، خوشبو کننده ها و ... می توانند باعث بروز اگزما شوند. اگر چه اگزما در حالت های دیگری هم شیوع پیدا می کند، اما در عین حال این دو مورد از همه مهم تر بوده و می توان حالت های دیگر را نیز در این دو بخش جای داد.عواملی که اگزما را شدیدتر می کنندبسیاری از افرادی که به اگزما مبتلا هستند بر این باورند که برخی کارها می تواند این بیماری را در آنها تشدید کند. این عوامل تشدید کننده بیماری که به صورت علمی هم ثابت شده اند شامل موارد زیر می شود:*استرس های روحی و جسمی*عادت های ماهانه برای خانم ها*انواع مختلف بیماری ها*برخی از انواع غذاها*تغییرات آب و هواییپیشگیری از اگزما در افراد بسیار دشوار است، اما در عین حال روش های گوناگونی وجود دارد که افراد با استفاده از آن می توانند خود را در مقابل این عارضه ایمن کنند و به هنگام ابتلا ظرف مدت زمانی کوتاه درمان شوند. آخرین بررسی هایی که در این زمینه انجام شده نشان می دهد، نوعی باکتری که در حالت عادی در پوست همه افراد زندگی می کند و staphylococcus نام دارد به عنوان عامل اصلی در بروز این بیماری محسوب می شود. خاراندن پوست به هنگام ابتلا به اگزما می تواند لایه بیرونی پوست را از بین برده و راه ورود این باکتری ها به بدن را آزاد کند.درمان های اگزمابهترین درمان هایی که برای بیماری اگزما وجود دارد شامل کرم های نرم کننده پماد ها، نرم کننده های مایع برای شستشوی محل مورد نظر، کرم های آنتی بیوتیکی و ... می شود. اگر محل بروز اگزما بر روی پوست شما بسیار خارش دارد و پس از مصرف دارو های یاد شده هنوز درمان نشده است، شما باید هر چه سریع تر به پزشک متخصص مراجعه کنید. اگر چه بیماری اگزما نمی تواند به طور کامل درمان شود، می توان آن را در حالتی نگه داشت که بیشتر پیشرفت نکند.به هر حال هر فردی می تواند با عدم خارش پوست، کاهش استرس، دوری از عوامل بروز اگزما، استفاده از روش های درمانی موجود و ... خود را در مقابل این عارضه ایمن کند.
کلمات کلیدی مطلب : اموزش - اگزما - پوست -
پوست و مو میوه ها وگیاهان دارویی کلم : جلوگیری از ریزش مو بخصوص اگر به صورت خام در سالاد استفاده شود.بابونه : برای رنگ کردن وضد عفونی کردن موها استفاده می شود.کنجد : جهت بلند شدن ومشکی شدن موها ، برگهای کنجد را خوب کوبیده وآب آن را بگیرید آنگاه آب را بر روی موها بمالید.آویشن : جلوگیری از ریزش مو وتقویت آن.جو : جلوگیری از سفید شدن مو.پاک کننده برای هر نوع پوست خامه ترش یک قاشق غذا خوریآبلیموی تازه یک قاشق غذا خوریمواد را با هم مخلوط کنید وبلافاصله با گلوله ای از پنبه آن را بر روی پوست بمالید پس از چند لحظه پوست را با آب گرم آبکشی نمایید.نکاتی در مورد شانه زدن وشستشو موموها را با ملایمت شستشو دهید .آب باعث متورم شدن مو میشود وموی خیس به نسبت به موی معمولی شکننده تر است .از نوک انگشتان برای ماساژپوست سر استفاده کنید .ماساژ دادن باعث افزایش جریان خونی پوست سر می شود.ماساژرا قبل از شامپو زدن انجام دهید .موها راخوب آبکشی نمایید .3تا4 دفعه موها را باید آب کشید تا تمام ذرات شامپو خارج شود.موها را مالش ندهید وگرنه سطح صاف لایه کوتیکول بهم می خورد و حتی تارهای شکننده مو کنده خواهد شد.موی خیس را هرگز شانه نزنید. زیرا قابل انعطاف است .مو 20تا40 روز پس ازاصلاح ومرتب کردن ، آشفته ونا مرتب می گردد به دلیل اینکه هر یک از موهای سر با شیوه خاص خود رشد می کند.یک اندازه کردن موها آنها را پر پشت تروجذاب تر به نظر می آورد.تعداد دفعات شستشوی موها بستگی به میزان چربی ،فعالیت فیزیکی ،محیط زندگی،مدل موی انتخابی ونوع پوست از شستشوی روزانه تا هفتگی تغییر می کند.یک شانه ایده آل دارای دندانه هایی بافاصله است دندانه ها باید گرد ومدور باشد نه تیز،از شانه های فلزی استفاده نکنید .هنگامیکه اولین دندانه شانه کنده شد شانه را دور بیندازید .یک شانه شکسته می تواند سبب شکستن وکنده شدن موها گردد.نکات مهم قبل از ماسک قبل از استفاده ازماسک ،پوست صورت خود را با آب وصابون ویا پاک کننده مناسب با پوستتان تمیز کنید.بهتر است صورت خود را با آب وگلاب بخور دهید .ماسک را با ملایمت وبدون عجله به روی پوست خود بمالید وپوست گردن را فراموش نکنید.به پشت دراز کشیده وبه آهنگ ملایم گوش دهید وبه هیچ چیز فکر نکنید.پس ازگذشت مدت لازم ،ماسک را با جریان آب گرم بشوئید،ورطوبت آنرا باحوله خشک کنید.دقت نمایید هیچ وقت ماسک را به روی پوست لبها ودور چشم نمالید.هپاتیت نوع A:این نوع هپاتیت توسط یک ویروس شدیدا آلوده کننده و مسری ایجاد می شود و از طریق تماس های نزدیک قابل انتقال است. عمده ترین انتقال آن از طریق دهانی- مدفوعی می باشد یعنی در مناطقی که بهداشت رعایت نشده و پس از دستشویی دستها با آب و صابون شسته نمی شود و با همان دست غذا خورده می شود این ویروس به راحتی انتقال می یابد. همچنین در اثر آب, غذاها و شیر آلوده و همچنین در اثر خوردن صدف و گوشت نپخته ماهی انتقال می یابد.
در زمانی که علائم بیماری و زردی بروز کرد فرد فقط باید استراحت کند تا ویروس توسط دفاع سیستم ایمنی بدن مهار شود و به تدریج التهاب کبدی به وضعیت سابق برگردد.نکته قابل ذکر این است که هپاتیت A به هیچ نوع درمان دارویی احتیاج ندارد.هپاتیت نوع B:ابتلا به این نوع هپاتیت عوارض بی شماری دارد. از این رو اهمیت شناخت آن بسیار بالاست.راههای انتقال این ویروس عبارتند از:_مادر به جنین : به ویژه اگر مادر در ماه سوم بارداری آلوده شده باشد احتمال انتقال بیماری به جنین بسیار بالا است._تماس جنسی : از راه خون, استفاده از سرنگ مشترک در معتادان تزریقی و یا فرو رفتن سوزن آلوده به ویروس به طور اتفاقی در پوست افراد سالم و استفاده از تیغ های آلوده است._ترشحات بدن : از جمله بزاق ,مدفوع, صفرا, اشک و مایع منی به عنوان یکی از منابع انتقال ویروس مطرح هستند .بعد از آلوده شدن به ویروس هپاتیت B سه مشکل بالینی رخ می دهد. اولا علائم دیده نمی شود. ثانیا مانند هپاتیت A علائم به صورت حاد یعنی ضعف, بی اشتهایی و زردی پیش رونده بروز می کند. ثالثا آنتی ژن ویروس در بدن باقی می ماند و اشکال مزمن بیماری اتفاق می افتد و بعدا با فعالیت مجدد ویروس علائم هپاتیت بروز می کند. گاهی باعث ایجاد سرطان در کبد می شود. گاهی با بروز علائم هپاتیت حاد, زردی آنقدر زیاد می شود که روی عملکرد طبیعی مغز تاثیر گذاشته و باعث علائم خواب آلودگی و عدم هوشیاری می شود و به علت تخریب سلولهای کبدی زمان انعقاد خون به شدت طولانی می شود و خونریزی های مختلف در نواحی متفاوت بدن مثل خونریزی لثه, مخاطها و پوست اتفاق می افتد که وضعیت بیمار بسیار خطرناک و مرگبار می شود.ویروس هپاتیت B در افراد بدون علامت, که به صورت مزمن و طولانی ویروس را در خون خود حمل می کنند از راههای گفته شده به افراد سالم انتفال می یابد.نکته مهم آن است که درمان خاصی برای این بیماری هنوز کشف نشده است و ابتلا به این نوع از بیماری ویروسی مرگبار است.هپاتیت C:
راه انتقال این نوع ویروس به وسیله تزریق است. این بیماری غالبا در گیرندگان خون و فراورده های خونی و معتادان تزریقی بروز می کند. البته در کشور ما انتقال این نوع از هپاتیت از طریق فراورده های خونی بسیار کم شده است زیرا کنترل می شوند. پیشگیری از این نوع از هپاتیت این است که معتادان تزریقی یا اعتیاد خود را ترک کنند و یا از روش دیگری برای استفاده از مواد مخدر استفاده کنند. قانونمندی و عدم تجاوز به حریم خانواده و فعالیتهای جنسی سالم نیز از راههای پیشگیری است.هپاتیت D:فقط در بیمارانی که به صورت طولانی ناقل ویروس هپاتیت B هستند بروز می کند. علائم این بیماری مشابه سایر هپاتیت های ویروسی است؛ با این تفاوت که سیر شدیدی دارد و گاهی سبب تخریب کامل کبد و مرگ می شود.از آنجایی که در قرن حاضر ایدز و هپاتیت B دو بیماری لاعلاج هستند باید به آنها توجه بیشتری کرد. زیرا ویروس ایدز در خارج از بدن تنها ۳۰ ثانیه زنده می ماند اما ویروس هپاتیت Bدر خارج از بدن ۲ الی ۳ ساعت زنده است. از این رو احتمال آلودگی به این ویروس بیشتر خواهد بود. اما نکته مهم اینجاست که اگر درمانی برای این دو بیماری نیست اما برای بیماری هپاتیت B واکسنهایی در سه نوبت وجود دارد که انسان را از این بیماری خطرناک مصون می سازد.
کبد و اعمال آن: کبد یکی از احشاء داخل شکمی است که در قسمت فوقانی راست شکم و زیر دیافراگم با وزن تقریبی ۲۵۰۰ گرم قرار گرفتته است.اعمال عمده کبد: تولید پروتئین از جمله آلبومین و پروتیئهای انعقادی تولید صفرا ( بطور متوسط روزانه ۱۰۰۰ میلی لیتر ) خنثی کردن سموم و داروهاهپاتيت چيست؟به التهاب و ورم کبد هپاتیت گفته می شود. عوامل مختلفی از جمله ابتلا به ویروس های هپاتیت ( A، B، C ، D، E و … ) ، داروها ، سموم، آنوکسی ، الکل و … باعث هپاتیت می شوند. هپاتیت ویرویسی یکی از عوامل مهم مرگ زودرس انسان می باشد براساس تخمین سازمان بهداشت جهانی ۳۸۵ میلیون ناقل هپاتیت B و ۱۷۰ میلیون ناقل هپاتیت C در جهان وجود دارد و سالانه بیش از یک میلیون مورد مرگ در اثر هپاتیت اتفاق می افتد.تاريخچه:اولین موارد هپاتیت منتقله از طریق خون و ترشحات بدنبال تلقیح واکسن آبله حاوی لنف انسان در سال ۱۸۳۳ در برمه گزارش شد. در سال ۱۹۶۵ بلومبرگ آنتی ژن مشخص شد که این آلودگی انتشار جهانی دارد و در اواخر سالهای ۱۹۸۰ ویروس هپاتیت C کشف شد.اپيدميولوژي:
از نظر شیوع آلودگی به HBV مناطق جهان را به سه دسته تقسیم می کنند:کم شیوع ( کمتر از ۲%) مانند قسمتهای عمده ای از امریکا، استرالیا و نواحی شمالی اروپا شیوع متوسط ( ۷ - ۲% ) قسمت عمده آسیا، شمال افریقا و نواحی شرقی امریکای جنوبی شیوع بالا ( بیش از ۸% ) آفریقا ، سواحل جنوب شرقی آسیا و آلاسکا در نواحی که شیوع بالاست اغلب موارد آلودگی در زمان تولد اتفاق می افتد ( Vertical ) . در سایر نواحی جهان اغلب آلودگی پس از بلوغ طی تماس جنسی، تماس با خون و یا سایر ترشحات آلوده اتفاق می افتد.افرادي كه بيشتر در معرض خطر هستند عبارتند از: نوزادان مادران آلوده ، معتادین تزریقی ، افراد با شرکاء جنسی متعدد ، دریافت کنندگان مکرر خون و فرآورده های خونی ، بیماران تحت دیالیز و پرسنل بهداشتی درمانی حدود ۳% از جمعیت جهان به هپاتیت C آلوده اند که از این میان آفریقا با میزان شیوع ۵/۳% بیشترین و اروپا با ۰/۰۳% کمترین میزان شیوع آلودگی را بخود اختصاص داده اند.آلودگی بیشتر در سنین ۲۰-۳۹ سالگی اتفاق می افتد ولی حداکثر شیوع مربوط به سنین ۳۰-۴۹ سال است . جنس مذکر غالب می باشد و در حال حاضر عمده ترین افراد در معرض خطر شامل معتادین تزریقی، دریافت کنندگان مکرر خون و فراورده های خونی و بیماران دیالیزی می باشند.
سرايت پذيري و راه هاي انتقال:HBsAg بطور تجربی از بسیاری از مایعات بدن جدا شده ولی ویروس کامل و عفونت زا در تمام ترشحات بدن یافت نمی شود. احتمال انتقال هپاتیت B بشدت تحت تاثیر وضعیت فرد از نظر HbeAg می باشد بطوریکه احتمال ایجاد بیماری هپاتیت بدنبال یک تماس تصادفی شغلی با فرد HBeAg منفی ۱ تا ۶ درصد و در مقابل با فرد HBeAg مثبت ۲۲ تا ۳۱ درصد تخمین زده شده است.
کلمات کلیدی مطلب : هپاتیت - بیماری - شربت راوند
توصيه هاي ضد خارش پوست
خارش مي‌تواند علل مختلفي داشته باشد. لذا اگر فردي با خارش به پزشک مراجعه کرد، اول بايد معاينه شود و آزمايش کامل براي بررسي عملکرد غده ي تيروييد، کبد، کليه و حتي هپاتيت انجام شود، زيرا خارش برعکس تصور رايج مردم، فقط علامت بيماري‌هاي پوستي نيست و بر اساس نوع مشکل داخلي که آن را ايجاد کرده، طبقه ‌بندي مي‌شود؛ مثلا خارش ناشي از بيماري ‌هاي خوني، خارش کليوي، خارش صفراوي و غيره.اما از بحث بيماري ‌هاي داخلي که بگذريم، بيماري‌هاي پوستي متعددي وجود دارند که خارش جزو شکايات اصلي مبتلايانش است، مثلا اگزماي سرشتي، گال و درماتيت هرپسي فرم.بيشتر خارش‌ها با گرما تشديد مي‌شوند. همچنين استرس، اضطراب و ترس نيز مي‌تواند خارش را تشديد کند.اکثر خارش‌ها، شب هنگام، زماني که فرد از کار و فعاليت روزانه فارغ مي‌شود، تشديد مي‌شوند.کانال گوش خارجي، سوراخ بيني و ناحيه اطراف مقعد و ناحيه تناسلي، نواحي مستعد خارش محسوب مي‌شوند.خارش مي‌تواند ريشه عصبي داشته باشد. برخي خارش‌ها در حيطه بيماري‌هاي پوست و مو، با مسايل روحي و رواني بسيار مرتبط هستند. در اين بيماري‌ها فرد تمايل شديدي به خاراندن برخي نواحي در دسترس پوست دارد و از خاراندن اين نواحي لذت مي‌برد و پوست شبيه پسوريازيس مي‌شود. در درمان اين افراد بايد حتما به درمان مسايل روحي توجه شود و درمان موضعي به تنهايي جواب نمي‌دهد.در برخي موارد مثل کهير، علت اصلي خارش ماده هيستامين است. کهير مي‌تواند به دليل مصرف يک دارو يا غذاي خاص يا به دليل برخي عفونت‌ها باشد. البته علل متعدد ديگري هم براي کهير وجود دارند.قدم اول درمان، تشخيص علت خارش است، اما برخي اقدامات وجود دارند که مي‌توانند به تخفيف خارش کمک کنند، مثلا خنک نگه داشتن محيط، پرهيز از حمام داغ و نپوشيدن لباس پشمي.خشکي پوست هم يکي از علل مهم خارش است. لذا چرب و مرطوب نگه داشتن پوست براي تخفيف خارش اهميت بسياري دارد. در افراد مسن، خشکي يک علت مهم و شايع خارش است.برخي داروهاي موضعي نيز مي‌توانند موجب کاهش خارش‌هاي موضعي شوند، مانند بي‌حس کننده‌هاي موضعي (مثل کرم‌ ليدوکائين، ژل نيزوکانين) و برخي آنتي‌هيستامين‌هاي موضعي (مثل کرم داکسپين). کورتون موضعي هم در برخي موارد که علت خارش، التهاب است (مثل اگزماها) مي‌تواند مفيد باشد.بايد توجه داشت که تمام داروهاي موضعي گاهي مي‌توانند خود موجب ايجاد آلرژي و حساسيت و تشديد خارش گردند، بنابراين مصرف اين داروها بايد تحت نظر پزشک و ترجيحا با تجويز متخصص پوست باشد تا از مشکلات احتمالي جلوگيري شود.از نظر داروهاي خوراکي هم، آنتي‌هيستامين‌ها از شايع‌ترين داروهاي تخفيف خارش‌اند، اما بسياري از اين داروها خواب‌آور هستند، لذا افراد به خصوص کساني که رانندگي مي‌کنند يا افراد مسن، هنگام مصرف اين داروها بايد بسيار مراقب باشند.در نهايت از نور درماني نيز مي‌توان در درمان برخي خارش‌ها استفاده کرد.
کلمات کلیدی مطلب : خارش پوست
اخبار و مقالات > بیماریهای قارچی پوست : فاکتورهای بروز عفونت ، تشخيص ، معالجه و پیشگیری
قارچها یک گروه از موجودات زنده هستند که باعث عفونت پوست میشوند. بعضی از قارچ ها به طور طبیعی در بدن انسان زندگی میکنند . گروه دیگر – درماتوفیتها (Dermatophyte) هستند که میکروارگانیسم های فرصت طلب میباشند ، بدین معنی که اگر محیط مساعد برای آنها پدید آید ، آنها در بدن انسان رشد کرده و لایه فوقانی پوست و همچنین ناخن و یا مو را آلوده میکنند . عفونت قارچی عمیق با تهاجم از طریق لایه های عمیق پوستی ممکن است به خون و یا به اندام های داخلی تهاجم نمایند . بیماریهای قارچی پوست به دودسته تقسیم می شوند که شامل تینئا (tinea) و کاندیدیازیس است . تینئا را در کتب کچلی ترجمه کرده اند که واژه فراگیری برای این عارضه نیست .فاکتورهای بروز عفونت های قارچی* استفاده از آنتی بیوتیکها : آنتی بیوتیک ها در درمان عفونت های مختلف باکتریایی مورد استفاده قرار میگیرند. این داروها می توانند تعدادی از باکتری های مفید بدن را کاهش دهند . هنگامی که تعداد آنها کاهش یابد ، قارچ ها فرصتی برای رشد پیدا میکنند .* استفاده از کورتیکواستروئیدها : کورتیکواستروئیدها به منظور کاهش التهاب و تعدادی از اختلالات پوستی مورد استفاده قرار میگیرند . گاهی اوقات این داروها پاسخ ایمنی بدن را کاهش میدهند و شرایط مساعدی برای رشد قارچها ایجاد میکنند .* بیماریها : بیماریهایی مانند دیابت و برخی از انواع سرطان ، باعث میشوند که شخص در معرض عفونت های قارچی قرار گیرد .* نقص درسیستم ایمنی بدن : به علت شیمی درمانی و یا بروز سندرم اکتسابی نقص ایمنی و یا مواردی دیگر ، سیستم ایمنی بدن ممکن است دچار ضعف گردد و این عوارض فرصتی برای رشد قارچها پدید میاورند .* عوامل محیطی : قارچها برای رشد و تکثیرخود به حرارت و رطوبت نیاز دارند . عفونت قارچی در انسان معمولا در نواحی مرطوب بدن رخ میدهد . کفش و لباس به عرق نشسته و مشاغلی‌ كه‌ با گرما و رطوبت‌ سر و كار دارند موجب افزایش احتمال رشد عفونت های قارچی می شوند .* وراثت : برخی از افراد دارای زمینه ژنتیکی نسبت به عفونت های قارچی دارند .تشخيص :تشخيص بر اساس ظاهر پوست ، مو و ناخن صورت مي گيرد و نمونه برداري از تکه هاي پوست ، مو و ناخن و یا ترشحات دهانی و واژنی براي کشت يا آزمايش ميکروسکوپي لارم میباشد.مواردی در ارتباط با معالجه و پیشگیری عفونت های قارچی پوست* ضعف در سیستم ایمنی بدن ، استفاده از آنتی بیوتیک و کورتیکواستروئید و بیماریهایی مانند دیابت عوامل مستعد کننده برای عفونت های قارچی می باشند . هنگام درمان عفونت های قارچی ، لازم است استعمال کورتیکواستروئیدها و یا آنتی بیوتیک ها قطع گردند و دیابت را تحت کنترل نگه داشت . به منظور تاثیر مساعد داروهای ضد قارچ ، سیستم ایمنی تضعیف شده باید تقویت گردد و بدن را باید خشک نگه داشت . عفونت های قارچی پوست با کرمها و داروهای ضد قارچ درمان می شوند.* در درمان کچلی کشاله ران ، داروهای ضد قارچ خوراکی مانند گریزئوفولوین ، تربینافین ویا ایتراکونازول می توان استعمال نمود و همچنین میتوان کرمهای ضد قارچ بکار برد .* در درمان کچلی سر ، داروی خوراکی گریزئوفولوین اثر مساعدی دارد .* در درمان کچلی پا از داروهای ضد قارچ خوراکی استفاده میشود .* در درمان کچلی بدن از داروهای موضعی ضد قارچ مانند کلوتریمازول ومیکونازول و داروهای خوراکی ضد قارچ میتوان استفاده کرد .* در درمان کاندیدیازیس (نوع شایع آن : برفک شیرخواران ونوزادان) – میتوان از داروهای ضد کاندیدا مانند نیستاتین بکار برد.* در درمان ینئا ورسیکالر ( کچلی رنگارنگ) می توان شامپوها و یا لوسیونهای ضد قارچ استقاده کرد .* در دوره دارویی همه لباسها و حوله های در تماس با‎ ‎ضايعات پوستي باید شسته شود.* در دوره دارویی براي جلوگيري از پخش قارچ ، سر با كلاه يا روسري پوشانده شود .* گاهی تعریق زیاد باعث تشدید بیماری قارچی می‌شود . در آن صورت میتوان از مواد ضد تعرق استفاده کرد . تزریق موضعی سم بوتاک نیز میتواند موجب کاهش تعرق گردد و قطع کردن اعصاب موضعی روش دیگری برای کاهش تعرق است .* قارچ ها براي رشد به رطوبت نياز دارند و لاي انگشتان يا گوشه هاي ناخن ها محیط خوبی برای رشد آنهاست لذا خشک نگه داشتن این نواحی الزامی است . در ضمن محیط کاری مرطوب نیز میتواند عارضه را شدت دهد.* قبل از دوره استعمال داروی موضعی در صورت مشاهده ضايعات متورم و ‏ترشح دار ، میتوان از کمپرس‎ ‎آب نمک (يک قاشق ‏چايخوري نمک در یک استکان آب) ‏استفاده کرد .‎* در صورت عفونت پوستی ‎ناخنها ، آنها را باید کوتاه نگه داشت .* در زمان محو علائم باید بخاطر داشت که مواد شوينده چنان صابون و شامپو شرايط زيستي براي قارچ ها را نابود میکنند .*در صورت عفونت پوستی ناحيه سر ، مو ها را همه روزه باید شست و خشک نمود . لازم است مو ها را کوتاه‎ ‎نگه داشت و نترا شيد .* درمان بيمار و دیگر اعضای آلوده خانواده باید توأم صورت گیرد .* مصرف ویتامین و یا مکملهای غذایی در صورت کم خونی لازم است .* در دوره بعد از معالجه باید در نظر داشت که کفش نامناسب ، تعريق زياد، محيط گرم ، خوب خشک نکردن بدن پس از شنا يا استحمام و جوراب تنگ در ايجاد و یا عود عارضه قارچی موثر هستند.‎* در صورت عفونت پوستی پا ، باید کفش‎ ‎هاي رو باز پوشید و پاها را باید در معرض هوای آزاد ‏قرار داد . ‎پاها باید شسته شوند و خشک گردند . ‎* در صورت عفونت پوستی ريش، نباید ریش را با تيغ تراشید . و در صورتی که خیلی لازم باشد ، میتوان از دستگاه ریش تراش استفاده کرد . * بیمار بعد از دوره دارویی نیاز به معاینه مجدد دارد .

ايدز

پیک سلامت بیمارستان نمازی شیراز، بخش اطلاعات بیماری ها
بازگشت به فهرست بیماری ها


خواننده عزیز ، این اطلاعات به تعدادی از سوالات شایع در مورد بیماری ایدز پاسخ می دهد
و مسلم است که شامل همه اطلاعات نیست
و جایگزین صحبت و مذاکره شما با پرستار و پزشک نخواهد بود


ایدز :
ایدز یا سندرم نقص اکتسابی سیستم ایمنی ، نوعی اختلال در سیستم ایمنی است که برای اولین بار در سال 1980 به دنبال بروز موارد بسیاری از سرطان ها از جمله سارکوم کاپوزی و تعدادی از عفونت ها مثل ذات الریه در مردان هم جنس بازگزارش گردید. در این بیماری ، فرد به عفونت های سخت فرصت طلب و یا بیماری های بدخیم مبتلا می شود.
عامل این بیماری ، ویروس HIV است که به گلبول های سفید خون گرایش دارد . این ویروس به گلبول های سفید حمله کرده و پس از تبدیل آن به سلول غول پیکر چند هسته ای ، باعث مرگ سلول می شود و انتشار ویروس تولید شده معمولاً با از دست دادن حیات سلول همراه است . کاهش تعداد گلبول سفید خون منجر به کاهش عملکرد سیستم ایمنی و بروز علائم بیماری می شود. ( در واقع اختلال اصلی در این بیماری کاهش سلول های T کمک کننده است که عامل اصلی محافظت از بدن است ) .

مراحل مختلف بیماری شامل موارد زیر است :

1-عفونت حاد :
در عفونت حاصل از ویروس ایدز چندین مرحله مشاهده می شود. ابتدا ویروس به تعداد زیاد در بدن تکثیر یافته و به طور آزاد در مایع مغزی نخاعی ،جریان خون و در سیستم لنفاوی جایگزین می شود. همراه با اولین موج تکثیر ویروس علائمی چون تب ، کهیرهای پوستی ، سردرد ، تهوع ، عرق شبانه و علائمی شبیه به آنفولانزا ظاهر می شود . سپس در طی چند هفته ( یک هفته تا سه ماه ) پاسخ ایمنی برضد ویروس HIV ایجاد شده و مقدار ویروس درخون و مایع مغزی نخاعی به سرعت کاهش یافته و علائم اولیه از بین می رود هر چند که ویروس هنوز در خون وجود دارد.

2-عفونت نهفته :
پس از عفونت حاد یک دوره متغیر نهفتگی بالینی ایجاد می گردد که با فقدان علائم قابل انتساب به HIV مشخص شده و معمولاً یک دهه به طول می انجامد . علی رغم دوره طولانی نهفتگی ویروس ، همانند سازی فعال HIV متوقف نمی شود و گلبول های سفید خون در اثر همانند سازی سریع HIV تخریب می شوند به این ترتیب کاهش پیش رونده گلبولهای سفید خون به کاهش بیشتر ایمنی منجر می گردد.

3-دوره بالینی :
کاهش گلبول های سفید خون به خصوص از نوع سلول های T کمک کننده اولین نشانه شروع دوره بالینی و مرحله سوم بیماری است . این کاهش متوالی ، همراه با تورم غدد لنفاوی بروز می کند . علائم دیگر در این مرحله شامل کاهش وزن بدن ، ضعف ، خستگی ، خواب آلودگی ، بی اشتهائی ، درد های مبهم شکمی ، اسهال بدون دلیل مشخص ، تب شبانه ، سردرد ، خارش ، بزرگی طحال ، ضایعات پوستی و مخاطی است . در این مرحله تعداد گلبول های سفید خون شیبی آهسته به طرف پائین داشته و مرتباً کاهش می یابد .
عفونت های فرصت طلب، از علل اصلی ناتوانی و مرگ ومیر در مبتلایان به مراحل انتهائی عفونت HIV محسوب می شوند . عواملی که در افراد با ایمنی طبیعی به ندرت بیماری ایجاد می کنند، سبب عفونت های بسیار شدید در افراد مبتلا به ایدز می گردند که شایع ترین آنها عبارت از عفونت با تک یاخته ها ، عفونت های قارچی، عفونت های باکتریایی از جمله سل و حصبه و عفونت های ویروسی از جمله هپاتیت B است همچنین به دلیل سرکوب سیستم ایمنی ، استعداد ابتلا به انواع سرطان ها از جمله سارکوم کاپوزی ، سرطان گردن رحم و سرطان های مقعدی و تناسلی بسیار افزایش می یابد.
شایع ترین عوارض عصبی ویروس HIV عارضه زوال عقلی ایدز است که از تظاهرات ویروسی بیماری بوده و در 65-25 درصد افراد مبتلا رخ داده و منجر به علائمی همچون ضعف حافظه ، اختلال تمرکز و غییرات رفتاری می شود . با کاهش تعداد گلبول های سفید به مقدار بسیار زیاد و بروز عوارض ناشی از عفونت های فرصت طلب نهایتاً مرگ عارض می گردد .

راه های انتقال :
HIV از طریق مایعات بدن به واسطه رفتارهای پرخطر مثل تماس جنسی با شریک مبتلا به ویروس ، هم جنس بازی در آقایان و استفاده از داروهای تزریقی به ویژه در معتادان منتقل می شود . افرادی که خون و فرآورده های خونی آلوده به ویروس ایدز را دریافت می کنند ، بچه هائی که از مادران مبتلا به ایدز متولد می شوند ، بچه هائی که به وسیله مادران مبتلا به ایدز شیردهی می شوند و کسانی که در تیم درمانی کار می کنند به دلیل احتمال وارد شدن سوزن آلوده به ترشحات فرد بیمار به بدنشان در معرض خطر هستند . نکته این جاست که افراد آلوده بدون علامت، بزرگترین عامل انتقال شخص به شخص می باشد.

روش درمان داروئی :
از داروهای ضد ویروس بسیار فعال برای درمان ایدز استفاده می شود علاوه بر این معمولاً از دو دارو یا بیشتر برای دستیابی به نتایج مطلوب با کم ترین عوارض جانبی استفاده می شود . ترکیب چند دارو احتمال مقاومت داروئی رانیز کاهش می دهد عمده ترین داروئی که در حال حاضر استفاده می شود zidovudine است.

تست های تشخیصی :
در صورتی که بنا به هر دلیل افراد مشکوک به تماس با ویروس HIV شدند جهت اطمینان خاطر مراکز آزمایشگاهی قادر به خون گیری از شخص و انجام آزمایشات تشخیصی لازم است . آزمایشگاه های سطح شهر و آزمایشگاه مستقر در مرکز انتقال خون امکانات لازم برای انجام تست های تشخیصی را دارا می باشند. تست هائی که معمولاً برای تشخیص ویروس ایدز استفاده می شود الیزا وبلات می باشد .

تخصص مربوطه :
در صورت نیاز به مشاوره و استفاده از راهنمائی های لازم درمانی می توان ازپزشکان متخصص عفونی که در این زمینه دارای اطلاعات کافی و مورد نیاز می باشند کمک گرفت.

راههای پیشگیری :
تنها راه جلوگیری از گسترش اپیدمی جهانی HIV برقراری نحوه ای از زندگی است که فاکتورهای خطر ذکر شده را به حداقل رسانده یا حذف کند بنابراین باید دانست که :
ü خطر انتقال عفونت از فرد آلوده به دیگران از راه مقاربت جنسی ( از راه واژن با مقعد) وجود دارد استفاده مناسب ومداوم از کاندوم انتقال ویروس را کاهش می دهد هر چند پیشگیری صدردصد نمی باشد.
ü وسایلی که پوست را سوراخ می کند نظیر سوزن های زیر جلدی ، طب سوزنی و.... باید قبل از استفاده مجدد استریل شوند یا دور ریخته شوند وسایل داندانپزشکی باید قبل از استفاده بعدی به وسیله حرارت استریل شوند.

توصیه به بیمار:
1- داروها را همانگونه که تجویز شده مصرف کنید .
2- مسواک ، تیغ اصلاح و سایر وسایل شخصی که ممکن است با خون آلوده شود نباید به طور مشترک استفاده شود.
3- شما بایستی از اهداء خون ، پلاسما، اعضای بدن یا بافت های دیگر خودداری کنید.
4- اغلب کسانی که HIV مثبت هستند نیازی به تغییر شغل خود ندارند ، مگر آنکه در زمینه کار، خطر انتقال از طریق خون یا مایعات بدن وجود داشته باشد. انتقال HIV از طریق غذا مشاهده نشده است .
5- در صورت نیاز به مراقبت های پزشکی یا دندانپزشکی باید به افراد مشمول مراقبت از خود، اطلاع دهید که آزمایش HIV شما مثبت است تا اقدامات لازم برای جلوگیری از انتقال عفونت به دیگران صورت پذیرد.




نویسنده : زهرا هاشمی زاده – کارشناس ارشد میکروب شناسی
زمستان 1386

منابع :
1- Sexual Transmission of HIV .Rachel R ;NEW ENGL J Med; 1997:337(11):799
2- Joint United Nations Programme on HIV/AIDS and world health Organization (2003) .AIDS Epidemic Update : December 2
3- Stone A .Microbicides: a new approach to preventing HIV and other sexually transmitted infections . Nat Rev 2002 ; 1:977-985.
4- Centers for Disease Control . Update : barrier protection against HIV infection and other sexually transmitted diseases . MMWR 1993:42:589-597
5- WILLIAMS BG et al ; patterns of. S Afr J Science 2000:96:305-312
6- . ASK a colleague. Expert Nurse's Answer More than 1000 Complex clinical questions . Lww; 2005
7- Hand book of Brunner & suddarth Medical surgical Nursing. LWW.2008

بازگشت به فهرست بیماری ها

بیماری ایدز


اولین موارد ایدز در سال 1981گزارش گردید که از بین مردان هم جنس باز دارای فعالیت جنسی در نیویورک ، لوس آنجلس و سانفرانسیسکو بود.
ویروس ایدز باعث آلوده شدن و انهدام تدریجی سلول های سیستم ایمنی و ضعیف شدن پاسخ این سیستم به عفونت ها می شود افراد آلوده پس از ضعیف شدن سیستم ایمنی می توانند توسط میکروب هایی که در حالت عادی بی ضرر هستند هم دچار عفونت شوند.
پس از این که HIV وارد جریان خون شد نوع خاصی از لنفوسیت های T را آلوده می کند و سپس در این سلول ها به سرعت تکثیر می شود و آن ها را منهدم می کند. لنفوسیت های T آلوده شده، دیگر نمی توانند وظیفه اصلی خود یعنی مقابله با عفونت ها را انجام دهند و شخص آلوده، به بسیاری از عفونت های معمولی هم حساس می گردد. ممکن است در ابتدا تا چندین سال علایمی از بیماری مشاهده نشود ولی قطعا پس از مدتی تعداد لنفوسیت های T کم شده و حساسیت به عفونت های ساده هم به وجود می آید.
علایم بالینی بیماری ایدز
اولین علایم عفونت HIV می تواند در عرض 6 هفته که از ورود ویروس به بدن می گذرد ایجاد شود. برخی از افراد علایمی شبیه سرما خوردگی یا آنفلوآنزای ساده را نشان می دهند که ممکن است تمام یا تعدادی از علایم زیر را داشته باشد:
بزرگ شدن غدد لنفاوی
تب
تعریق شبانه
خستگی و درد عضلات
کاهش وزن
اسهال
علایم فوق ممکن است هفته ها تا ماه ها قبل از ایجاد عفونت های فرصت طلب و سرطان ها به طول انجامد اما در برخی دیگر از افراد شروع سریع یک عفونت فرصت طلب (مثل ذات الریه ای که توسط پنوموسیستیس کارینی ایجاد می شود) ممکن است اولین تظاهر بالینی بیماری باشد.
مدت زمانی که از آلوده شدن یک فرد به HIV تا بروز علایم ایدز لازم است در افراد مختلف متفاوت است و می تواند از 1 تا 14 سال باشد. بیشتر افراد در این مدت از این بیماری اطلاعی ندارند و معمولا پس از چند سال که به انواع بیماری های عفونی و یا برخی از سرطان ها مبتلا می شوند به بیماری خود پی می برند.
در بیماران مبتلا به ایدز به علت کاهش سطح ایمنی انواع عفونت ها شایع می شوند. عفونت های فرصت طلب که به علت ضعیف شدن سیستم ایمنی شخص ایجاد می گردند معمولا در افراد مبتلا به ایدز خیلی بیشتر دیده می شوند این عفونت ها معمولا توسط قارچ ها، باکتری ها ، ویروس ها و پروتوزوها ایجاد می شوند که گاهی هم کشنده اند.
*شایع ترین نوع سرطان در مبتلایان به ایدز نوعی سرطان پوست به نام سارکوم کاپوزی می باشد که به غیر از پوست می تواند داخل دهان و ریه ها را هم آلوده کند.
*قارچ کاندیدا آلبیکانس که در افراد سالم عفونت های سطحی و ضعیف را ایجاد می نماید در افراد آلوده به ویروس HIV عفونت های شدیدی را موجب می شود.
*توبر کلوزیس (سل) و لیستریوزیس که ممکن است باعث مسمومیت خونی شوند، از جمله عفونت های باکتریایی هستند که در افراد مبتلا به ایدز بیش تر دیده می شوند.
*عفونت های ویروسی که افراد آلوده به HIV را تحت خطر قرار می دهند بیش تر شامل آنسفالیت، مننژنیت و ذات الریه هستند.
راه های انتقال بیماری:
در حال حاضر دانشمندان معتقدند کهHIV از سه راه زیر انتقال می یابد:
1- تماس با خون آلوده: انتقال ویروس از طریق خون به روش های زیر انجام می شود:
*استفاده مشترک از سوزن های آلوده در معتادان تزریقی
*انتقال خون یا محصولات خونی در بیمارستان
*ایجاد آلودگی از طریق زخم ها
2- انجام فعالیت جنسی با یک فرد آلوده به ویروس
3- تماس بین مادر و جنین یا نوزادش
HIV به مقادیر زیاد در خون و محصولات خونی ، منی ، ترشحات مهبل و شیر پستان یافت می شود و به مقادیر جزئی در بزاق دهان، اشک چشم و مایع موجود در تاول ها وجود دارد.
راه های پیش گیری:
روش های رایج پیش گیری عبارتند از:
*ارتقاء بهداشت عمومی
*در دسترس بودن وسایل حفاظتی مثل کاندوم
*خود داری از فعالیت جنسی با افراد آلوده به HIV
*عدم استفاده از مواد مخدر تزریقی
*عدم استفاده از وسایل شخصی دیگران مانند: مسواک، تیغ و یا هر وسیله دیگری که ممکن است حاوی خون یا ترشحات بدن باشد.
تحقیقات گسترده ی امروزی هنوز موفق به کشف یک واکسن برای بیماری ایدز نشده است ولی دانشمندان امیدوارند در آینده ای نزدیک به این مهم نایل آیند.
تشخیص بیماری
بهترین راه تشخیص بیماری ایدز آزمایش خون است که معمولا دو بار و به فاصله سه ماه انجام می شود در آزمایش خون برای HIV میزان آنتی بادی های ضد ویروس بدن و یا تعداد لنفوسیت های CD4 در خون شمارش می شوند. فاصله سه ماهه بین دو آزمایش خون برای این است که از هنگام ورود ویروس به بدن مدتی وقت لازم است تا آنتی بادی ها در بدن ساخته شوند.
درمان بیماری
افراد آلوده به HIV به طور حتم باید تحت معالجه ی یک متخصص بیماری های عفونی قرار بگیرند. با داروهای ضد ویروسی جدیدی که اخیرا تولید شده اند تا حد زیادی می توان از پیشرفت عفونت HIV جلوگیری کرد.
داروهایی که برای درمان ایدز به کار می روند داروهای گران قیمتی هستند و عوارض جانبی زیادی دارند؛ این داروها باعث معالجه ی قطعی بیماری ایدز نمی شوند بلکه فقط موجب می گردند که بروز بیماری در افراد مبتلا به تاخیر بیفتد.
زیدوودین (AZT) اولین دارویی بود که از طرف اداره ی دارو و غذای آمریکا (FDA) در سال 1987 میلادی برای درمان ایدز مورد تایید قرار گرفت.
میزان شیوع ایدز در سراسر جهان:
سازمان بهداشت جهانی (WHO) تخمین زده است که حدود 40 تا 100 میلیون نفر در سراسر جهان ممکن است به عفونت HIV مبتلا باشند، با این وجود ممکن است تعداد مبتلایان به ایدز خیلی بیشتر از این مقدار باشد.

آمار ایدز در جهان
مبتلایان به ایدز و اچ آی وی در سال 2002
42 میلیون نفر
تعداد افرادی که به تازگی در سال 2002 به ویروس اچ آی وی مبتلا شده اند
5 میلیون نفر
میزان مرگ و میر به علت ایدز در سال 2002
3 میلیون و صد هزار نفر
تعداد کلی مرگ و میر به علت ایدز از ابتدای پیدایش
-
این بیماری تا سال 2001
21 میلیون و هشتصد هزار نفر


تعداد مبتلایان به ایدز تا سال 2003
آفریقا sub sharan
29 میلیون و چهارصد هزار نفر
خاورمیانه و شمال آفریقا
550 هزار نفر
جنوب و جنوب شرقی آسیا
6 میلیون نفر
شرق آسیا و پاسیفیک
یک میلیون و 200 هزار نفر
آمریکای لاتین
یک میلیون و 500 هزار نفر
کارائیب
440 هزار نفر
اروپای شرقی و آسیای مرکزی
یک میلیون و 200 هزار نفر
اروپای غربی
570 هزار نفر
آمریکای شمالی
980 هزار نفر
استرالیا و نیوزیلند
15 هزار نفر
+ نوشته شده در پنجشنبه دوازدهم اردیبهشت 1387ساعت 16:22 توسط سر

تازه هاي ايدز - كشف داروي جلوگيري از انتشار ويروس ايدز
(1156 كلمه مجموعاً در اين متن موجود است)(1305 بار خوانده شده است)
عنوان مقاله: تازه هاي ايدز - كشف داروي جلوگيري از انتشار ويروس ايدز تاريخ افزودن: 29/01/1385 خبر کوتاه بود، اما همه را شوکه کرد. پزشکان انگليسي اعلام کردند که موفق به تهيه نوع جديدي از داروي ضدايدز شده اند که مانع سرايت ويروس HIV مي شود. انتشار اين خبر باعث شد بارقه هايي از اميد در دل بسياري از بيماران مبتلا و افراد مستعد ابتلا جرقه بزند، اما اين همه ماجرا نبود.تشنگي جهان و انتظار باعث شد يک طرح تحقيقاتي مبتني بر ميکروبيسيدها که قادر به کشتن ويروس HIV است ، چنين صدا کند.HIV همچنان قرباني مي گيرد و به نظر مي رسد تلاش جمعي هنوز بهترين راه مبارزه است و...ايدز يا سندرم ناکارايي سيستم دفاعي بدن ، بيماري اي است که توسط ويروسي به نام HIV در بدن ايجاد مي شود.اين بيماري که در سالهاي نخستين دهه 80 شناخته شد، تا سال 2003 در سراسر دنيا بيش از 50 ميليون نفر را آلوده ساخته است ، به گونه اي که در امريکا هر ساله 40هزار مورد جديد که نيمي از آنها جوانهاي زير 25 سال هستند، شناسايي مي شوند.با اين حال علي رغم تلاش پژوهشگران تاکنون هيچ گونه درمان قطعي براي اين بيماري شناخته نشده و اطلاع رساني به گروههاي در معرض خطر و گوشزد کردن راههاي ابتلا در کنار يک برنامه واکسيناسيون مي تواند به پيشگيري و کنترل اين بيماري منتهي شود.اگر چه يافتن واکسن HIV نيز، که مراحل آزمايشي و تحقيقاتي خود را مي گذراند، ره آورد بزرگي براي دانش پزشکي به حساب مي آيد. «اما آخرين گام براي ريشه کني ايدز نيست»، چرا که بدون تقسيم عادلانه يافته هاي علمي جديد درخصوص ايدز در ميان کشورهاي در حال توسعه که عمدتا در طبقه بندي افراد کم بضاعت جامعه جهاني نيز به حساب مي آيند، همه افراد جامعه جهاني قادر به بهره مندي از آموزش ها و روشهاي مقابله با اين همه گيري مرگبار جهاني نخواهند بود...گزارش پيش رو گذري بر تحقيقات انجام شده بر روشهاي پيشگيري و کنترل بيماري ايدز خواهد داشت.ايدز يا سندرم ناکارايي سيستم دفاعي بدن توسط ويروس HIVدر بدن ايجاد مي شود. راه شناسايي ويروس و افراد مبتلا به آن بررسي آنتي بادي هايي (پادتن ها) است که بدن براي مبارزه با اين ويروس توليد مي کند، که اين پادتن ها به HIV مثبت معروفند.نکته قابل توجه آن است که مثبت شدن HIV يا داشتن ويروس HIV لزوما به معني ابتلا به بيماري ايدز نيست ، بلکه ممکن است شخص HIVمثبت تا سالها به اين بيماري مبتلا نشود، اگرچه همواره به عنوان يک ناقل مطرح است. ***ايدز چگونه عمل مي کند؟ ***زماني که ويروس HIV به بدن منتقل شود، براي يک يا 2هفته عوارضي شبيه يک سرماخوردگي معمولي در افراد ظهور مي کند؛ علايمي مانند سردرد، سرگيجه ، درد عضلاني ، معده درد و پس از آن هيچ نشانه اي از اين ويروس ديده نمي شود.اين ويروس چند هفته تا چند ماه در بدن باقي مي ماند تا سيستم دفاعي بدن به آن پاسخ دهد که البته طي اين مدت چند هفته تا چند ماهه با هيچ آزمايشي تشخيص بيماري ممکن نيست ؛ ولي فرد در اين دوره هم يک ناقل به شمار مي رود.بعد از آن که سيستم دفاعي بدن شروع به توليد پادتن کرد، بيماري شناسايي مي شود و از اين پس مي توان تا حدود 10 سال و حتي بيشتر با سلامت به زندگي ادامه داد. (دوران پنجره اي)؛ اما در تمام اين مدت سيستم دفاعي بدن در حال تخريب است و سرانجام با تخريب اين سيستم نشانه هاي بيماري شامل بزرگي غدد لنفاوي توام با درد و تورم، ظهور مي يابد و در مرحله نهايي که بسته به ميزان دفاع بدن ، از چند ماه تا چند سال متغير است، با نشانه هايي چون اسهال، تب، عرق ريزي شبانه، خستگي، بي حالي و ضعف و در نهايت ابتلا به عفونت هاي فرصت طلب و انواعي از سرطان ها مرگ بيمار را رقم مي زند.شامپانزه اي که شکارچي اش را به ايدز آلوده کرد براساس آخرين يافته ها ايدز منشائ غيرانساني دارد. تحقيقات نشان مي دهد اين ويروس از گونه اي شامپانزه ها و از طريق انتقال خوني به انسان انتقال يافته است.اين ارتباط خوني احتمالا هنگام شکار شامپانزه ها براي شکارچيان رخ داده ، اما تاريخچه مشاهده بيماري نشان از آن دارد که حداقل از سال 1977 اين بيماري در امريکا و هائيتي در آفريقا وجود داشته است.بنابراين انتقال آن به انسان پيش از اين تاريخ بود و در سال 1982نام ايدز براي بيماري و نام HIVبراي ويروس آن انتخاب شده است. ***استفاده از اجزاي ساختماني HIV در ساخت واکسن ضد ايدز ***دکتر کتايون فياض مقدم ، پاتولوژيست بااشاره به ملاحظات اقتصادي ، اخلاقي و حتي سياسي که بايد در تهيه واکسن ضد ايدز و آزمايش انساني آن در نظر گرفته شود، مي افزايد:درباره HIVنمي توان از ويروس ضعيف شده استفاده کرد، چون به دليل خطرناک بودن ويروس احتمال ابتلا در فرد وجود دارد. بر اين اساس بايد از اجزا ساختماني ويروس يا ويروس کشته شده در ساخت واکسن ضدايدز استفاده کرد.اين جزو ويروس ، سلولهاي سيستم ايمني بدن را تحريک مي کند و در برخورد شخص با ويروس اصلي باعث ايجاد پاسخ ايمني مي شود و اين پاسخ منجر به از بين رفتن عامل بيماري زا مي شود.بعلاوه به نظر مي رسد براي ريشه کن کردن ويروس HIV در بدن از طريق واکسن ، تحريک سيستم ايمني سلولي و هوموران (توليد پادتن) موثرتر باشد. ***واکسن هايي که در مراحل آزمايشي با شکست مواجه شدند ***دکتر فياض مقدم با اشاره ساخت اولين واکسن براي HIVدر سال 1985 مي گويد:تاکنون 30 نوع مختلف واکسن ساخته شده است که در 60مرحله (فاز1و2)بررسي شده اند. در اين بررسي ها حدود 10هزار داوطلب سالم شرکت کرده اند.از اين ميان 2 واکسن تا سال 2003 به صورت انبوه به فاز 3 راه يافته اند که اثربخشي شان در امريکا، هلند و تايلند در حال بررسي است.در حال حاضر نتيجه نهايي يکي از آنها به نام "VAXAIDS" مشخص شده که علي رغم نتايج خوب اوليه در مرحله نهايي آزمايش ها با شکست مواجه شده است.در حال حاضر مطالعاتي روي واکسن هاي ديگر در حال انجام است که در آنها از اجزاي متعددتري از ويروس بهره گرفته شده که امکان اثربخشي آنها را افزايش مي دهد، کما اين که در 3 نوامبر 2003 واکسن جديدي در آفريقاي جنوبي به صورت آزمايشي روي 24 نفر امتحان شده که از ويروس آنسفاليه اسبي و يک ژن بي خطر ويروس HIV تشکيل شده و فاز 1 آزمايش ها را پشت سر گذاشته است. ***سخن آخر ***...با آن که ساخت واکسن ايدز ما و همه جهانيان را مسرور مي سازد، براي اين بيماري در کشور ما که نسبت به ساير کشورها شيوع کمتري دارد، برنامه هاي پيشگيري و آموزشي بسيار مهمتر از واکسن است ، چرا که ساخت واکسن تنها يک روي سکه است و اقتصادي بودن آن براي کشورهاي در حال توسعه روي ديگر سکه ، کما اين که واکسن در عين حال که يک عامل پيشگيري و کنترل محسوب مي شود، بدون توجه و ممارست براي متعهدبودن و عمل کردن به راههاي جلوگيري از ابتلا به بيماري ايدز، کارا نخواهد بود.
[ بازگشت به مقالات پزشکی صفحه اصلي بخش ها ]

1. نشانه هاي ابتلا به ايدز
علائمآلودگي به ويروس ايدز دليل ابتلا به بيماري ايدز نيست،ولي سرانجام تقريباً بطور اجتناب ناپذيري به بيماري ايدز منتهي مي شود. مقصود از آلودگي به ويروس ايدز اين است كه ويروس وارد بدن انسان شده است ولي هنوز تغييراتي كه علائم بيماري را به بار مي آورد ، ايجاد نكرده است.يكي از اولين راه هاي شناخت يك بيماري ، شناخت علائم و مراحل مختلف سير بيماري است . با اين شناسايي ميتوان از گسترش و توسعه بيماري در مراحل اوليه جلوگيري نمود .علائم آلودگي بيماري ايدز بسيار پيچيده است و داراي مراحل چندي است كه الزاماًهمه آنها در افراد آلوده مشاهده نمي شود. اين مراحل عبارتند از:
مرحله اول
عفونت حاد:در اغلب موارد در صورتي كه تعداد كافي ويروس ايدز وارد بدن فردي شود ، بعد از چند هفته علائمي نظير تب ، گلودرد،بزرگي غدد لنفاوي، درد مفاصل و عضلات ، سر درد، ضعف و بي حالي، بي اشتهايي ، تهوع و استفراغ، كاهش وزن، اسهال و گاهي دانه هاي جلدي و يا تظاهرات عصبي ظاهر ميگردد. اين علائم اختصاصي نبوده و شباهت كاملي با نشانه هاي بسياري ازبيماريهاي ديگر دارد . چون خود بخود ظرف يك تا دو هفته بهبودي حاصل ميگردد ، كمتر اتفاق مي افتد كه بيماري دراين دوره تشخيص داده شود.بعلاوه از هنگام ورود ويروس ايدز تا مثبت شدن نتيجه آزمايشگاهي كه نشانگر آلودگي فرد است حدود 2تا 12 هفته و گاهي تا16 ماه طول مي كشد. در اين فاصله زماني ، فرد، آلوده بوده و ممكن است سايرين را آلوده كند و متاسفانه به روشهاي آزمايشگاهي فعلي نمي توان بوجود آن پي برد.
مرحله دوم
بدون علامت:پس از بهبودي خود بخودي مرحله حاد، بيمار وارد مرحله بدون علامت مي شود كه بر حسب نوع ويروس آلوده كننده از10تا17 سال طول مي كشد. در اين مدت شخص آلوده هيچگونه علامتي از بيماري را بروز نمي دهد و به ظاهر كاملاً سالم است ولي براي ديگران آلوده كننده مي باشد . اين مرحله نزد كودكان كوتاهتر است و در اين مرحله شخص ديگران را مبتلا مي كند . در اين دوره آزمايش خون مثبت است. كنترل انتشار ويروس در اين مرحله مشكل مي باشد .
مرحله سوم
بزرگي منتشر و پايدار غدد لنفاوي:دراين مرحله غدد لنفاوي به صورت بزرگ شده و به شكل قرينه و بدون درد در بيش از دو نقطه بدن بجز ناحيه كشاله ران ظاهر مي شود حداقل 3ماه باقي مي مانند.
مرحله چهار
مرحله قبل از ايدز و حالات وابسته به ايدز:قبل از بروز علائم نهايي ايدز در بيمار ، عوارضي ظاهر مي شود كه به آن علائم مربوط به ايدز مي گويند و عبارتند از :كاهش وزن بيشتر از10درصد وزن سابقاسهال به مدت بيشتر از يك ماه تب به مدت بيشتر از يك ماهعرق شبانه خستگي، بي حالي و ضعفاين علائم را مقدمه استقرار كامل ايدز كه پايان طيف بيماري مي باشد ، به حساب مي آورند . در برخي موارد ، بي قراري، بي اشتهايي، دل درد ، سردرد وجود دارد و تغييرات عصبي منجر به از دست دادن حافظه و آسيب اعصاب محيطي مي شود. اين علائم معمولاً متناوب است ولي كاهش وزن در اكثر بيماران وجود دارد و پيشرونده هم مي باشد . بسياري از بيماران در اين مرحله دچار ضايعات پوستي، مخاطي و ضايعات دائم و يا عود كننده دهني و يا ناحيه تناسلي به علت ويروسهاي مختلف مي شوند.
مرحله پنجم
ايدز:ايدز به مرحله نهايي آلودگي ايدز گفته ميشود. در اين مرحله به علت كاهش شديد قدرت دفاعي بدن، شخص، مستعد ابتلا به بسياري عفونتهاي و سرطانها مي شود كه علائم بسيار متنوعي دارند و د رنهايت بيمار را از پاي در مي آورند.حدود 25درصد افراد پس از 5سال ،25درصد پس از 10سال و حدود25درصد پس از 15سال از ورود ويروس به بدن دچار ايدز مي شوند . يعني در مجموع حدود 75درصد افراد آلوده پس از 15سال به مرحله ايدز مي رسند.در مورد اين مساله كه بالا خره 25درصد باقيمانده چه سرنوشتي دارند و چه زماني وارد مرحله ايدز مي شوند بحث وجود دارد. ولي آنچه كه مسلم است فرد آلوده ، حتي اگر ديرتر هم وارد مرحله بيماري شود، همواره براي سايرين آلوده كننده باقي مي ماند.ايدز بر روي تمامي دستگاههاي و اندام هاي بدن مانند تنفس ،گوارش، عضلاني، عصبي، پوست و مخاط، گوش و حلق و بيني و …اثر مي گذارد. پس از رسيدن به مرحله نهايي ايدز، متوسط طول عمر در بالغين حدود 5/2 سال است و بيماري نهايتاً به علت يكي از عفونتهاي فرصت طلب و يا سرطانها از پا در مي آيد .تشخيص بيماريبيماري ايدز تمامي دستگاههاي بدن را گرفتار مي كند. با تشخيص به موقع و بجا و بدنبال آن با بكار بستن در مانهاي نگه دارنده و مراقبتهاي صحيح مي توان تا حد قابل توجهي از مشكلات بيمار كاست و شرايط مناسبتري را براي زندگي وي فراهم نود.درمانمتاسفانه بيماري ايدز درمان قطعي ندارد . براي عفونتهاي فرصت طلب و سرطانها مي توان درمانهاي لازم را بكار برد و با داروهاي مخصوص دستگاه دفاعي بدن را تقويت نمود . تاكنون واكسن موثري براي جلوگيري از بيماري پيدا نشده است.
پاسخ به سوالات شما درباره ایدز


1. پاسخ به سوالات ایدز(1)2. پاسخ به سوالات ایدز (2)3. پاسخ به سوالات ایدز (3)
تعداد بازدید: 3697

در این مقاله سعی شده است به تمامی سوالاتی که شما در ذهن خود درباره بیماری ایدز دارید پاسخ داده شود.


1_ آیا هر فرد آلوده مبتلا به ایدز است؟
2_ چگونه بفهمم اطرافیانمان آلوده به HIV هستند یا نه؟
3_ پس از یك تماس جنسی مشكوك و یا استفاده از سوزن مشترك، چه زمانی باید برای انجام آزمایش از نظر HIV مراجعه كنیم ؟
4_ منظور از تماس جنسی سالم چیست؟
5_ كدام یك از مایعات و یا ترشحات بدن می توانند HIV را منتقل كنند؟
6_ راه های انتقال HIV كدام است؟
7_ كاندوم های لاتكس چقدر درپیشگیری از انتقال HIV موثرند؟
8_ آیا بوسیدن بادهان باز، HIV را منتقل می كند؟
9_ آیا HIV ازطریق تماس های اتفاقی منتقل می شود؟
10_ علائم و نشانه ها و بیماریهای شایع حاصل از آلودگی با HIV چیست؟
11_ بیماریهای شایع حاصل از HIV کدامند؟
آیا هر فرد آلوده به HIV مبتلا به ایدز است؟ ویروس HIV مسبب ایدز است و ایدز مرحله نهایی آلودگی با HIV است. باید دانست كه هرفرد آلوده به HIV الزاما مبتلا به ایدز نیست بلكه باید یكسری معیارهای شاخص ایدز را بروز دهد تا بگوییم به ایدز مبتلا شده است.تنها نیمی از افراد آلوده به HIV درطی 10 سال به سندرم ایدز مبتلا می شوند. این فاصله زمانی از فردی به فرد دیگر متفاوت است و به عوامل زیادی منجمله وضعیت سلامت فرد و عادات بهداشتی وی ارتباط دارد. امروزه به كمك بعضی ازداروها می توان این فاصله را طولانی تر كرد. چگونه بفهمم اطرافیانم آلوده به HIV هستند یانه؟ هیچ گاه نمی توانید فقط با نگاه به اطرافیانتان به این مورد پی ببرید. هرفرد ظاهرا سالمی را كه درمحل كار، مدرسه، استادیوم ورزشی، خیابان و ... ملاقات می كنید ممكن است بدون آنكه حتی خود آگاه باشد ناقل این ویروس باشد و در حالی كه واقعا سالم به نظر می رسد ویروس را به فرد دیگری منتقل كند. پس از یك تماس جنسی مشكوك و یا استفاده از سوزن مشترك، یا در واقع پس از مواجه چه کارهایی را باید انجام داد. آزمایشاتی كه بطور معمول برای تشخیص این عفونت بكار می رود براساس جستجوی آنتی بادی های ایجاد شده توسط بدن دربرابر HIV است. میزان این آنتی بادی ها دراكثر مردم درطی 3 ماه پس از عفونت قابل شناسایی است (بطور متوسط حدود 25 روز پس از تماس). اما در بعضی موارد ممكن است این زمان به 6 ماه هم برسد. بنابراین درحال حاضر پیشنهاد می شود كه 3 ماه پس از تماس احتمالی برای انجام آزمایش مراجعه كند. نكته بسیارمهمی كه نباید فراموش شود این است كه درطی این 3 ماه نباید خود و دیگران را درمعرض HIV قرار دهید .(برای بدست آوردن اطلاعات کافی به قسمت در صورت مواجه شدن با ویروس ایدز چه باید کرد.)
منظور از تماس جنسی سالم چیست؟ منظور این است كه شما از آلودگی های منتقله از راه تماس جنسی نظیر HIV درامان هستید اگر و فقط:الف - اگر اصولا تماس جنسی نداشته باشید.ب - اگر تنها بایك فرد تماس جنسی داشته باشید و هیچ كدام ازشما آلوده به HIV نبوده و شریك جنسی دیگری نداشته باشید.پ - اگر بطور صحیح از كاندوم استفاده كنید. كاندوم های لاتكس چقدر درپیشگیری از انتقال HIV موثرند؟ بر طبق پژوهش های انجام شده بر روی افراد سالمی كه با افراد ناقل این ویروس تماس جنسی داشته اند، 98 % از آنهایی كه بطور منظم و به روش صحیح از كاندوم لاتكس استفاده می كرده اند به ویروس آلوده نشده اند. لذا كاندوم لاتكس درصورت استفاده منظم می تواند تا حد زیادی ازخطر انتقال HIV بكاهد. آیا بوسیدن بادهان باز، HIV را منتقل می كند؟ بوسیدن با دهان باز٬ خطر كمی دارد چون بزاق دهان به میزان بسیار کمی حاوی HIV می باشد. البته درمواردی كه بوسه با دهان باز طولانی باشد ممكن است باعث ایجاد خراش در دهان یا لب شده و ویروس را منتقل كند. علاوه بر آن بعضی افراد گاهگاهی خونریزی خفیف از لثه یازخمهای كوچك در دهان دارند كه می تواند عامل انتقال HIV باشد. توصیه مهم : جلوگیری ازتماس جنسی مشكوك بهترین راه برای جلو گیری از ابتلا به عفونت HIV (وسایر بیماری های مقاربتی) است ولی آنهایی كه فعالیت جنسی دارند لااقل توصیه های زیر را بكار بندند :
الف - مقاربت فقط بایك شریك جنسی سالم.
ب - استفاده از كاندوم های لاتكس درهر نوبت. آیا HIV ازطریق تماس های اتفاقی منتقل می شود؟ خیر. این ویروس درطی فعالیت های روزمره درمحیط كاری منتقل نمی شود.
منجمله :
الف - تماس های اجتماعی روزمره شامل دست دادن، روبوسی و در آغوش گرفتن دوستان.ب - ورزش و كار .پ - خوابیدن در یك اتاق و یا نفس كشیدن در هوای مشترك (محیط كار، اتومبیل و ... ) .ت - ظروف غذا یانوشیدنی مشترك، دستگیره در، استفاده از آب مشترك درشستشو، شنا در استخر مشترك.ث - آب دهان انداختن، عطسه و سرفه.ج - عرق بدن و اشك.چ - گزش پشه یا سایر حشرات. علائم و نشانه ها و بیماریهای شایع حاصل از آلودگی با HIV چیست؟ علائم و نشانه های شایع آلودگی با HIV عبارتند از: عفونت (مغز، خون و دستگاه تناسلی)كاهش شدید وزن عرق شبانه تب و لرز ضایعات مخاط دهان سردرداختلال دید احساس خستگی مزمن اسهالجنون بیماریهای شایع حاصل از HIV عبارتند از : هرپس (تب خال)سل عفونتهای بی هوازیبدخیمی مننژیت (عفونت لایه های مغز)
ایدز
توجه :
*بسیاری از افراد آلوده به عفونتهای آمیزشی و ایدز علائمی از بیماری ندارند در حالیکه می توانند آلودگی را به دیگران سرایت دهند. پس در هر تماس جنسی مشکوک، خطر آلودگی را در نظر داشته باشید. *
1. پاسخ به سوالات ایدز(1)2. پاسخ به سوالات ایدز (2)3. پاسخ به سوالات ایدز (3)




اورتريت‌
urethritis

اطلاعات‌ اوليه‌

توضيح‌ كلي‌
اورتريت‌ عبارت‌ است‌ از التهاب‌ يا عفونت‌ مجراي‌ ادرار (لوله‌اي‌ كه‌ ادرار از طريق‌ آن‌ از مثانه‌ به‌ خارج‌ مي‌رود). اورتريت‌ غالباً باعفونت‌ يا التهاب‌ مثانه‌ (سيستيت‌) همراه‌ است‌. تمام‌ سنين‌ و هر دو جنس‌ را مبتلا مي‌كند ولي‌ در جنس‌ مؤنث‌ 10 برابر شايع‌تر است‌.
علايم‌ شايع‌
ادرار كردن‌ همراه‌ با درد يا سوزش‌ اضطرار فراوان‌ براي‌ ادرار كردن‌ حتي‌ در هنگامي‌ كه‌ ادرار زيادي‌ در مثانه‌ نيست‌. مقاربت‌ جنسي‌ دردناك‌ يا ناتواني‌ جنسي‌ موقتي‌ در مردان‌ قطره‌قطره‌ آمدن‌ ادرار در مردان‌ بالاي‌ 50 سال‌
علل‌
همان‌ عفونت‌ باكتريايي‌ مشابه‌ كه‌ باعث‌ سوزاك‌ مي‌شود، اورتريت‌ گنوكوكي‌ ايجاد مي‌كند؛ اورتريت‌ غير اختصاصي‌ (اورتريت‌ غيرگنوكوكي‌ نيز نام‌ دارد)، ممكن‌ است‌ ناشي‌ از انواع‌ ارگانيسم‌ها از جمله‌ باكتري‌، قارچ‌ و عفونت‌ كلاميديايي‌ باشد. ساير علل‌ مي‌توانند شامل‌ تروماي‌ ناشي‌ از آسيب‌ يا جراحي‌ يا مواد شيميايي‌ مثل‌ ضدعفوني‌كننده‌ها باشند. نشان‌ داده‌ شده‌ است‌ كه‌ خوشبوكننده‌هاي‌ حمام‌ و روغن‌هاي‌ حمام‌ باعث‌ اورتريت‌ مي‌گردند.
عوامل‌ افزايش‌دهنده‌ خطر
عفونت‌ باكتريايي‌ كه‌ گسترش‌ مي‌يابد و از پوست‌ اطراف‌ ناحيه‌ تناسلي‌ و مقعد وارد مجراي‌ ادرار مي‌گردد. كبودي‌ در طول‌ مقاربت‌ جنسي‌ تماس‌ با شريك‌ جنسي‌ دچار عفونت‌ استفاده‌ از سوند ادراري‌ استفاده‌ از داروهايي‌ كه‌ باكتري‌هاي‌ عامل‌ عفونت‌ نسبت‌ به‌ آنها مقاوم‌ شده‌اند. شركاي‌ جنسي‌ متعدد سابقه‌ سنگ‌ كليه‌، پروستاتيت‌، اپيديديميت‌ يا آسيب‌ به‌ ناحيه‌ تناسلي‌ سابقه‌ بيماري‌ آميزشي‌
پيشگيري‌
براي‌ علل‌ مرتبط‌ بافعاليت‌ جنسي‌: ـ قبل‌ از مقاربت‌ جنسي‌ يك‌ ليوان‌ آب‌ بنوشيد و ظرف‌ 15 دقيقه‌ پس‌ از آن‌ ادرار كنيد. ـ از كاندوم‌ لاستيكي‌ استفاده‌ كنيد. ـ از يك‌ نرم‌كننده‌ محلول‌ در آب‌ (مهبلي‌) مثل‌ ژل‌ K-Y استفاده‌ كنيد. ـ از وضعيت‌هاي‌ مقاربتي‌ مختلف‌ استفاده‌ كنيد تا احتمال‌ آسيب‌ به‌ مجراي‌ ادرار زن‌ كاهش‌ يابد. براي‌ عللي‌ كه‌ تنها به‌ زنان‌ ارتباط‌ دارند: ـ پس‌ از اجابت‌ مزاج‌ از جلو تا عقب‌ را پاك‌ كنيد و با صابون‌ و آب‌ بشوييد. ـ به‌ جاي‌ وان‌ حمام‌ از دوش‌ استفاده‌ كنيد. براي‌ هردو جنس‌، هر روز 8 ليوان‌ آب‌ ميل‌ كنيد.
عواقب‌ مورد انتظار
اورتريت‌ معمولاً «از درجه‌ خفيف‌» است‌ و به‌ ندرت‌ بيماري‌ طولاني‌ مدت‌ خطرناكي‌ ايجاد مي‌كند. عود شايع‌ است‌.
عوارض‌ احتمالي‌
اورتريت‌ و سيستيت‌ مزمن‌ در صورت‌ ناكافي‌ بودن‌ درمان‌ گسترش‌ عفونت‌ به‌ مجاري‌ ادرار و كليه‌
درمان‌

اصول‌ كلي‌
آزمون‌هاي‌ تشخيصي‌ مي‌توانند شامل‌ بررسي‌هاي‌ آزمايشگاهي‌ خون‌ و ترتشحات‌ و آزمايش‌ ادرار باشند. درمان‌ در منزل‌ كافي‌ است‌ و شامل‌ داروهايي‌ براي‌ شما و همسرتان‌ است‌. براي‌ تسكين‌ درد، در وان‌ حاوي‌ آب‌ داغ‌ به‌ مدت‌ 15 دقيقه‌ حداقل‌ 3 بار در روز بنشينيد. مردان‌: با كشيدن‌ پوست‌ تناسلي‌ به‌ پايين‌ براي‌ بازكردن‌ مجراي‌ ادرار و بررسي‌ اين‌ كه‌ آيا همچنان‌ ترشح‌ وجود دارد يا خير، مجراي‌ ادرار را تحريك‌ نكنيد. آلت‌ تناسلي‌ را مي‌توان‌ مشاهده‌ كرد ولي‌ آن‌ را فشار ندهيد. اطراف‌ ناحيه‌ تناسلي‌ را تميز نگه‌ داريد. از صابون‌ ساده‌ و بدون‌ بو استفاده‌ كنيد.
داروها
آنتي‌بيوتيك‌ها براي‌ مقابله‌ با عفونت‌. از تكميل‌ دوز تجويز شده‌ اطمينان‌ حاصل‌ كنيد حتي‌ اگر علايم‌ زودتر فروكش‌ يابند.
فعاليت‌
محدوديتي‌ وجود ندارد. تا دو هفته‌ پس‌ از رفع‌ علايم‌ از تحريك‌ و مقاربت‌ جنسي‌ بپرهيزيد.
رژيم‌ غذايي‌
هر روز 8 ليوان‌ آب‌ بنوشيد. در طول‌ درمان‌ از كافئين‌ بپزهيزيد. براي‌ اسيدي‌ كردن‌ ادرار آب‌ آلبالو بنوشيد. برخي‌ داروها با ادرار اسيدي‌ اثربخش‌تر هستند.
در اين‌ شرايط‌ به‌ پزشك‌ خود مراجعه‌ نماييد
اگر شما يا يكي‌ از اعضاي‌ خانواده‌تان‌ علايم‌ اورتريت‌ را داشته‌ باشيد. اگر در طول‌ درمان‌ هريك‌ از موارد زير رخ‌ دهند: ـ تب‌ 3/38 درجه‌ سانتيگراد يا بيشتر ـ خونريزي‌ از مجراي‌ ادرار يا خون‌ در ادرار ـ عدم‌ بهبودي‌ ظرف‌ يك‌ هفته‌ علي‌رغم‌ درمان‌ اگر شما دچار علايم‌ جديد و غير قابل‌ توجيه‌ شده‌ايد. داروهاي‌ مورد استفاده‌ در درمان‌ ممكن‌ است‌ عوارض‌ جانبي‌ ايجاد كنند
از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
پرش به: ناوبری, جستجو


کاندیدا آلبیکنس
کاندیدیازیس نوعی بیماری قارچی است. این بیماری توسط یک نوع قارچ مخمر بنام کاندیدا آلبیکنس ایجاد می‌شود. این قارچ گاهی به شکل غیربیماریزا در دهان، واژن، کشاله ران وزیربغل ودیگر مناطق مرطوب پوست وجود دارد. شایعترین کاندیدیازیس همان بیماریبرفک دهان شیرخواران ونوزادان می‌باشد که نوزاد بعلت عبوراز کانال زایمانی وبعلت وجود کاندیدا درآنجا دچار این بیماری می‌شود.
در بزرگسالان کاندیدیاز اصولا می‌تواند به دو صورت بیماری پوستی مخاطی یا مهاجم تظاهر کند.
واژینیت کاندیدایی که شیوع بالایی دارد با خارش فرج (ولو) و واژن ، تحریک خارجی و سوزش ادرار مشخص می شود . در معاینه معمولا دیواره واژن قرمز و ترشحات سفید دلمه ای شکل دیده می شود.
کاندیدیازیس در پوست به شکل‌های مختلفی بروز می‌کند که یکی از شایعترین آنها اینترتریگوی کاندیدایی است که بیشتر در کشاله‌ها، زیربغل‌ها، زیر و وسط پستانها، باسن، بین انگشتان دست می‌تواند رخ دهد. ضایعات در این موارد به شکل قرمزی براق وهمراه پوسته ریزی در حاشیه ضایعات و معمولاً مرطوب و ترشح دار می‌باشد.(دقت داشته باشید که در بیماریهای پوستی قارچی اصولا اطراف ضایعه فعالتر از وسط آن است). در شیرخواران در ناحیه پوشک کاندیدیازیس می‌تواند باعث تشدید درماتیت پوشک گردد وتشخیص آن با ضایعات اقماری قرمز رنگ در اطراف ضایعه اصلی می‌باشد. در این موارد معمولاً قعر شیار کشاله ران نیز دچار قرمزی والتهاب است که دردرماتیت پوشک چنین چیزی وجود ندارد واین ناحیه معمولاً مبتلا نیست. کاندیدیازیس بین انگشتان دست در زنان میانسال ومسن که به مدت طولانی دستهایشان درآب ودر حال شستشو هستند شایعتر است ودر افراد دیابتیک نیز می‌تواند با شیوع بیشتری رخ دهد.
کاندیدیازیس مهاجم اصولا در افراد دچار ضعف ایمنی مانند ایدز و مصرف کنندگان داروهای سرکوبگر ایمنی دیده می شود .
درمان با ضد قارچها است مانند کلوتریمازول، فلوکونازول و آمفوتریسین
مكانيسم اثر: كلوتريمازول يك ضد قارچ وسيع الطيف است كه در درمان عفونتهاي قارچي حاصل از درماتوفيتها، مخمرها، و مالاسزيا فورفوركاربرد دارد. كلوتريمازول با ممانعت از تقسيم و رشد ارگانيسم عمل ميكند. كلوتريمازول يك داروي متوقف كننده رشد قارچ است، ولي بسته به مقدار مصرف ميتواندكشنده قارچ نيز باشد. اين دارو بيوسنتز ارگوسترول يا ساير استرولها را مهار نموده و با آسيب رساندن به غشا ديواره سلولي قارچ و تغيير در نفوذپذيري آن، موجب خروج عناصر ضروري داخل سلولي ميشود.همچنين، اين دارو بيوسنتزتري گليسيريدها و فسفوليپيدها توسط قارچ را مهار ميكند. علاوه بر اين، اين دارو با مهار فعاليت اكسيداتيو و پراكسيداتيو آنزيم ها، سبب ساخت غلظتهاي سمي هيدروژن پراكسايد در داخل سلول شده كه ممكن است منجر به از بين رفتن اندامكهاي داخل سلول و نكروز سلولي گردد. در كانديدا آلبيكانس، اين دارو از تبديل بلاستورسپورها به شكل ميسلي فعال قارچ جلوگيري ميكند. موارد مصرف: درمان كانديدياز فرجي-مهبلي Vulvovaginitisناشي از كانديدا آلبيكانس و ساير گونه هاي كانديدا.
توجه :كلوتريمازول در درمان التهاب فرجي-مهبلي ناشي از گونه هاي تريكوموناس يا گاردنرلا واژيناليس (هموفيلوس واژيناليس) موثرنيست. تمام گونه ها يا سوشهاي يك ارگانيسم خاص ممكن است به اين دارو حساس نباشند.موارد منع مصرف: حساسيت به كلوتريمازول يا ساير اجزاي فرمولاسيون.عوارض جانبي: عوارض جانبي كلوتريمازول بسيار نادر بوده و ممكن است ندرتا در برخي از افراد عوارض زير را ايجاد نمايد: سوزش و تحريكات واژن، بثورات جلدي، تكرر ادرار و درد در قسمت پايين شكم.

نكات قابل توصيه: • دوره درمان كامل گردد (حتي در دوران قاعدگي).• اگر پس از اتمام دوره درمان و يا پس از 4 هفته بهبودي (بر طرف شدن خارش و ترشحات واژن) حاصل نشد، به پزشك مراجعه گردد.• در صورتي كه يك نوبت مصرف دارو فراموش گرديده، به محض به ياد آوردن استعمال گردد، ولي اگر تقريبا زمان دوز بعدي فرا رسيده، از استعمال آن خودداري شود. • براي كنترل منابع عفونت يا جلوگيري از عود مجدد عفونت، اصول بهداشتي رعايت گردد، از مقاربت اجتناب ورزيده شود، در غير اينصورت همسر حتما از كاندوم استفاده نمايد با توجه به اينكه كلوتريمازول به لاتكس كاندوم آسيب ميرساند بايد براي جلوگيري از بارداري از روشهاي ديگري در دوره درمان استفاده كرد .• در صورت مصرف دارو، به علت ترشحات مهبل، امكان آلودگي لباسها وجود دارد بدين منظور از شورت نخي و نوار بهداشتي استفاده كنيد .• در صورت بروز علايم حساسيت به دارو (قرمزي، خارش، سوزش) درمان قطع و به پزشك مراجعه گردد.• اين دارو براي مصرف چشمي نبوده و از تماس آن با چشم خودداري گردد.• هنگام استعمال اپليكاتور توصيه ميگردد كه بيمار به پشت بخوابد و حتي الامكان اپليكاتور را تا عمق واژن فرو برد تا كرم كاملا داخل واژن تخليه گردد. پس از هر بار مصرف، اپليكاتور با آب ولرم و صابون شسته شود.

مقدار مصرف : مقدار 5 گرم ( يك اپليكاتور ) از كرم واژينال يك بار در روز ، ترجيحا” قبل خواب ، به مدت 14-7 روز پياپي استعمال شود . بارداري و شيردهي: عوارضي براي آن در انسان اثبات نشده است، با اين وجود منافع دارو در برابر مضار آن سنجيده شود. (CATEGORY B)اشكال داروئي : كرم واژينال كلوتريمازول 1% در تيوبهاي 50 گرمي به بازار عرضه مي گردد .شرايط نگهداري: دارو در دماي پايين تر از 30 درجه سانتيگراد نگهداري و از يخ زدگي محافظت گردد. دور از دسترس اطفال نگهداري شود.


کلوتريمازول داروي ساده و خوب در درمان قارچهاي پوستي CLOTRIMAZOLE

کلوتريمازول‌ داروي ساده و خوب در درمان قارچهاي پوستي CLOTRIMAZOLE

دکتر رحمت سخني از مرکز آموزشي درماني امام خميني (ره) اورميه

موارد مصرف‌: کلوتريمازول‌ در درمان‌کانديدياز ناشي‌ از کانديدا آلبيکنس‌ و سايرگونه‌هاي‌ کانديدا، کچلي‌ بدن‌ و ران‌ و پاناشي‌ از تريکوفيتون‌ روبروم‌، تريکوفيتون‌منتاگروفيس‌، اپيدرموفيتون‌ فلوکوزوم‌ وميکروسپوروم‌ کانيس‌، تيناورسيکالر(ناشي‌ از پيتي‌روسپوروم‌)، اريپکولار(مالاسزيا فورفور) و در درمان‌ عفونت‌قارچي‌ اطراف‌ ناخن‌ و کچلي‌ ريش‌ و سرمصرف‌ مي‌شود.


مکانيسم‌ اثر: کلوتريمازول‌ ساخت‌ارگوسترول‌ را مهار کرده‌ و با آسيب‌رساندن‌ به‌ غشاء سلولي‌ قارچ‌ و تغيير درنفوذپذيري‌ آن‌، باعث‌ خروج‌ عناصرضروري‌ داخل‌ سلولي‌ مي‌گردد. اين‌ داروهمچنين‌ ساخت‌ تري‌گليسيريدها وفسفوليپيدها را توسط قارچ‌ مهار مي‌کند.کلوتريمازول‌ باعث‌ افزايش‌ غلظت‌هيدروژن‌ پراکسايد داخل‌ سلول‌ قارچ‌ شده‌که‌ باعث‌ نکروز سلولي‌ و از بين‌ رفتن‌عناصر داخل‌ سلولي‌ مي‌شود. اين‌ دارومانع‌ تبديل‌ بلاستوسپورها به‌ شکل‌ ميسلي‌فعال‌ در کانديدا آلبيکنس‌ مي‌شود.

فارماکوکينتيک کلوتريمازول‌: جذب‌ سيستميک‌ اين‌ داروبعد از مصرف‌ پوستي‌ کم‌ است‌ ولي‌ بعد ازمصرف‌ از راه‌ مهبل‌ به‌ ميزان‌ 10 ـ 3 درصدجذب‌ مي‌شود.

هشدارها: از تماس‌ دارو با چشم‌ خودداري‌شود.

نکات‌ قابل‌ توصيه‌: 1 ـ رعايت‌ نکات‌ بهداشتي‌مانند استفاده‌ از لباس‌ زيرنخي‌ و يا استفاده‌از کاندوم‌ در هنگام‌ مقاربت‌ به‌ درمان‌ کمک‌مي‌کند. 2 ـ در صورت‌ مصرف‌ دارو براي‌ درمان‌کانديدياز، از به‌کار بردن‌ پانسمان‌ بسته‌ درموضع‌ خودداري‌ شود. 3 ـ در صورت‌ عدم‌ پاسخ‌ به‌ درمان‌ بعد ازاطمينان‌ از عدم‌ وجود ساير پاتوژنها، دوره‌درمان‌ ممکن‌ است‌ مجددا تکرار شود.

مقدار مصرف‌: موضعي‌ ـ روزي‌ 2 بار صبح‌و عصر از محلول‌ يا کرم‌ بر روي‌ موضع‌ماليده‌ شود.

قرص‌ واژينال‌ ـ در بيماران‌ غير حامله‌200mg/day ترجيلا قبل‌ از خواب‌ به‌ مدت‌3 روز يا 100mg/day به‌ مدت‌ 7 روزاستعمال‌ مي‌گردد.

کرم‌ واژينال‌ ـ مقدار 50mg/day يک‌اپليکاتور از کرم‌ يک‌ درصدترجيحا قبل‌ ازخواب‌ به‌ مدت‌ 14 ـ 6 روز استعمال‌مي‌شود.

اشکال‌ دارويي‌:

Topical Cream: 1%

Topical Solution: 1%

Vaginal Cream: 1%

Vaginal Tablet: 100mg

http://www.rs272.com/

http://www.sahand272.blogfa.com/

http://www.rs272.parsiblog.com/

http://www.irdrug.com/

WEST AZERBAIJAN URMIA--Dr.RAHMAT SOKHANI
كلوتريمازول
موارد مصرف‌: كلوتريمازول‌ در درمان‌كانديدياز ناشي‌ از كانديدا آلبيكنس‌ و سايرگونه‌هاي‌ كانديدا، كچلي‌ بدن‌ و ران‌ و پاناشي‌ از تريكوفيتون‌ روبروم‌، تريكوفيتون‌منتاگروفيس‌، اپيدرموفيتون‌ فلوكوزوم‌ وميكروسپوروم‌ كانيس‌، تيناورسيكالر(ناشي‌ از پيتي‌روسپوروم‌)، اريپكولار(مالاسزيا فورفور) و در درمان‌ عفونت‌قارچي‌ اطراف‌ ناخن‌ و كچلي‌ ريش‌ و سرمصرف‌ مي‌شود.
مكانيسم‌ اثر: كلوتريمازول‌ ساخت‌ارگوسترول‌ را مهار كرده‌ و با آسيب‌رساندن‌ به‌ غشاء سلولي‌ قارچ‌ و تغيير درنفوذپذيري‌ آن‌، باعث‌ خروج‌ عناصرضروري‌ داخل‌ سلولي‌ مي‌گردد. اين‌ داروهمچنين‌ ساخت‌ تري‌گليسيريدها وفسفوليپيدها را توسط قارچ‌ مهار مي‌كند.كلوتريمازول‌ باعث‌ افزايش‌ غلظت‌هيدروژن‌ پراكسايد داخل‌ سلول‌ قارچ‌ شده‌كه‌ باعث‌ نكروز سلولي‌ و از بين‌ رفتن‌عناصر داخل‌ سلولي‌ مي‌شود. اين‌ دارومانع‌ تبديل‌ بلاستوسپورها به‌ شكل‌ ميسلي‌فعال‌ در كانديدا آلبيكنس‌ مي‌شود.
فارماكوكينتيك كلوتريمازول‌: جذب‌ سيستميك‌ اين‌ داروبعد از مصرف‌ پوستي‌ كم‌ است‌ ولي‌ بعد ازمصرف‌ از راه‌ مهبل‌ به‌ ميزان‌ 10 ـ 3 درصدجذب‌ مي‌شود.
هشدارها: از تماس‌ دارو با چشم‌ خودداري‌شود.
نكات‌ قابل‌ توصيه‌: 1 ـ رعايت‌ نكات‌ بهداشتي‌مانند استفاده‌ از لباس‌ زيرنخي‌ و يا استفاده‌از كاندوم‌ در هنگام‌ مقاربت‌ به‌ درمان‌ كمك‌مي‌كند. 2 ـ در صورت‌ مصرف‌ دارو براي‌ درمان‌كانديدياز، از به‌كار بردن‌ پانسمان‌ بسته‌ درموضع‌ خودداري‌ شود. 3 ـ در صورت‌ عدم‌ پاسخ‌ به‌ درمان‌ بعد ازاطمينان‌ از عدم‌ وجود ساير پاتوژنها، دوره‌درمان‌ ممكن‌ است‌ مجددا تكرار شود.
مقدار مصرف‌: موضعي‌ ـ روزي‌ 2 بار صبح‌و عصر از محلول‌ يا كرم‌ بر روي‌ موضع‌ماليده‌ شود.
قرص‌ واژينال‌ ـ در بيماران‌ غير حامله‌200mg/day ترجيلا قبل‌ از خواب‌ به‌ مدت‌3 روز يا 100mg/day به‌ مدت‌ 7 روزاستعمال‌ مي‌گردد.
كرم‌ واژينال‌ ـ مقدار 50mg/day يك‌اپليكاتور از كرم‌ يك‌ درصدترجيحا قبل‌ ازخواب‌ به‌ مدت‌ 14 ـ 6 روز استعمال‌مي‌شود.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر